Česko odhalilo 126 rizikových mostů. Podobají se tomu zřícenému v Janově

  1:00aktualizováno  1:00
Kontrola mostů postavených podle janovského vzoru odhalila v Česku problémové stavby. Silničáři na dálnicích a silnicích první třídy odhalili 126 rizikových mostů, jejichž technický stav si vyžádá důkladnější průzkum. Mimořádnou kontrolu nařídil v létě ministr dopravy Dan Ťok, a to kvůli pádu Morandiho mostu v Janově.

Pohled na zřícený Morandiho most v Janově (16. srpna 2018) | foto: Reuters

Kromě neštěstí, které si vyžádalo na čtyři desítky obětí, přesvědčilo šéfa dopravního resortu k plošné kontrole mostních konstrukcí z takzvaného předpjatého betonu nečekané zhoršení stavu mostu v Doubí v Karlových Varech. 

Fotogalerie

Ten se na první pohled zdál téměř v pořádku, při opravě vozovky se však ukázalo, že jeho zkorodovaná ocelová část je už neopravitelná. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy zatím žádný z těchto mostů na spadnutí není, tedy řečeno silničářskou hantýrkou zatím nemusel být přeřazen do nejhoršího, sedmého stupně. 

Dosavadní kontroly se však omezovaly zejména na vizuální prohlídky, tedy na pouhým okem viditelné náznaky, že vnitřní konstrukce mostu nemusí být v pořádku. Nyní se kontroly přesunou pod povrch těchto vytipovaných mostů. Prostřednictvím vrtaných sond budou silničáři zkoumat, zda a případně do jaké míry jsou v­ mostech zkorodovaná ocelová nosná lana, která se po letech provozu ukázala jako nejproblematičtější část mostů stavěných z předpjatého betonu.

Tato technologie, která se používá od šedesátých let dvacátého století, kompenzuje nedostatečnou pevnost betonu při tahu tím, že do nitra konstrukce ukládá napnutou ocelovou výztuž. Kombinace betonu a ­oceli však funguje pouze v případě bezchybného provedení a kvalitní údržby. Rizikem je především nedostatečné utěsnění ocelových lan, ke kterým může postupem času začít prosakovat směs vody a posypové soli, upřesnil Kroupa.

Kromě silničářů se ke kontrole betonových mostů s ocelovým jádrem připojili i železničáři, kteří však mají mostů postavených touto metodou podstatně méně.

Přesto kontroly podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radky Pistoriusové odhalily problémy u desítek železničních mostů. Nejsou však ve stavu, aby ohrožovaly provoz vlaků, ubezpečila cestující.

Mezi problematické mosty zařadili technici ředitelství silnic například most na D46 mezi Prostějovem a Olšany u Prostějova nebo most na plzeňské dálnici D5 na 25. kilometru u­ Zdic, případně most překlenující silnici I/4 u Milína, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Ve velmi špatném stavu je i most přes Práčskou ulici na silnici I/8 v Bystřanech na Teplicku.

Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy je i po letech na technickém stavu mostů znát, s jakou péčí se stavěly. Výrazně kvalitnější a trvanlivější jsou předpjaté mosty na dálnici D1, zatímco konstrukce stavěné za minulého režimu nacházející se na méně významných tazích mají o poznání nižší kvalitu.

Další etapa kontroly problémových mostů bude pokračovat výběrem diagnostických firem, které se pomocí sond podívají pod jejich povrch. To podle Kroupy nebude vůbec jednoduché, protože kapacity těchto společností jsou kvůli obavám z padajících mostů téměř vyčerpány.

Panika po pádu lávky

Zřícení silničního Morandiho mostu v­ Janově nebo lávky pro pěší v pražské Troji upozornilo na problematiku podceňování údržby mostů. Na nedostatečnou údržbu mostů si nicméně odborníci stěžují dlouhodobě. První peticí za zvýšení zájmu o údržbu mostních konstrukcí upozornili v roce 2005 stavební inženýři účastnící se pravidelné konference zaměřené na výstavbu mostů, kteří prostřednictvím petičního výboru Poslanecké sněmovny požadovali přijmout mimořádná rozpočtová opatření pro opravy mostů. Jejich apel, který se pak pravidelně opakoval, nicméně žádné významné zlepšení nepřinesl.

Na rozdíl od novostaveb totiž není možné na opravy mostních konstrukcí použít evropské dotace. V neposlední řadě pak tempo oprav brzdí uzavírky a dopravní komplikace, které si stavební práce na silniční síti vyžádají a které je nutné časově sladit.

Vizuální prohlídky mostů si už na síti dálnic a silnic první třídy, které spravuje ŘSD, vyžádaly náklady v ­řádu milionů korun. Podstatně dražší však budou zmiňované vrtané sondy. Jejich cena se bude pohybovat podle velikosti mostu a způsobu jeho provedení od zhruba sta tisíc korun do dvou milionů.

Špatné jsou tisíce mostů

Tyto peníze přitom neznamenají celkový součet nákladů, který zřejmě budou mít silničáři i železničáři se zabezpečením mostů z předpjatého betonu. Neobsahují totiž náklady na opravy nebo stavbu nových mostů, pokud se nakonec ukáže, že stávající mosty není možné nadále používat.

Problémové mosty z předpjatého betonu jsou přitom jen zlomkem mostů, které jsou v Česku ve špatném technickém stavu. Podle poslední pravidelné analýzy ŘSD z letošního léta se na českých dálnicích a silnicích nachází na 500 mostů hodnocených v kategoriích od špatného do havarijního stavu. K tomu je nutné přičíst necelé tři tisíce mostů na silnicích druhých a­ třetích tříd, které spravují jednotlivé kraje.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Strašné podmínky i mzda, popsal exzaměstnanec Agrofertu. Lžou, tvrdí Babiš

Drůbežárna

Ve firmách z holdingu Agrofert pracují zahraniční dělníci často za velmi špatných podmínek, řada z nich navíc do Česka...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Najdete na iDNES.cz