Část jihočeské veřejnosti se u soudu domáhá zastavení stavby kontroverzní části takzvané Jižní tangenty, která má silnicí spojit několik obcí na Českobudějovicku s dálnicí a letištěm. Po protestech se odpůrci projektu obrátili v těchto dnech na soud.
Návrh, aby českobudějovický krajský soud zrušil část dokumentu nazvaného Aktualizace zásad územního rozvoje Jihočeského kraje, který se týká tangenty, podaly mimo jiné obce Vidov, Plav a Borovnice. Také někteří majitelé dotčených pozemků a spolek Přátelé Vidova.
Tvrdí, že kraj, který je investorem budoucí silnice za půl miliardy korun, jejich námitky dlouhodobě ignoruje. Mezi nejvážnějšími argumenty proti silnici se objevují stále víc i obavy, že stavba nenávratně zničí zdroje podzemní i povrchové vody a budoucím generacím přinese neřešitelné problémy.
„Podle nás i odborných posudků je plánovaná silnice zbytečná, nemá opodstatnění ani do budoucna a ve spojení s dálnicí zdevastuje krajinu a zničí přírodu. Projekt nemá alternativní řešení. O našich připomínkách se s námi nikdo nebaví,“ tvrdí starosta Vidova Tomáš Šedivý.
Vznikla i petice s 1 500 odpůrci
Podobně mluví i Michal Kutiš ze spolku Přátelé Vidova. Ten už mnoho let pečuje o prostředí a organizuje kulturní a společenské akce jako například tradiční Zelnobraní.
Kolem projektu II. etapy Jižní tangenty se přitom uskutečnilo veřejné projednávání a vznikla i petice s 1 500 odpůrci. V řízení o vlivu stavby na životní prostředí EIA ale kraj všechny námitky zamítl jako neodůvodněné.
Silnice dlouhá pět a půl kilometru má přetnout údolí řeky Malše po estakádě a propojit Roudné a Vidov s Novou Vsí, odkud se napojí na trasu do Trhových Svinů a dál k rakouským hranicím. U Roudného se přes mimoúrovňovou křižovatku propojí s dálnicí D3.
Stavba přitom zničí část cyklotrasy mezi Českými Budějovicemi a Plavem a dostane se do ochranného pásma vodních zdrojů u úpravny vod. Ohrozí tak možnost rezervního čerpání pitné vody z Malše u Plava, se kterým se počítá v případě havárie na Římovské přehradě, a přeruší některé mokřady a biotopy.
Skoro kuriózní je podle starostů dotčených obcí také to, že Jihočeský kraj aktualizoval projekt, který vznikal ještě v 80. letech minulého století, kdy byla docela jiná dopravní situace.
Aktualizovaný projekt z 80. let
Podle právníka Michala Tuháčka z táborské advokátní kanceláře, který zastupuje ve sporu deset klientů, je třeba, aby soud zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje kraje v části Jižní tangenty. Za jedno z největších rizik stavby považuje infiltraci podzemní vody.
Chybou je podle něj také to, že investor nepředstavil výhodnější varianty spojení krajského města s jeho jihovýchodním okolím.
„Obce zadaly tři hydrogeologické posudky. Vychází z nich, že rizika pro spodní vody a další negativní zásahy jsou mnohem větší než dopravní význam tangenty, který je i tak velmi sporný,“ uvedl advokát Tuháček.
Vicehejtman Jihočeského kraje a krajský radní Josef Knot (TOP 09) odpůrcům mluvícím o možné devastaci krajiny oponuje: „Dostali jsme souhlasné stanovisko vlivu stavby na životní prostředí, čímž odborníci řekli, že tomu tak není. Můžeme začít zpracovávat dokumentaci pro územní řízení,“ uvedl Josef Knot.
![Na mapě jsou vyznačena místa, která má spojit Jižní tangenta. Silnice mine obce Včelná, Roudné a Vidov. Na mapě jsou vyznačena místa, která má spojit Jižní tangenta. Silnice mine obce Včelná, Roudné a Vidov.](https://1gr.cz/data/mapy/19/48_937902172809366-14_508889770507833-12-560x315.png)
Na mapě jsou vyznačena místa, která má spojit Jižní tangenta. Silnice mine obce Včelná, Roudné a Vidov.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz