Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

ČSÚ vytáhne z obchodníků údaje o cenách, řetězce testují scanner data

  • 11
Potravinářské řetězce budou od ledna posílat detailní informace o cenách zboží Českému statistickému úřadu (ČSÚ). Dosud se data sbírala na prodejnách „ručně". Státnímu orgánu má automatizace pomoci zpřesnit výpočet indexu spotřebitelských cen i míru inflace.

Systém přesného sběru informací - tzv. scanner data - není druhou elektronickou evidencí tržeb. V západních zemích jde o běžně používaný způsob, jak od obchodníků dostat přesnější data pro výpočet inflace. Na stejném principu sbírají data statistici i v Belgii, Lucembursku, Dánsku, Švédsku, Švýcarsku či Slovinsku.

Podle ČSÚ nehrozí, že by data sloužila ke kontrole firem a dostala by se například k Finanční správě. Sloužit mají výhradně pro tvorbu statistik.  Přesnější údaje o inflaci jsou důležité pro ministerstvo financí a Českou národní banku. Data mohou využít při tvorbě měnové politiky nebo valorizaci důchodů.

Obchodníci budou úřadu informace odesílat jednou, maximálně dvakrát za měsíc. ČSÚ tím postupně získá detailní přehled o cenách, slevách i tržbách mnoha tisíců položek. Ty poté zpracovává do spotřebního koše, ve kterém sleduje ceny přibližně 190 potravin a nealkoholických nápojů. Jejich počet se prozatím ani díky novému projektu měnit nebude. 

„Do budoucna ale máme v plánu rozšířit spotřební koš o daleko větší množství produktů,“ uvádí místopředseda ČSÚ Jaroslav Sixta.

Sběr dat probíhá na základě EAN kódů, tedy čárových kódů na výrobcích, či jiných interních kódů. Dosud bylo běžnou praxí, že terénní pracovníci ČSÚ osobně navštěvovali obchody a zjišťovali ceny jednotlivých produktů. Do roku 2020 by však jejich práci měl nahradit právě systém scanner dat – v první fázi alespoň v nejvýznamnějších řetězcích, které se specializují na prodej potravin a nápojů. V další fázi chtějí statistici zaměřit pozornost i na lékárny, drogerie, oděvní značky či hobbymarkety.

Veškerá data mají řetězce již teď k dispozici v pokladních systémech. Jejich povinností bude exportovat informace prostřednictvím zabezpečeného serveru statistickému úřadu. 

V současné době se novinka testuje ve zkušebním provozu, do kterého se zapojila společnost Ahold, pod kterou spadají prodejny Albert. „Zapojení do projektu pro nás neznamenalo žádnou větší změnu ani z hlediska softwaru či technologie,“ řekla mluvčí řetězce Barbora Vanko.

Dále odesílají data spotřební družstva Coop Havlíčkův Brod, Jednota České Budějovice a ZKD Sušice. Do roku 2020 by mělo scanner data využívat zhruba 20 největších obchodních řetězců.