Úterý 21. března 2023, svátek má Radek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. března 2023 Radek

V Japonsku se řadí jinak než v Rusku. V Plzni ladí automatické převodovky

Automatická převodovka v autě nás už nepřekvapí. Je ale zajímavé, jak velký vliv má na celkový dojem, jaký v nás automobil zanechá. Výrobci to dobře vědí. Správně nastavit automat trvá až rok a důležitou roli hrají především subjektivní pocity specializovaného technika.
Kalibrační inženýr Luboš Běhal při práci. Technologické centrum ZF Engineering...

Kalibrační inženýr Luboš Běhal při práci. Technologické centrum ZF Engineering Plzeň | foto: ZF

Patříte také do generace, která si ještě vybaví ten okamžik, kdy poprvé usedla do auta s automatickou převodovkou? Já ano. Bylo mi čtrnáct let a já poprvé, samozřejmě tajně, zařadil v Jaguaru XJ6 z roku 1984 z P na D. 

Od té doby se toho hodně změnilo a do hry vstoupily počítače. Dnes se jedna převodovka, „stejné železo“, může díky softwaru v rukách kalibračních inženýrů proměnit v sametovou převodovku luxusní limuzíny, nebo v dravě škubající bestii ryze sportovního vozu. Jak se to dělá, to jsme zjišťovali v Technologickém centru ZF Engineering Plzeň.

Řez automatickou osmirychlostní převodovkou ZF 8hp

Na začátku stojí představa automobilky, jaký dojem by z daného modelu auta měl zákazník mít. Tak trochu to připomíná ladění hudebního nástroje. „Ladíme to, jak to řazení potom cítí ten koncový zákazník, který si auto koupí v autosalonu. Se stejným hardwarem, ať už je to luxusní, nebo sportovní vozidlo, tak pocit z řazení je jiný, ale přitom ta převodovka je naprosto stejná,“ říká kalibrační inženýr Pavel Dresler. Mimochodem, pokud je vám toto jméno povědomé, tak právem. Jde o spolujezdce automobilového závodníka Jana Kopeckého. 

Jan Kopecký a Pavel Dresler (vlevo) slaví vítězství na Barum rallye.

Pavel přiznává určitou nemoc z povolání i uplatnění své závodnické zkušenosti: „Když si sednu do auta třeba konkurenčních značek, tak už je tam taková profesionální deformace a říkám si, tady bych to udělal malinko jinak a naopak, tohle bych mohl použít, tohle je hezký. Zejména, když jde o sportovní shifty (řazení rychlostních stupňů, pozn. red.). Vím, jak funguje závodní auto a jaký je z toho pocit, takže je pro mě zajímavé aplikovat sportovní řazení do sériové produkce.“

Pavel Dresler vysvětluje v technologickém centru ZF Engineering Plzeň práci kalibračního inženýra automatických převodovek.

Řidič nesmí nic pocítit

Software dovoluje technikům upravovat tlaky, teploty a další parametry a aplikovat na převodovku několik tisíc modelů, které pak mění pocit z jízdy. Usedám do velkého SUV s kalibračním inženýrem Lubošem Běhalem, který mi ukazuje, jaký vliv má jeho „štelování“ softwaru na naši jízdu.

 „Máme prototyp v různém stádiu rozpracovanosti. Společnost ZF si tam nainstaluje svoji, takzvanou aplikační převodovku. Ta je navrtaná a jsou z ní vyvedené senzory tlaku oleje ve spojkách. Což nám zajistí, že my potom víme, jak se tlak chová, jestli to koresponduje s naším nastavením a očekáváním,“ popisuje Luboš Běhal a dodává: „Také tam můžeme měřit zrychlení a reálný moment na výstupu z převodovky.“

Řez automatickou osmirychlostní převodovkou ZF 8hp

Zní to jednoduše. Prostě se změní tlaky na spojkách převodovky a ta se podle toho chová jinak. „Když spojku přetlakujeme olejem, tak tím zkrátíme řazení, a když ji přetlakujeme moc, tak z toho uděláme sporťák. Sporťák nechceme, tak tlak ubereme,“ vysvětluje Luboš Běhal. 

A opravdu, každá změna softwaru je citelně znát na způsobu, jak se převodovka chová. Dojem z vozu je ve chvilce zcela jiný. Je však nutné dodat, že „pocit z řazení“ je jen jedna složka toho, co se tady v Technologickém centru musí nakalibrovat.

Oříšek pro kalibračního inženýra

Luboš Běhal chvíli přemýšlí, než mi odpoví, co je z hlediska kalibrace oříškem. „Obecně je těžké kalibrovat věci spojené emisními normami. Oříškem bývá GEGA (gear engagement - zařazení rychlosti z neutrálu), protože tím, že to auto stojí, tak vy v něm cítíte úplně všechno, ale nesmíte nic cítit.“

Emisní normy hrají roli ve tom okamžiku, kdy potřebujete před přeřazením dostat od motoru určitý točivý moment. Jeho hodnota však může být omezena emisní normou. To všechno musí kalibrační inženýr vzít v úvahu, když má být výsledkem plynulé přeřazení.

Kalibrování automatické převodovky

Pavel Dresler mi prstem na obrazovce ukazuje jednu z mnoha čar složitého grafu. „Já musím říct motoru, teď budu podřazovat, tak, prosím tě, v takovémhle tvaru, v takovémhle čase uber třeba 50 Nm. A ten tvar musíme nějakým způsobem naladit, aby ten shift (přeřazení pozn. red.) byl takový, jaký chceme.“

Vše je pak doplněné o hodnoty akcelerometru, který pod sedačkou řidiče snímá hodnoty zrychlení a dokresluje, jak jízdu vnímá řidič. Kdy se zrychlování třeba náhle zastavilo, kdy auto cuklo. Kalibrační inženýr musí umět tento graf zanalyzovat a zjistit, proč jízda kupříkladu není plynulá.

