Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF, má objem 400 litrů a otevírá se podél vozidla, aby pomohl ochránit posádku při bočním střetu.

Na ploše okraje letiště v Meiningenu vrcholí nervozita. Z bezpečné vzdálenosti za betonovými zátarasy s několika kolegy z Evropy a USA sledujeme poslední přípravy na první veřejnou demonstraci ochranného vzduchového vaku nové generace.

Bleděmodrý Opel Insignia předchozí generace má zvýšenou světlou výšku (zřejmě kvůli vhodnější poloze airbagu), zavazadlový prostor po strop zaskládaný výpočetní technikou a výrazně viditelné senzory na celé karoserii. Celkem je zde 8 kamer, 6 krátkovlnných radarů a 5 laserových snímačů LIDAR. Příliš elegantně to nevypadá, ale vývoj v integraci podobných systémů je velmi rychlý: podobně „nemocně“ ještě před čtyřmi pěti lety vypadaly prototypy automobilů pro dnes již běžný druhý stupeň autonomní jízdy.

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

Nejvýraznějším prvkem této insignie je však balík textilie, svinuté podél pravého prahu. Skrývá se v něm prototyp vzduchového vaku, jenž by se mohl stát nejvýznamnější novinkou v oblasti pasivní bezpečnosti za posledních několik desítek let. 

Řidič s Insignií přijede na okraj letištní plochy, vystoupí a čeká vedle vozu. Na jiném místě letiště je zatím připravena nafukovací atrapa osobního automobilu, potažená plachtou s potiskem připomínajícím starší Mercedes-Benz třídy C a položená na plochém „podvozku“. Insignie se přepíná do režimu dálkového řízení, všechny senzory monitorující okolí jsou sepnuty, rozjíždí se na 30 kilometrů v hodině a míří k nám.

V přesně stanovený moment opelu zprava vyjíždí vstříc mercedes. Rovněž rychlosti 30 kilometrů v hodině. Do pohybu se záměrně vydává s nepatrným zpožděním a Insignii těsně míjí za jejím zadním nárazníkem. Nic se neděje, systém situaci nevyhodnotil jako rizikovou, všechno je tedy v pořádku a vozidla plynule zastavují.

Jenže ono se nic neděje ani při druhé rozjížďce a měkká atrapa nemilosrdně narazí do boku Opelu. Celý systém je zatím stále ve vývoji. S ohledem na jeho složitost a další ladění Uwe Class, odpovědný v koncernu ZF za vývoj bezpečnostních systémů, odhaduje, že v sériové výrobě by se mohl objevit nejdříve za čtyři roky. Bude samozřejmě záležet na zákazníkovi, tedy automobilce, jež si toto řešení objedná a bude nucena jeho zástavbě přizpůsobit konstrukci prahu.

Napotřetí však pokus vychází! Těsně před střetem dojde k mohutné explozi tří pyrotechnických patron, jež během 400 milisekund nafouknou na tlak 1,1 baru ohromný vzduchový vak. Složen je z několika vrstev speciálních textilií a má rozložit nárazovou energii do co největší plochy postiženého vozidla. Na to, aby systém situaci správně vyhodnotil a rozhodl o aktivaci airbagu má jen přibližně 150 milisekund, přičemž není třeba zdůrazňovat, kolik okolností přitom musí uvážit: k explozi nedojde například při detekci objektu v předpokládaném místě naplnění vaku.

Podle aktuálních statistik patří bočním střetům 34 procent všech smrtelných nehod v Německu. Podle dosavadních zkoušek nového airbagu ZF dokáže toto řešení omezit zranění posádky až o 40 procent, a to zejména v oblasti hrudníku a pánve.

Společnost ZF z Friedrichshafenu je už od dvacátých let proslulá především svými manuálními a od šedesátých let i samočinnými či automatizovanými převodovkami pro vozidla všech myslitelných druhů. Pro světové automobilky však vyvíjí a vyrábí řadu dalších komponent od senzoriky přes prvky závěsů kol až po poháněcí systémy.

U ZF se v posledních letech soustředí také na automatizaci a propojení, jež automobilům umožňují, slovy firemního sloganu, „vidět, myslet, jednat“. Koncern ZF má takřka 150 tisíc zaměstnanců ve 230 závodech v čtyřech desítkách zemí. Vloni dosáhl obratu 36,9 miliard eur. Přibližně 6 procent z obratu každoročně investuje do výzkumu a vývoje.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...