Neděle 5. prosince 2021, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. prosince 2021 Jitka

Chybí praxe a nehod přibývá. Strojvůdci se připravují místo let jen měsíce

  12:29
V Česku se dramaticky zkrátila doba na přípravu nových strojvůdců. Zatímco dřív se noví mašinfírové připravovali roky, dnes jsou „hotoví“ za sotva půl roku. V Česku je jich totiž nedostatek. Přibývá tak nehod způsobených strojvůdci bez potřebných zkušeností.

Na brněnském hlavním nádraží se srazily dva osobní vlaky. 21 lidí utrpělo lehká a středně těžká zranění. (5.3.2019) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jedenapadesátiletý Martin z Teplic toužil být strojvedoucím od dětství. Sen se mu splnil, ale cesta byla dlouhá. Nejprve vystudoval čtyřletý „železničářský“ obor na průmyslovce, poté strávil dva roky v depu, absolvoval kurzy a zkoušky, vozil lokomotivy do haly, posunoval jimi a až pak ho dráha pustila do provozu.

Tak to bylo dříve, dnes je to jiné. Někdejší důkladná výchova mašinfírů šla stranou, o železničářské školy nemají děti zájem, zkušení strojvedoucí odcházejí do důchodu a nemá je kdo nahradit. V celém Česku jich chybějí tři stovky. Povinný výcvik se smrskl na teoretický kurz a 12 týdnů jízd. Kdo splní podmínky, může si sednout do kabiny už za půl roku. Zkušení kolegové upozorňují, že spousta nováčků řídí příliš brzy a nejsou připraveni, jak by bylo potřeba.

Fotogalerie

Strojvedoucí si navíc stěžují, že je dopravci kvůli nedostatku lidí přetěžují a nutí jezdit i v době, kdy mají čerpat povinné bezpečnostní přestávky.

A nehod na železnici přibývá.

V lednu spěšný vlak v Liberci nezastavil před návěstidlem, jež mu zakazovalo jízdu, a vykolejil. Strojvedoucí se svěřil, že řídí teprve rok a tohle byla jeho první směna na namrzlé koleji. Pár dní nato vykolejil osobní vlak u Lovětína, v únoru další u Kamenice nad Lipou, dva vlaky se srazily v Českých Budějovicích, Jihlavě a Havlíčkově Brodě, u Velkého Meziříčí jel vlak s jedenácti cestujícími bez strojvedoucího, který omylem vypustil vzduch z brzd, vlak se rozjel, on už naskočit nemohl, neboť se automaticky zavřely dveře. Vlak ujel šest kilometrů, než se zastavil v kopci.

Následovaly další incidenty, v březnu se při srážce dvou vlaků na Chrudimsku zranilo pět cestujících, den nato v Brně dalších 22. Poslední nehodu nejspíš zavinil jednapadesátiletý přeškolený výhybkář. Také on řídil asi rok.

Podle statistik Drážní inspekce přibylo nehod o třetinu v porovnání s předchozím rokem a většinu nehod způsobí strojvedoucí do pěti let praxe starší padesáti let. Za posledních šest let projeli 203 „zakázaných“ návěstidel, nejvíc ze všech skupin podle odježděných let.

Zakázané projetí návěstidla

Délka praxe             Počet případů
Do 5 let ...                 203
6 až 15 let ...             1 031
16 až 25 let ...           55
26 až 35 let ...           128

Zdroj: Drážní inspekce

„Problém je v tom, že se zastavila výchova a zavřely školní železničářské obory,“ soudí teplický mašinfíra Martin. Mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček s ním souhlasí: „Praxe mladým strojvedoucím chybí.“

Cesta do kabiny vlaku je dnes totiž mnohem kratší a jednodušší než dřív. Adepti už nemusí mít odborné vzdělání. „Máme kolegy vysokoškoláky, kteří mají humanitní zaměření,“ říká mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček. Dopravci nabízí práci strojvůdce také železničářům, jejichž profese už nejsou kvůli modernizaci železnice tolik potřeba.