Nejde jen o pocit z řazení

K samotnému pocitu z řazení se pak přidávají nastavení nejrůznějších funkcionalit převodovky, které si běžný člověk vůbec neuvědomuje. Co se odehrává v převodovce, když auto stojí na semaforech, nebo když na dálnici dáte nohu z plynu a vůz přejde do tzv. plachtění. 

Technologické centrum ZF Engineering Plzeň.

Systém převodovky musí mít neustále přehled, jaká rychlost by byla v tu chvíli ideální, aby až zase přidáte, zařadil správnou rychlost a vy jste nic nepoznali. A dnes toto platí i v případě hybridních vozů, kdy se často motor vypne a tlakování převodovky olejem přebírá speciální, k tomu určené olejové čerpadlo na elektřinu.

V Japonsku se řadí jinak

A aby toho nebylo málo, požadavky automobilek se liší i podle toho, kde se jejich vozy budou prodávat, jak doplňuje Pavel Dresler: „Děláme různé verze. Ať už jde o ruský, japonský, čínský trh nebo je to určené pro Evropu, všechny verze mají určitá specifika. Jinak se řadí třeba v Japonsku a jinak v Evropě, protože Japonsko má na všech automobilech nastaven limit 180 km/h. Tím pádem se trochu mění shift strategie, posunou se nám shiftpointy a my musíme překalibrovat řazení, protože se řadí v jiných otáčkách.“

Pracoviště kalibrování automatických převodovek je jen jedno z pracovišť Technologického centra ZF Engineering v Plzni. Vyvíjí se tu softwary pro další nejrůznější segmenty elektromobility ovládající bezpečnost, polohu rotoru elektromotorů apod. Také se tu zkoumají a testují nová technologická řešení měničů pro elektromotory hybridních vozů. 

Společnost ZF rozhodně nezasahuje pouze do automobilového průmyslu v podobě převodovek či podvozkových systémů. Její soukolí najdeme třeba ve větrných elektrárnách, lodích, lanovkách, bagrech, vrtulnících či autonomních systémech kyvadlové městské dopravy a podobně. 

Vše začalo u vzducholodí

To, co původně v roce 1915 vzniklo z poptávky ozubených soukolí (Zahnradfabrik GmbH - ZF) do motorů vzducholodí hraběte Ferdinanda von Zeppelina, je dnes obřím koncernem, který jen v ČR zaměstnává 3 200 lidí, celosvětově pak zhruba 150 tisíc. 

V minulosti jsme psali například o vývoji venkovních airbagů pro automobily, ale tu a tam se výrobce ZF objeví i v našich historických článcích. Nicméně postoj, jaký ZF zaujímá k přicházejícím inovacím v elektromobilitě či v autonomním řízení, napovídá, že se snad brzy podíváme pod pokličku práce techniků i v dalších testovacích centrech a laboratořích.  

Vzducholoď Zeppelin NT v barvách společnosti ZF, která pro vzducholodě tohoto typu vyvinula převodová ústrojí motorů. Vzducholoď je dlouhá 75 metrů, má tři motory a její maximální dostup je 3 000 metrů. Plněna je heliem a unese celkem 15 lidí, z toho dva členy posádky.

  • Nejčtenější

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Ukrajinské námořnictvo vstává z popela. Posílí ho korvety a minolovky

I když se vede válka na moři v rámci současného rusko-ukrajinského konfliktu jen omezeně, schopnost Ukrajiny udržet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence si sama najala člověka, aby vyřešil její problém

Umělá inteligence, která lže, aby z člověka vymámila spolupráci, bez které by nemohla vyřešit problém, může být noční...

Pět skvělých rad, jak nebýt na sociálních sítích za troubu

Pojmenovali jsme nejčastější prohřešky na internetu a sociálních sítích a přinášíme rady, jak jim předejít. Třeba se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přistání čínské laboratoře na Marsu byl úspěch. Teď má však problém

Premium Už je to dva roky, co se k Marsu sletěly tři sondy. Jedna ze Spojených států, druhá vyslaná Saúdskou Arábií a třetí z...

Pět let od summitu o budoucnosti lidstva. Jak se naplnily vize futurologů?

Premium Na Marsu přistane první soukromý let, poštu budou dodávat drony a elektrické vozy vytvoří polovinu všech prodaných...

KVÍZ: Znáte primáty a rekordy z historie československého letectví?

Ať už si chcete ověřit své znalosti, nebo se seznámit se zajímavými fakty z historie československého letectví,...

OBRAZEM: Nejen Černý jestřáb. Firma proslavená vrtulníky vznikla před 100 lety

Před sto lety, 5. března 1923, založil Igor Sikorsky ve Spojených státech leteckou továrnu, jejíž první větší úspěchy...

Zdravotní stav již před pojišťovnou neututláte, stačí pohled do kamery

Stačí třicetisekundový pohled do selfie kamery telefonu nebo webkamery notebooku a systém zjistí překvapivé množství...

Vypadni z pódia, pleskla Avril Lavigne polonahou aktivistku přes prsa

Avril Lavigne pobavila diváky na předávání cen Juno, kanadské obdoby Brit Awards. Ve chvíli, kdy přebírala svou cenu...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...