Americký crashtest potvrdil, že na straně řidiče jsou auta pevnější

Americký institut pro bezpečnost silniční dopravy IIHS vyzkoušel svůj náročný test čelního nárazu s malým přesahem na stranu spolujezdce. Volkswagen Passat pro severní Ameriku propadl.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: IIHS

Insurance Institute for Highway Safety se na ochranu spolujezdce nezaměřil poprvé. Vloni podobně otestoval kompaktní SUV. Základem jeho náročného testu je čelní náraz s malým přesahem, kdy vůz naráží rychlostí 64 km/h do překážky jen 25 % své šířky. Tento crashtest se stal již v roce 2012 prubířským kamenem sedanů střední třídy. Simulovaný náraz na stranu řidiče tehdy nezvládlo třeba BMW řady 3. Má simulovat situaci, kdy auto naráží například do sloupu.

Od loňského roku IIHS stejným způsobem zkouší i stranu spolujezdce. Vloni ho absolvovalo sedm SUV a s dobrým hodnocením odešel jen Hyundai Tucson. Toyota RAV4 a předchozí generace Nissanu Rogue naopak vloni předvedly špatnou strukturální pevnost, která se projevila přílišným průnikem konstrukce vozu do prostoru pro cestující. U Rogue se odpáral sloupek se závěsy dveří, RAV4 se dveře otevřely zcela, spolujezdec by tedy po nárazu mohl vypadnout. Výrazně nesymetrické výsledky mezi stranou řidiče a spolujezdce se ukázaly i v případě Subaru Forester a předchozí Mazdy CX-5.

Do velké míry je to logické, protože konstrukce vozu není symetrická. Řidičova a spolujezdcova strana se liší umístěním např. sloupku řízení nebo pedálů. V případě Subaru a Mazdy ale IIHS vyslovilo podezření, že s ohledem na crashtesty byla zesílena nebo upravena karoserie jen u řidiče.

Nejnovější várka testů IIHS se zaměřila na testování ochrany spolujezdce u sedanů střední třídy. Celkem bylo vyzkoušeno 13 aut a ani u jednoho se tentokrát neobjevily drastické nedostatky v konstrukci karoserie jako vloni. Problémy byly tentokrát odhaleny u zádržných systémů, což ostatně ukázal i další loňský netradiční crashtest, který provedl ADAC.

VIDEO: Crashtesty na roh ukazují slabé místo moderních aut

Americký institut IIHS provádí crashtesty na levý přední roh vozidel, kde jsou...

Jako příkladné se ukázalo nové Subaru Outback (a jeho americké nezvýšené dvojče Legacy). Při nárazu s malým přesahem na stranu spolujezdce došlo jen k minimálnímu průniku konstrukce vozu do prostoru pro posádku, bezpečnostní pás a boční i čelní airbag zajistily, že testovací figurína zůstala po srážce na svém místě. To v Chevroletu Malibu (vzdálený příbuzný našeho Opelu Insignia) a Volkswagenu Passat spolujezdcova hlava sjela z čelního airbagu a narazila do palubní desky. Na rozdíl od „dobrého“ Subaru to v případě obou znamená jen „průměrné“ hodnocení.

V případě Passatu také došlo k výraznějšímu průniku na straně spolujezdce. A-sloupek se na straně spolujezdce posunul o necelých 18 cm, u řidiče jen o deset. Taková Mazda 6 ale ukazuje, že podobné poškození konstrukce nemusí být tak problematické. Sloupek se v jeho případě posunul u spolujezdce cca o 23 cm (u řidiče o 13 cm), správně fungující airbagy a pásy ale zamezily závažnému zranění pasažéra. Mazda si tak odnesla celkově dobré hodnocení. Kromě zmíněného Subaru ji překonaly ještě Ford Fusion (u nás Mondeo), Honda Accord, Lincoln MKZ a Hyundai Sonata.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.