Zájemci stačí po zdravotní prohlídce a psychotestu absolvovat 120hodinový kurz zakončený zkouškou, po které získá licenci na řízení. Pak projde jízdním výcvikem, jehož délka je podle ministerské vyhlášky minimálně dvanáct týdnů, další týden až měsíc na dílně, nakonec zkouška odborné způsobilosti a pak už může řídit.

„Když to nepožaduje žádný právní předpis, tak proč by ho měl dopravce mít někde ve výcviku a dávat mu plat, aniž by jezdil? Vezme to podle minimálních podmínek, co říká vyhláška odborné způsobilosti strojvedoucího, a hotovo,“ komentuje to generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Jednotliví dopravci ale mají výcvik různě dlouhý. Třeba České dráhy, jimž chybí 120 až 150 strojvůdců, podle mluvčího Radka Joklíka natáhly jízdy na 16 až 24 týdnů, výcvik trvá až jeden rok a dopravce se ho chystá podpořit i trenažery simulujícími různé provozní situace.

Nicméně pořád to nedosahuje dřívější důkladnosti, kdy si dopravci mohli vychovávat strojvedoucí už od středních škol.

Škola pro strojvůdce netáhne

Federace strojvůdců to chce vrátit. A nejen ona. „Ministr dopravy Dan Ťok již podpořil myšlenku obnovy železničního školství, jež bude po letech konečně znovu odborně připravovat budoucí adepty strojvůdcovské profese,“ říká Poláček.

Závažné incidenty na železnici z poslední doby

19. února - osobní vlak jel mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak, ve kterém bylo 11 cestujících, nakonec zastavil sám a nikomu se nic nestalo

22. února - projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn

23. února - v Českých Budějovicích se srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn.

27. února v Havlíčkově Brodě se střetl nákladní vlak s lokomotivou. Vlaky nevykolejily, nikdo se nezranil.

2. března - vlak RegioJetu projel návěstidlo se signálem stůj na Smíchově, tím poškodil výhybku. Nikomu se nic nestalo, zastavil se ale provoz na trati mezi hlavním a Smíchovským nádražím

4. března - u Ronova nad Doubravou se srazil osobní vlak s manipulačním, zranilo se pět lidí.

5. března - srážka osobních vlaků v Brně, jejímž výsledkem byly dvě desítky zraněných.

12. března - posunovaný vlak se v Jindřichově Hradci srazil se stojící soupravou pro osobní vlak.

Jenže žáci nemají o profesi zájem. Tradiční průmyslovka v Děčíně neustále shání studenty pro obory, jež je předurčují pro práci na železnici a konkrétně i práci strojvedoucího.

České dráhy a ČD Cargo lákají na stipendijní programy – studenti během studia získají až 134 tisíc korun, všechny odborné zkoušky i pracovní smlouvu. Ani na to ale neslyší.

„Nějaké děti máme, ale je jich málo,“ potvrzuje ředitelka děčínské průmyslovky Jana Vacková. „Navíc i ti, kteří od nás odcházejí a mohli by jít na mašinu, si říkají, tak mašinfíra dobrý, ale já chci zkusit ještě vysokou školu a jdou klidně i na jiný obor, třeba na ekonomku,“ dodává.

Nedostatek strojvedoucích působí i další nepříjemnosti. Někteří musí dělat přesčasy i v době, kdy by měli odpočívat.

„Stalo se, že jsem po dvanáctihodinové šichtě sedl v Mladé Boleslavi do auta a jel domů. Byla tam sice ubytovna, ale tu bych vám nepřál. Věděl jsem, že další šichtu mám až večer, takže si doma v pohodě odpočinu. Jenže mi volali, že musím za někoho zaskočit už přes den a já s cestováním domů a zpátky do práce jsem najednou neměl ani povinnou šestihodinovou přestávku,“ líčí jeden ze strojvedoucích z Děčína. U drah kvůli tomu po třech letech skončil. A to i když musel vrátit přes 40 tisíc korun ze stipendia, které dostal, když se jako student děčínské průmyslovky zavázal, že odřídí v ČD nejméně pět let.

„Není výjimkou i deset či čtrnáct nočních směn v měsíci. Strojvůdci jsou pak, ať chtějí, či nikoliv, unavení a apatičtí,“ říká další z nich.

