Lidský faktor může za 99 procent nehod, potvrzují čeští experti

aktualizováno 
Již deset let působí v České republice výzkum dopravní bezpečnosti Škoda Auto. Za celou dobu prozkoumal 1048 dopravních nehod vozidel značky Škoda, 99 procent z nich zavinil lidský faktor.

Tým vůztkumu dopravní bezpečnosti Škody vyjíždí k nehodám vozů Škoda do tří let stáří. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Škoda si vede o zkoumaných nehodách podrobnou statistiku. Vyplývá z ní například, že nejvíce se vozidla sráží s jinými auty. Z 1048 nehod se tak stalo v 390 případech. Na druhém místě jsou srážky s chodci, kterých Škoda eviduje 278. Třetí nejčastější příčinou dopravní nehody je náraz do pevné překážky. Naopak nejméně kolizí vozů zaznamenali výzkumníci mladoboleslavské automobilky s cyklisty, z více než 1048 nehod se vůz s cyklistou srazil v devíti případech.

V rámci výzkumu dopravní bezpečnosti zkoumá firma také způsob nárazu, zde převládá čelní náraz, který nastal v 747 případech z 1048. Následuje boční a takzvaná multikolize, kdy se vůz srazí s jiným vozem nebo překážkou více stranami.

Jeden z expertů zkoumajících nehody ve speciálním týmu mladoboleslavské automobilky pro iDNES.cz potvrdil, že sledují stoupající počet nehod, které jednoznačně pramení z nepozornosti řidiče. Především jde o nárazy do pevné překážky mimo vozovku a střety s vozidly jedoucími v protisměru. Velmi pravděpodobným viníkem jsou v těchto případech mobilní telefony, které odvádějí pozornost šoférů.

Na základě zkoumaných nehod Škoda Auto upravuje vývoj vozidel.  Díky výsledkům zkoumání nehod vozů se firma snaží zvyšovat zejména bezpečnost posádky. Upravuje se například struktura karoserie a skladba materiálu. Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků, mezi inovacemi vzpomněl umístění ventilu bočního airbagu, ze kterého po nárazu uniká plyn, aby airbag mohl pohlcovat náraz člověka a zabránil závažným zraněním, nebo senzoriku bočního nárazu.

Rozložení pravděpodobnosti dopravní nehody

V roce 2017 se v České republice stalo 103 821 nehod, 65 procent z nich způsobil nesprávný způsob jízdy, 17 procent nedání přednosti v jízdě. Nepřiměřená rychlost měla vliv na 16 procent nehod a nesprávně předjíždění na dvě procenta srážek.

Ze statistik vyplývá, že nejnebezpečnějším dnem v týdnu je pátek, kdy se loni stalo 17 453 ze všech nehod. Řidiči se v pátek často přesouvají z měst za rodinami nebo na chaty, zároveň řada z nich trpí takzvaným syndromem víkendové hlavy, kdy se již plně nevěnují řízení, ale přemýšlí například nad víkendovými činnostmi.

Škoda Auto proto ve spolupráci s dalšími organizacemi spustila nový osvětový projekt Bezpečný pátek, který je cílený především na rodiny s dětmi, starší lidi, řidičky a mladé lidi do 30 let. Cílem projektu je upozornit na rizika pátečního provozu. A jeho součástí mají být naučně-vzdělávací akce, semináře, workshopy a soutěže. 

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Najdete na iDNES.cz