Jižní tangenta se u Roudného propojí přes mimoúrovňovou křižovatku s dálnicí D3 (na snímku).

Jižní tangenta se u Roudného propojí přes mimoúrovňovou křižovatku s dálnicí D3 (na snímku). | foto: ŘSD

Kontroverzní silnicí u Českých Budějovic se bude zabývat krajský soud

  • 15
Stavba Jižní tangenty na Českobudějovicku je v ohrožení a bude se jí zabývat krajský soud. Silnice dlouhá pět a půl kilometru má přetnout údolí Malše a propojit Roudné a Vidov s Novou Vsí, odkud se napojí na trasu do Trhových Svinů a dál k hranicím. Lidé se ale obávají zničení krajiny.

Část jihočeské veřejnosti se u soudu domáhá zastavení stavby kontroverzní části takzvané Jižní tangenty, která má silnicí spojit několik obcí na Českobudějovicku s dálnicí a letištěm. Po protestech se odpůrci projektu obrátili v těchto dnech na soud.

Návrh, aby českobudějovický krajský soud zrušil část dokumentu nazvaného Aktualizace zásad územního rozvoje Jihočeského kraje, který se týká tangenty, podaly mimo jiné obce Vidov, Plav a Borovnice. Také někteří majitelé dotčených pozemků a spolek Přátelé Vidova.

Tvrdí, že kraj, který je investorem budoucí silnice za půl miliardy korun, jejich námitky dlouhodobě ignoruje. Mezi nejvážnějšími argumenty proti silnici se objevují stále víc i obavy, že stavba nenávratně zničí zdroje podzemní i povrchové vody a budoucím generacím přinese neřešitelné problémy.

„Podle nás i odborných posudků je plánovaná silnice zbytečná, nemá opodstatnění ani do budoucna a ve spojení s dálnicí zdevastuje krajinu a zničí přírodu. Projekt nemá alternativní řešení. O našich připomínkách se s námi nikdo nebaví,“ tvrdí starosta Vidova Tomáš Šedivý.

Vznikla i petice s 1 500 odpůrci

Podobně mluví i Michal Kutiš ze spolku Přátelé Vidova. Ten už mnoho let pečuje o prostředí a organizuje kulturní a společenské akce jako například tradiční Zelnobraní.

Kolem projektu II. etapy Jižní tangenty se přitom uskutečnilo veřejné projednávání a vznikla i petice s 1 500 odpůrci. V řízení o vlivu stavby na životní prostředí EIA ale kraj všechny námitky zamítl jako neodůvodněné.

Silnice dlouhá pět a půl kilometru má přetnout údolí řeky Malše po estakádě a propojit Roudné a Vidov s Novou Vsí, odkud se napojí na trasu do Trhových Svinů a dál k rakouským hranicím. U Roudného se přes mimoúrovňovou křižovatku propojí s dálnicí D3.

Stavba přitom zničí část cyklotrasy mezi Českými Budějovicemi a Plavem a dostane se do ochranného pásma vodních zdrojů u úpravny vod. Ohrozí tak možnost rezervního čerpání pitné vody z Malše u Plava, se kterým se počítá v případě havárie na Římovské přehradě, a přeruší některé mokřady a biotopy.

Skoro kuriózní je podle starostů dotčených obcí také to, že Jihočeský kraj aktualizoval projekt, který vznikal ještě v 80. letech minulého století, kdy byla docela jiná dopravní situace.

Aktualizovaný projekt z 80. let

Podle právníka Michala Tuháčka z táborské advokátní kanceláře, který zastupuje ve sporu deset klientů, je třeba, aby soud zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje kraje v části Jižní tangenty. Za jedno z největších rizik stavby považuje infiltraci podzemní vody.

Chybou je podle něj také to, že investor nepředstavil výhodnější varianty spojení krajského města s jeho jihovýchodním okolím.

„Obce zadaly tři hydrogeologické posudky. Vychází z nich, že rizika pro spodní vody a další negativní zásahy jsou mnohem větší než dopravní význam tangenty, který je i tak velmi sporný,“ uvedl advokát Tuháček.

Vicehejtman Jihočeského kraje a krajský radní Josef Knot (TOP 09) odpůrcům mluvícím o možné devastaci krajiny oponuje: „Dostali jsme souhlasné stanovisko vlivu stavby na životní prostředí, čímž odborníci řekli, že tomu tak není. Můžeme začít zpracovávat dokumentaci pro územní řízení,“ uvedl Josef Knot.

Na mapě jsou vyznačena místa, která má spojit Jižní tangenta. Silnice mine obce Včelná, Roudné a Vidov.

Na mapě jsou vyznačena místa, která má spojit Jižní tangenta. Silnice mine obce Včelná, Roudné a Vidov.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz