Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Cizince v Praze oškube každá pátá večerka, tvrdí studie zveřejněná v USA

  • 130
Dvacet jedna procent prodejen s potravinami v Praze neváhá ‚natáhnout‘ cizince při placení za občerstvení. Vyplývá to z rozsáhlé studie pěti českých ekonomů zveřejněné v americkém žurnálu Journal of Behavioral and Experimental Economics. Nejde pouze o teorii. Autoři si nelichotivý stav ověřili v praxi. Figuranti navštívili stovky obchodů.

Figuranti nakupující občerstvení si zahráli na cizince ve 259 prodejnách s potravinami, koloniálech a večerkách v Praze. V 54 těchto obchodech obsluha podlehla pokušení okrást úmyslně zmateného figuranta a vrátila mu méně peněz.

Více byli pokladní nakloněni podvádět v turisticky frekventovaných místech a kupodivu spíš ráno než večer. Mezi těmi, kdo turisty mluvící cizím jazykem chtěl ošidit, mírně převažují muži nad ženami.

„Autoři studie tak nepotvrdili hypotézu, známou v odborné literatuře jako morning morality effect, že v ranním a dopoledním čase lidé obecně jednají čestněji než v hodinách odpoledních a večerních. Hypotéza staví na tom, že člověk se během dne postupně unavuje a vyčerpává, takže slábne jeho určitá duševní síla odolávat pokušení nekalého a amorálního jednání,“ říká ekonom Lukáš Kovanda ze společnosti Czech Fund.

Celkově autoři konstatovali, že obelhávání zákazníků je v daných obchodech poměrně rozšířené a že k němu intenzivněji dochází v centrální oblasti města, kde existuje až třikrát větší pravděpodobnost okradení než ve zbytku české metropole.

Jsi cizinec? Tak plať!

Na cílené okrádání cizinců v restauracích upozorňuje občas i Česká obchodní inspekce. Ta letos udělila pokuty například Café Restaurant na Střeleckém ostrově a Pražskému muzeu iluzí za to, že si nedovoleně účtovaly servisní poplatek 50 korun, který ovšem hostům hovořícím česky nezaúčtovaly. Muzeum kromě toho za dezert chtělo zaplatit 145 namísto 130 korun a restaurace na Střeleckém ostrově zase podala hostovi méně vína. Stejně vysoký servisní poplatek si zaúčtovalo také Clock caffé, čímž se podobně jako ostatní podniky dopustilo diskriminace cizinců.

Fígl se spropitným. Na Letišti Václava Havla šidí cizince, i po odbavení

Nedávno deník MF DNES upozornil, že fígl se spropitným znají i někteří číšníci na pražském letišti. První případ šizení se odehrál v jednom z podniků na Letišti Václava Havla, a to v části odletové haly, kam se cestující dostane po odbavení. Cizince číšník obral o 50 korun. Inspektoři, vydávající se za Rusy, zaplatili za gulášovou polévku v ceně 155 korun, dvě piva, kuřecí prso a kávu přesně 747 korun. Podali číšníkovi tisícovku, avšak on jim vrátil dvoustovku, otočil se a odešel. 

Své jednání pak číšník obhajoval slovy, že stejně Rusové obvykle spropitné dávají, spěchají a drobnými se nezdržují. Inspektorům u vedlejších stolů, kteří si objednávali jako Češi, vrátil číšník do koruny.

Nebyla to ale jediná kontrola na letišti, která vrhá na Prahu stín. Na Terminálu 1 a 2 jich proběhlo celkem sedm. Kromě zmíněné restaurace byli turisté ošizeni i v bistru, které účtovalo „cizincům“ o 19 korun dražší vodu.