Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Špatný projekt, šizená stavba. Kus D35 se musel znovu stavět po 18 letech

  4:55
Už po 18 letech provozu muselo Ředitelství silnic a dálnic postavit několik kilometrů dálnice D35 mezi Olomoucí a Lipníkem znovu. Původní silnice se totiž kvůli chybám v projektu a ve výstavbě rozlámala tak, že bylo potřeba odtěžit ji až na základy. Náprava situace přišla daňové poplatníky na víc než sto milionů korun.

(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dálnici D35 mezi Olomoucí a Lipníkem nad Bečvou stát postupně zprovozňoval v letech 1997 až 2003. Část mezi 292. a 295. kilometrem ale dopravní zatížení dlouho nevydržela.

„Tento úsek rozhodně není reprezentantem dálniční výstavby. Při projektování a stavbě došlo k řadě chyb, což se po nárůstu dopravního zatížení projevilo velmi rychlou destrukcí,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Největší problémy byly v místech, kde je dálnice zaříznutá do skály, v navazujícím tunelu a pak v úseku, kde levý pás má dostředný sklon. Na katastrofálním stavu silnice po necelých dvaceti letech se podle ŘSD podepsalo několik faktorů najednou.

Tím hlavním bylo to, že stavbaři tam silnici nepokryli asfaltem, ale cementobetonem, u kterého se později prokázalo, že má tendenci rozpínat se.

Dílo zkázy pak dokonala voda, která se i s chemickými rozmrazovacími prostředky ze zimní údržby trhlinami dostávala až na cementový podklad a ve velkém prosakovala také hlouběji do další nestmelené vrstvy ze štěrkodrtě i dál do takzvané aktivní zóny. Bohužel nefungovalo ani navržené odvodnění.

„Kvůli poruchám cementobetonového krytu se i přes průběžné lokální opravy dostávalo na podkladní vrstvu z cementové stabilizace větší množství vody, což způsobilo degradaci této vrstvy,“ vysvětlil mluvčí ŘSD.

Stavbaři nedodrželi předepsané normy

Problémy na této dálnici hrozily už v době, kdy ji ŘSD přebíralo od stavební firmy DOSTA DS UH (později se stala součástí společnosti Skanska – pozn. red.).

Nejenže projektanti z firmy Dopravoprojekt navrhli stavbu vozovky na tomto úseku velmi úsporně, v podstatě na minimální hranici tlouštěk jednotlivých vrstev, ale jak se už po dokončení dálnice ukázalo, stavbaři nedodrželi ani tehdy předepsané normy.

„Při provádění cementobetonového krytu zhotovitel nedodržel normou předepsanou pevnost betonu a nedodržel ani povolené odchylky tloušťky této vrstvy. Celkem 6,7 procenta měření tloušťky cementobetonového krytu na vývrtech bylo menší než povolená tolerance 22,2 milimetrů. Téměř třetina výsledků pevnosti betonu byla pod tehdy povolenou charakteristickou pevností 32,5 MPa,“ přiznal Studecký.

ŘSD kvůli nedodržení těchto parametrů už tehdy nezaplatilo stavební firmě celou částku za výstavbu dálnice. Odborně řečeno – při přejímacím řízení uplatnilo srážky z ceny. O jak vysokou pokutu šlo, však vedení ŘSD neprozradilo. Prostřednictvím svého tiskového mluvčího připustilo, že dálnice nemohla sloužit dlouho.

„V této skladbě navržená konstrukce v kombinaci s nedodržením normou stanovených parametrů při výstavbě a špatně fungujícím odvodněním nebyla schopna přenést silný nárůst dopravy a cementobetonový kryt se postupně začal lámat,“ shrnul.

Zda se problém týká i dalších úseků ŘSD neřeklo

Situace v těchto místech se postupem doby stala velmi nebezpečnou, proto se ŘSD rozhodlo, že ji už nebude jen „látat“.

„Při zvážení nákladů, které bychom museli vynaložit na opravy a sanaci výtluků a rozlámaných desek, jsme přistoupili k celkové rekonstrukci tohoto úseku dálnice D35 již po osmnácti letech provozu,“ doplnil Studecký.

Na to, jak vážná situace na dálnici možná hrozila, upozornila přerovská senátorka Jitka Seitlová.

„Ač laikovi, nechtělo se mi věřit, že na konci dvacátého století, kdy již byly minimálně v půlce zemí Evropské unie vybudovány téměř všechny dálniční sítě, existovaly tak vážné neznalosti technických parametrů jejich konstrukčních vrstev,“ podotkla senátorka.

Letošní oprava tříkilometrového úseku D35 stála 102,8 milionu korun bez DPH. Otázku, zda se problém týká i dalších částí této dálnice, nechalo ŘSD bez přímé odpovědi.

„Co se týká dalších oprav, pravidelně provádíme diagnostiku celé dálniční a silniční sítě v naší správě (asi 7 000 km – pozn. red.) a na základě vyhodnocení provádíme potřebné rekonstrukce. Údržba komunikací je kontinuální proces, který nikdy nekončí, a ani dálnice D35 není výjimkou,“ uvedl mluvčí.

Poté, co MF DNES svůj dotaz zopakovala, napsal Studecký: „Výše zmíněný úsek neustále sledujeme a budeme dle potřeby připravovat opravy tak, aby byla zajištěna provozuschopnost a potřebný komfort jízdy na dálnicích.“

Podívejte se na vizualizaci úseku dálnice D35 Ostrov - Vysoké Mýto:

17. září 2018

  • Nejčtenější

Největší šelma zpět na Olomoucku. Místo výskytu medvědů svědci tají

20. května 2024

Premium Medvědice s medvídětem, která si na Libavé došla za potravou až do blízkosti lidského obydlí a...

Zavíráme, nechodí lidé. V centrech velkých měst zeje stále víc prázdných výloh

23. května 2024  4:54

Lékárnu, jež v domě U Černého orla na prostějovském hlavním náměstí T. G. Masaryka sídlila už od...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Slivovice bude vzácnost. Mrazy spálily úrodu, pálenice čekají bídnou sezonu

20. května 2024

Loni tragédie, letos bída. Tak označují majitelé pálenic v Olomouckém kraji loňskou a letošní...

Řidičku překvapila mokrá silnice, dodávka skončila po nehodě na střeše

19. května 2024  12:52

Mokrá silnice zřejmě překvapila řidičku Škody Fabie, která způsobila v neděli dopoledne nehodu obce...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Náklaďák pod okny každé dvě minuty. Kámen je potřeba, těžba ale vadí místním

24. května 2024  4:55

Loštice na Šumpersku si říkají metropole tvarůžků a cestovní ruch je pro ně důležitý. Proto je...

Soutěž dopraváků zaskočila řidiče, zmatkovali i profesionální šoféři

23. května 2024  16:37

Že jsou na tom čeští řidiči stále hůř se zvládnutím situace, kdy křižovatku řídí policista,...

Za zneužití dotací při přeměně zámků na hotely dostal podnikatel 5,5 roku

23. května 2024  10:24,  aktualizováno  13:07

Na pět a půl roku poslal krajský soud v Olomouci do vězení podnikatele Petra Látala za podvody s...

Dívka vyrazila na kole bez přilby a se sluchátky, vjela přímo před auto

23. května 2024  12:52

Vrtulník záchranné služby musel ve středu odpoledne vzlétnout do Mohelnice na Šumpersku, kde se při...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...