Nehody nezavinil systém, šlo o lidské chyby, tvrdí vedení Českých drah

  • 178
Národní dopravce po nehodách z posledních týdnů změní systém přípravy strojvedoucích a více se zaměří na praktickou část. Pro tyto účely podnik nasadí dva železniční trenažéry. Společně s ministerstvem dopravy prosazují České dráhy zavedení systému, který by odhalil, jestli strojvůdci během povinného odpočinku nejezdí pro konkurenci.

Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec o tom informoval ve středu po poradě s vedením podniku, která zhodnotila železniční nehody z posledních týdnů. 

„Všechny mimořádné události důkladně vyšetřujeme. První výsledky ukazují, že se nejedná o žádnou systémovou chybu. Ve všech případech jde o selhání práce strojvedoucího a výkonu jeho funkce,“ uvedl Kupec.

Dráhy podle něj v posledních týdnech provedly více než 300 namátkových kontrol strojvedoucích. „Každého strojvedoucího seznamujeme s tím, co se stalo a co bylo příčinou mimořádné události. Je také upozorněn na to, jak této situaci předcházet,“ řekl Kupec.

Národní dopravce bude měnit systém přípravy svých strojvedoucích a více se zaměří na praktickou část. Pro tyto účely nasadí dva železniční trenažéry, jeden v Praze a jeden v České Třebové.

Ťok zvažuje bodový systém pro strojvůdce

V posledních týdnech došlo na železnici ke srážce osobního vlaku s nákladním mezi stanicemi Ronov nad Doubravou a Žleby na Chrudimsku a vůbec nejhorší letošní nehodě vlaků na brněnském hlavním nádraží, při které se zranilo více než 20 cestujících.

Kvůli stoupajícímu množství nehod plánuje ministr dopravy Dan Ťok zavést pro strojvůdce trestné body, které za porušení pravidel už roky sbírají řidiči aut. „Je pravda, že v současnosti nemáme žádnou podobnou evidenci. Drážní úřad dnes nemá jinou možnost, jak odebrat licenci strojvedoucího, než když ztratí zdravotní způsobilost,“ potvrdil Kupec.

Zároveň by měl být zavedený elektronický systém kontroly strojvedoucích, zda místo odpočinku nejezdí pro více dopravců. Dráhy v současnosti nemají žádný systém, který by byl tuto praktiku schopný odhalit.

V reakci na nehody se hovořilo i o možnosti zavést do kabin strojvůdců kamery, to však Kupec odmítl. „Neustále strojvůdce poučujeme, že musí věnovat veškerou pozornost řízení, ale to, že mají mobilní telefon, nebo svačí, nijak neovlivníme. Nemyslím si však, že kamera v kabině je řešení, znervózňovala by je,“ řekl.