I přes zvýšenou aktivitu na českých silnicích se stále nedaří dodržovat harmonogram některých oprav. Například první česká dálnice D1 mezi Prahou a Brnem se bude kvůli protestům ekologů opravovat o rok déle a celá komunikace spojující obě metropole bude zmodernizovaná v roce 2021.
Problémem jsou podle Kroupy stavební povolení, zejména odvolání u soudů ze stran různých občanských sdružení. „V nich se opakují důvody žalob a rozkladů,“ vysvětluje zdržení Kroupa. Řidičům se omluvil za komplikace spojené s opravami, jež budou na dálnici D1 probíhat v následujících měsících.
Příjemnější zprávou je pro ředitelství vývoj na nedávno otevřené dálnici D8, kterou kvůli nestabilitě podloží estakády u severočeských Prackovic plánují silničáři zabezpečit pomocí vstřikování betonu do podloží dálnice. Měření po zimě nicméně ukázala, že svah u nové dálnice je klidný. „V současné době došlo k ustálení svahu a momentálně tam není nutné vstupovat,“ uvádí Kroupa.
Část dálnice D3 u Tábora chce ředitelství dostavět do konce roku. Jde o úsek dlouhý 400 metrů, odhad nákladů je 25 milionů Kč bez DPH. Vlastníkům pozemků, z nichž někteří se soudili se státem, navrhlo ŘSD odškodnění téměř 20 milionů. Úřad návrh řešení oznámil ve středu.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.
Podle Kroupy jsme ve velkých projektech na úrovni Německa
Kroupa v Rozstřelu vyjádřil své přání, aby silniční a dálniční síť v České republice byla co největší. Uvedl také, že vláda již schválila strategii a vymezila základní síť, která by měla být postavena do roku 2030.
„Troufnu si tvrdit, že v zásadních dopravních projektech jsme na úrovni Německa,“ prohlásil Kroupa. V nich jde podle něj zejména o čas a zhotovitelé dostávají v případě nedodržení termínu sankce.
Spousta dotazů od čtenářů iDNES.cz se týkala množství stavebních uzávěrek na dálnicích v Česku. „Bohužel neexistuje technologie oprav silnic, aniž by je provázely uzávěrky,“ reagoval Kroupa. „Snažíme se uzavírat v době, kdy omezíme co nejméně řidičů, ale na dálnici D1 je to téměř nemožné.“