Neodkladnou generálku například potřebuje most, který spojuje jihomoravský Vyškov s průmyslovým předměstím. Stavba, která překlenuje frekventovanou železniční trať mezi Brnem a Ostravou, je podle šetření silničářů hodnocena takzvaným stupněm VII, a je tedy v havarijním technickém stavu.
Podobných mostů po celém Česku je podle aktuální kontroly 84. Na části z nich je kvůli bezpečnosti zakázán provoz aut, jiné jsou provizorně podepřené a čekají na rekonstrukci. Dalších 893 mostních konstrukcí dostalo od techniků po důkladných kontrolách ve všech krajích druhou nejhorší známku, takzvaný stupeň VI.
Jižní Morava a střední Čechy
Česko odhalilo 126 rizikových mostů. Podobají se tomu zřícenému v Janově |
I přes výrazné zlepšení proti loňskému roku zůstává největší podíl nevyhovujících mostů v Jihomoravském kraji. Vloni na jižní Moravě opravili silničáři 69 mostů, z nichž 12 bylo v havarijním stavu.
„Namátkou šlo o mosty u Nového Dvora, Nebovid nebo za Kuřimským Jestřebím,“ řekl MF DNES ředitel krajské silniční správy Zdeněk Komůrka. I tak zůstává v Jihomoravském kraji stále v havarijním stavu 17 mostů.
Ve Středočeském kraji dokonce letos museli silničáři po prohlídkách řadě mostů technické hodnocení zhoršit. A kraj má také v absolutních číslech největší počet mostních konstrukcí v nevyhovujícím stavu. Včetně trojice mostů na státních silnicích první třídy se zde nachází havarijních 21 staveb a dalších 143, které jsou ve velmi špatné kondici.
Situace se lehce lepší
Celkově statistiky hovoří o pozvolném zlepšování silniční infrastruktury. V celorepublikovém srovnání je totiž letošní výsledek proti šetření z počátku loňského roku v nejhorší kategorii příznivější o dvanáct případů.
Podle expertů za tím však není snaha samospráv urychleně řešit technický stav nejzdevastovanějších mostů po zřícení trojské lávky v Praze nebo dálničního mostu v italském Janově. „Taková snaha by se výrazněji projevila nejdříve za pět let,“ uvedla vedoucí střediska mostů v projekční společnosti Sudop Praha Dana Wangler.
Přestože se podle oslovených projektantů množství zakázek na obnovu mostů zvýšilo, radikální zlepšení nelze čekat z roku na rok. Celý proces od přípravy projektu přes výběr stavební firmy je totiž časově velmi náročný. Zlepšení situace v regionech spíše pomohlo to, že stát v posledních letech krajským úřadům přispívá miliardovými částkami na opravy silnic druhých a třetích tříd.
Právě na nich se drtivá většina mostů v havarijním stavu nachází, zatímco na dálnicích mosty v havarijním stavu nejsou vůbec. Státní silničáři z Ředitelství silnic a dálnic mají na starosti bezmála pět tisíc mostů, z nichž v nejhorší kategorii se nachází šest z nich.
I mezi jednotlivými kraji jsou velké rozdíly v technickém stavu mostních konstrukcí. Čtyři kraje například mosty v havarijním stavu vůbec neevidují.
„Na Vysočině silničáři loni opravili na pět desítek mostů za více než 270 milionů korun,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová. Počet mostů, které po letošním šetření technici zařadili do kategorií havarijní a ve velmi špatném technickém stavu, se jim tím podařilo snížit o 14. Peníze pro letošní opravy zatím vyčleněny nejsou. Z přebytku hospodaření kraj předpokládá uvolnit 100 milionů korun. Další peníze by mohly plynout z příspěvku Státního fondu dopravní infrastruktury. Zhruba 150 milionů na rekonstrukce vynaložil Královéhradecký kraj. Více než polovinu částky si vyžádala rekonstrukce mostu překlenujícího Orlici v hradecké čtvrti Svinary.