V Česku je téměř tisíc mostů v kritickém stavu, desítky v havarijním

  1:00aktualizováno  1:00
Stovky mostů v Česku potřebují urychlenou opravu nebo jsou už uzavřené a čekají na demolici. MF DNES exkluzivně získala přehled mostů v havarijním stavu. Dobrou zprávou je, že se podle statistik stav silniční infrastruktury zvolna lepší.

(ilustrační snímek) | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Neodkladnou generálku například potřebuje most, který spojuje jihomoravský Vyškov s průmyslovým předměstím. Stavba, která překlenuje frekventovanou železniční trať mezi Brnem a Ostravou, je podle šetření silničářů hodnocena takzvaným stupněm VII, a je tedy v havarijním technickém stavu.

Podobných mostů po celém Česku je podle aktuální kontroly 84. Na části z nich je kvůli bezpečnosti zakázán provoz aut, jiné jsou provizorně podepřené a čekají na rekonstrukci. Dalších 893 mostních konstrukcí dostalo od techniků po důkladných kontrolách ve všech krajích druhou nejhorší známku, takzvaný stupeň VI.

Vybrané mosty v ČR zralé na rekonstrukci.

Vybrané mosty v ČR zralé na rekonstrukci.

Jižní Morava a střední Čechy

Česko odhalilo 126 rizikových mostů. Podobají se tomu zřícenému v Janově

I přes výrazné zlepšení proti loňskému roku zůstává největší podíl nevyhovujících mostů v Jihomoravském kraji. Vloni na jižní Moravě opravili silničáři 69 mostů, z nichž 12 bylo v havarijním stavu.

„Namátkou šlo o mosty u Nového Dvora, Nebovid nebo za Kuřimským Jestřebím,“ řekl MF DNES ředitel krajské silniční správy Zdeněk Komůrka. I tak zůstává v Jihomoravském kraji stále v havarijním stavu 17 mostů.

Ve Středočeském kraji dokonce letos museli silničáři po prohlídkách řadě mostů technické hodnocení zhoršit. A kraj má také v absolutních číslech největší počet mostních konstrukcí v nevyhovujícím stavu. Včetně trojice mostů na státních silnicích první třídy se zde nachází havarijních 21 staveb a dalších 143, které jsou ve velmi špatné kondici.

Fotogalerie

Situace se lehce lepší

Celkově statistiky hovoří o pozvolném zlepšování silniční infrastruktury. V celorepublikovém srovnání je totiž letošní výsledek proti šetření z počátku loňského roku v nejhorší kategorii příznivější o dvanáct případů.

Podle expertů za tím však není snaha samospráv urychleně řešit technický stav nejzdevastovanějších mostů po zřícení trojské lávky v Praze nebo dálničního mostu v italském Janově. „Taková snaha by se výrazněji projevila nejdříve za pět let,“ uvedla vedoucí střediska mostů v projekční společnosti Sudop Praha Dana Wangler.

Přestože se podle oslovených projektantů množství zakázek na obnovu mostů zvýšilo, radikální zlepšení nelze čekat z roku na rok. Celý proces od přípravy projektu přes výběr stavební firmy je totiž časově velmi náročný. Zlepšení situace v regionech spíše pomohlo to, že stát v posledních letech krajským úřadům přispívá miliardovými částkami na opravy silnic druhých a třetích tříd.

Právě na nich se drtivá většina mostů v havarijním stavu nachází, zatímco na dálnicích mosty v havarijním stavu nejsou vůbec. Státní silničáři z Ředitelství silnic a dálnic mají na starosti bezmála pět tisíc mostů, z nichž v nejhorší kategorii se nachází šest z nich.

I mezi jednotlivými kraji jsou velké rozdíly v technickém stavu mostních konstrukcí. Čtyři kraje například mosty v havarijním stavu vůbec neevidují.

„Na Vysočině silničáři loni opravili na pět desítek mostů za více než 270 milionů korun,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová. Počet mostů, které po letošním šetření technici zařadili do kategorií havarijní a ve velmi špatném technickém stavu, se jim tím podařilo snížit o 14. Peníze pro letošní opravy zatím vyčleněny nejsou. Z přebytku hospodaření kraj předpokládá uvolnit 100 milionů korun. Další peníze by mohly plynout z příspěvku Státního fondu dopravní infrastruktury. Zhruba 150 milionů na rekonstrukce vynaložil Královéhradecký kraj. Více než polovinu částky si vyžádala rekonstrukce mostu překlenujícího Orlici v hradecké čtvrti Svinary.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Tajemná pohlednice od tety z Ameriky. K příbuzným do Třince putovala 48 let

Pohlednice z USA

Na redakci iDNES.cz se obrátila čtenářka s poněkud kuriózním případem. Její matce přišla od tety z amerického...

Další z rubriky

Hodinové školení i příručky na nový boeing byly nedostatečné, tvrdí piloti

Letadlo Boeing 737 MAX 8 na archivním snímku

Americký Federální úřad pro letectví vydal Boeingu certifikát na nové stroje MAX, aniž by od výrobce požadoval...

Rejdaři mají na dosah stamilionové dotace, musí však dovážet do Česka

Čtyřsettunový tanker pluje z Týnce nad Labem do Chvaletic (21. března 2015).

Roky skomírající nákladní plavba na českých řekách má nyní šanci na největší obnovu lodního parku za poslední...

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě nabíječek si čistá, ale...

Najdete na iDNES.cz