Trenažer vypadá jako kokpit skutečné lokomotivy, zní jako skutečná mašina, umí troubit, strojvedoucí z něj může komunikovat s výpravčím a při „přejezdu výhybek“ vydává nezaměnitelný zvuk. Jen výhled z okna je podobný více počítačové hře a také názvy zastávek jako Trabantice by strojvedoucí na české železniční síti hledali marně.
„Simulátory nám pomohou lépe připravit uchazeče o práci strojvedoucího na výkon jeho povolání a u stávajících strojvedoucích zlepšit jejich návyky při práci,“ říká generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.
„Podstatná bude také příprava na provozní situace, se kterými se začínající strojvedoucí při jízdním zácviku na lokomotivách vůbec nemusí setkat a i zkušení strojvedoucí se s nimi setkávají jen výjimečně. Může jít například o jízdu vlaku na přivolávací návěst, v mezistaničním oddílu, obsazenou kolej,“ přiblížil Kupec.
Výcviková kabina a ovládací pult vychází z moderní jednotky Panter, je však doplněna i o další prvky tak, aby například strojvedoucí z lokálek nebyli znevýhodněni.
To platí i o naprogramovaných tratích. V simulátoru jich je 250 kilometrů, o předobraz konkrétních tratí však nejde. Při tvorbě trenažeru vývojáři sice vycházeli ze skutečných tratí a stanic, ovšem pro potřeby simulátoru je upravili.
„V zásadě se nejedná o konkrétní tratě, kterou by strojvedoucí znali. Jde spíše o skládačku skutečných prvků. Zároveň byly všechny stanice a zastávky přejmenovány jinými názvy, aby se někteří účastníci školení necítili omezeni tím, že danou trať nebo stanici neznají,“ poznamenal vedoucí oddělení vzdělávání Českých drah Jiří Lukeš .
Plán je, že se na trenažeru vystřídá všech 3 500 strojvedoucích
Instruktor bude moct nasimulovat k výcviku na trenažeru cokoliv – nejen jízdu po jednokolejné regionální trati či vícekolejných koridorech, ale i jízdu v moderním tunelu maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu či srážku s pasoucím se dobytkem či autem na přejezdu.
„Výcvik bude zaměřený na ty situace, ve kterých strojvedoucí nejčastěji chybují a které mohou být, nebo byly, příčinou mimořádných událostí,“ popisuje Lukeš.
A když někdo na simulátoru neuspěje? „Pokud strojvedoucí projeví neznalost, která by mohla ohrozit bezpečnost dopravy, už dnes máme postupy, jak s tím strojvedoucím dál zacházet. Stejné postupy budeme aplikovat i tady na simulátoru. Ale pro začátek bude simulátor plnit hlavně tréninkovou činnost,“ říká Lukeš.
České dráhy plánují, že na trenažerech prostřídají všech svých 3 500 strojvedoucích. Každého z nich čekají jednou za rok dvě hodiny.
Výcvikem na trenažerech projdou i všichni uchazeči, kterých se v současné době na práci strojvedoucího připravuje zhruba 200. Dalších 150 lidí národnímu dopravci na lokomotivách chybí. O práci strojvedoucích mají stále častěji zájem i ženy, kterých je nyní u Českých drah 22.
„Samotné pořízení obou trenažerů stálo 30 milionů korun. Pokud se ve výcvikové praxi osvědčí, pořídíme další. Budeme dělat všechno pro to, abychom strojvedoucí jako klíčovou profesi z hlediska bezpečnosti připravovali co nejlépe,“ dodal ředitel Kupec.
Kromě trenažeru vznikly v České Třebové ve vzdělávacím středisku Dopravního vzdělávacího institutu nové učebny a rozšířené jsou i ubytovací kapacity.
Příprava strojvedoucích Českých drahPříprava nového strojvedoucího u Českých drah trvá téměř rok. Zájemci o práci nejdříve stráví několik týdnů v některém z Oblastních center provozu ČD, kde se jako „strojvedoucí v přípravě“ seznamují s jednotlivými pracovišti a získávají první praktické zkušenosti. „Další měsíc pak stráví v Dopravním vzdělávacím středisku v České Třebové, kde se připravují ke zkoušce k získání licence strojvedoucího u Drážního úřadu a k interní zkoušce, která umožní zařazení uchazeče do jízdního výcviku. V této fázi absolvují budoucí strojvedoucí také první výcvik na simulátoru. Současně s jeho instalací jsme provedli rekonstrukci školicího střediska v České Třebové,“ říká Blanka Havelková, předsedkyně představenstva Dopravního vzdělávacího institutu, který zajišťuje vzdělávání zaměstnanců Českých drah. Po úspěšném zvládnutí obou zkoušek nastupují do jízdního výcviku, který trvá podle platné legislativy nejméně 12 týdnů. České dráhy v tomto případě uplatňují délku výcviku 15 – 24 týdnů. V průběhu celé přípravy absolvují uchazeči další měsíční kurz, v rámci kterého se připravují na řízení konkrétních typů vozidel a řešení konkrétních provozních situací. V tomto období strojvedoucí opět nejméně dvakrát absolvuje výcvik na simulátoru. Po splnění všech výše uvedených požadavků následuje další zkouška a poté již nasazení do provozu. Délky kurzů a jejich obsah jsou stanoveny zákonem. Proces výcviku strojvedoucích u Českých drah trvá nejčastěji 8 – 10 měsíců. |