Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních šestnáctkách. Vzhled ovšem není všechno, jde i o bezpečnost. A jak dokazují nezávislé testy německé organizace TÜV SÜD pro Škodu Octavii, u některých neoriginálních ráfků dopadlo právě testování bezpečnosti katastrofálně.
Část 1/3

Letos v březnu šlo do lisu v třebíčském kovošrotu 276 padělaných ráfků, které v roce 2016 zabavila v Moravských Budějovicích celní správa. Byly to disky bez homologace pro evropský trh nebo napodobeniny. U takových padělků hrozí riziko nehody, často totiž bývají snad z bláta.

Laboratoř TÜV to zjistila v komplexních testech kola z lehké slitiny pro model Škoda Octavia třetí generace. Testováním prošlo celkem sedmnáct typů šestnácti, sedmnácti a osmnáctipalcových litých kol, která jsou běžně dostupná na trhu. 

Test litých kol pro Škodu Octavia
Test litých kol pro Škodu Octavia
Test litých kol pro Škodu Octavia

Ráfky do testů byly zakoupeny v České republice na volném trhu. Testovací vzorek zahrnoval 3 originální kola Škoda a 8 typů kol určených pro model Octavia v různých designech (blízkých nebo takřka totožných s originály). Testováním prošly také napodobeniny, vzhledově věrně imitující originální škodovácká kola, i padělky kopírující nejen design, ale dokonce označené logem škodovky. Takových vzorků bylo v testech celkem šest.

Anonymizované ráfky prošly základním testem vycházejícím z homologačních zkoušek. Ty musí úspěšně absolvovat všechna kola, pokud mají být schválena pro prodej na evropském trhu. V tomto testu, byť některé jen tak tak, uspěly všechny zkoušené ráfky. Hodnotící kritéria pro úspěch v tomto testu jsou ovšem dost benevolentní. Aby ráfek prošel, nesmí se v testu rozpadnout, může ovšem popraskat, a dokonce je přípustné, aby kousek odpadl (pokud upadne méně než 90° z obvodu, tedy celá čtvrtina límce, tak kolo prošlo). TÜV pak podrobilo litá kola i dalším zkouškám, které probíhaly podle standardů pro prvovýrobu.

Testy komplexně zkoumaly všechny klíčové vlastnosti ráfků s ohledem na bezpečnost, ověřovaly jak vlastnosti samotného materiálu, tak mechanickou odolnost ráfků vůči různým druhům poškození v provozu a třeba i jejich dlouhodobou životnost včetně kvality laků a korozivzdornost v zimě. Jakkoli to homologační autoritu nezajímá, pro kupujícího je docela zásadní informace třeba to, zda mu z nových kol po dvou zimách nesleze lak. Stejně tak by jej mohlo zajímat, zda kolo přežije, když vůz ve vyšší rychlosti proletí třeba výtlukem nebo řidič přehlédne retardér. A právě v těchto náročnějších testech se ukázalo, že některé prodávané ráfky mohou katastrofálně selhat. Ohýbají se, praskají a jeden z testovaných vzorků se dokonce rozlomil napůl. Byl to padělek ráfku napodobující devatenáctipalcová kola pro Octavii RS.

Testy TÜV prokázaly, že mezi ráfky běžně nabízenými na trhu jsou značné rozdíly. A nejde přitom „jen“ o to, zda budou kola po několika sezonách zimního provozu zralá maximálně na vyhození, ale především o bezpečnost. Při výběru kol se určitě přesvědčte alespoň o tom, zda mají ráfky homologaci (mají na čelní straně poblíž ventilku homologační značku KBA nebo E v kroužku doplněnou číslem schválení). Kola bez homologace mohou být nejen nebezpečná, ale znamenají i problém na STK nebo při silniční kontrole. V případě nehody, kdy by takové kolo mělo na její vznik přímý vliv, je také více než pravděpodobné, že pojišťovna zkrátí či zcela odmítne plnění.

Test litých kol pro Škodu Octavia

Náročné testy také ukázaly, že i mezi homologovanými koly jsou v odolnosti a kvalitě výrazné rozdíly, byť je lze legálně provozovat. Homologační testy se totiž mohou v jednotlivých zemích (i v rámci EU) lišit, a především jsou výrazně mírnější než standardy, které požadují automobilky pro prvovýrobu, tedy pro osazení na výrobní lince, nebo prodej v rámci značkového příslušenství. Například Audi využívá pro testování svých ráfků z prvovýroby právě odborníky TÜV SÜD.

Ostatně, z testovaných ráfků pro Octavii kompletní sadou zkoušek prošly bez trestných bodů jen kola přímo od Škodovky. Zkoušky také prokázaly, že „není všechno zlato, co se třpytí“. Padělky kopírující design originálů, a dokonce i nelegálně označené logem automobilky, rozhodně ke koupi doporučit nelze. A zatímco z napodobenin třeba bot vás maximálně budou bolet nohy, kolo, které se po projetí výmolu rozskočí na dvě poloviny, je o dost zásadnějším rizikem.

Prémiové testy

Zařizujete si domácnost, nakupujete sportovní výbavu, chystáte se na dovolenou? S výběrem toho nejlepšího zboží či služeb na míru pomohou nezávislé spotřebitelské testy. Exkluzivně na iDNES Premium.

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

Novinářka Lenka Vichnarová a její pomocníci František Dvořák z redakce Auto....

Exkluzivně I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Test lískooříškových pomazánek: Den zpříjemní za cenu přehršle cukru a tuku

ilustrační snímek

Dát si hrst lískových ořechů by bylo zdravější, mlsat krém vyrobený doma zase levnější. Jenže co...

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

ilustrační snímek

V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

Test rostlinných imitací bílých jogurtů: Tělo nepotěší, chuťově neoslní

ilustrační snímek

Kokosová chuť veganských dezertů nám lahodí, ale z nutričního hlediska je to spíš průšvih. Sójové...

Test jahodových nanuků: Většina chutnala jako léto, ekonanuk však propadl

ilustrační snímek

Mark Twain tvrdil, že jméno největšího vynálezce zní – náhoda. Inu, literát, ale ono na tom něco...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...