Tři nehody a konec

Ministr Ťok zvažuje pro strojvedoucí bodový systém, který by platil podobně jako pro řidiče aut. Pokud by strojvedoucí způsobil tři až pět mimořádných událostí, přišel by o odbornou způsobilost, případně o licenci. I když jde zatím jen o úvahy, Federace strojvůdců to odmítá i proto, že by to mohlo odradit zájemce o práci.

České dráhy chtějí narůstajícím incidentům na železnici bránit častějšími kontrolami strojvedoucích, které chtějí cvičit na trenažérech stejně jako nováčky.

Navržená vláda Petra Fialy

Předseda vlády: Petr Fiala, ministr vnitra: Vít Rakušan, ministr pro místní rozvoj a digitalizaci: Ivan Bartoš, ministr zemědělství: Zdeněk Nekula, ministr financí: Zbyněk Stanjura, ministr zdravotnictví: Vlastimil Válek, ministr školství: Petr Gazdík, ministr práce a sociálních věcí: Marian Jurečka, ministryně obrany: Jana Černochová, ministr spravedlnosti: Pavel Blažek, ministr průmyslu a obchodu: Jozef Síkela, ministr dopravy: Martin Kupka, ministr zahraničí: Jan Lipavský, ministryně životního prostředí: Anna Hubáčková, ministr kultury: Martin Baxa, ministr pro evropské záležitosti: Mikuláš Bek, ministr pro legislativu: Michal Šalomoun, ministryně pro vědu a výzkum: Helena Langšádlová.

  • Nejčtenější

Ze Zemana si utahují dál. I z Schillerové v latexu. Flégr na ptáka odpověděl

Jmenování předsedy ODS Petra Fialy novým premiérem, při kterém byl nakažený prezident Miloš Zeman izolován ve skleněné...

KOMENTÁŘ: Sorry, ten váš diskutér exnul. Sbalte si jeho věci a odneste si je

Premium Ve středu po zasedání krajského krizového štábu Ústeckého kraje zazněla prosba od hejtmana Jana Schillera, aby novináři...

Rodina ho odvrhla, žil po nemocnicích. Teď se opuštěný Štístko dočkal mámy

Premium Chlapeček, ke kterému se nikdo nechtěl znát, stráví letošní Vánoce u pěstounky. Po roce zapomnění, po roce osamělého...

Očkovat se? Přes vaše mrtvoly. Na Letné tisíce lidí protestovaly proti opatřením

Asi tři tisíce lidí se sešly v neděli odpoledne v Praze na Letné, aby protestovaly proti vládním covidovým opatřením....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První země hlásí 100 % očkovaných. Dávku mají všichni od 3 let věku

Spojené arabské emiráty oznámily, že v zemi dostalo první dávku vakcíny proti covidu-19 už sto procent z těch, kdo...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

MALOSTRANSKÝ ZÁPISNÍK: Aperitiv Dominik Feri? Dámy a pánové, kdo z vás to má?

Premium Jak vládní poslanec půjde vládě po krku. S paní Alenou tentokrát na intimnější téma. Proč Zbyněk Stanjura nedočetl...

V sobotu přibylo skoro 11 tisíc nakažených, znovu méně než před týdnem

Nových případů koronaviru v Česku v mezitýdenním srovnání ubylo počtvrté v tomto týdnu. V sobotu testy odhalily 10 967...

O popravě táty mi řekli až po letech, říká dcera Rudolfa Slánského

Premium Byly jí pouhé dva roky, když přišla o otce. Jako šéf ÚV KSČ pomáhal nejprve Rudolf Slánský po boku Klementa Gottwalda...

Byla jsem v prázdné třídě a nevěděla, co dělat. Učitelé líčí těžké začátky

Teoreticky jsou po pětiletém vysokoškolském studiu pedagogiky připraveni. Jenže nedostatečná praxe a malá pomoc...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Jiří Krampol je hospitalizovaný se zápalem plic

Jiří Krampol leží v pražské nemocnici Na Františku. Třiaosmdesátiletý herec je během posledních tří měsíců už potřetí...