Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Proti Tesle: úchvatný Fisker Emotion slibuje revoluci v bateriích

Dánský automobilový designér Henrik Fisker patří k velkým snílkům automobilového byznysu. A ke snílkům, kteří se nevzdávají. Po krachu jeho předchozí automobilky Fisker a projektu Karma se teď vrací s novým vozem Emotion s ještě větší vervou. Je to dramatický a vpravdě revoluční elektromobil. Tedy, bude, pokud to vyjde.
Fisker Emotion

Fisker Emotion | foto: Fisker

Fisker na svůj nový automobil láká publikum už déle než rok, ukázal i několik renderů, jak by auto mohlo vypadat. Teď se poprvé mohla s prototypem seznámit veřejnost. Stalo se tak na veletrhu CES v Las Vegas, kde například uplynulé dva roky udivovala účastníky svými ambiciozními záměry automobilka Faraday Future. Po té se v podstatě slehla zem, ale jsou tu jiní, kteří chtějí zaujmout její místo, coby největšího vyzyvatele kalifornské Tesly.

A kromě nové čínské značky Byton by se rád k těmto „teslybijcům“ připojil i Fisker. Jeho Emotion vypadá opravdu úchvatně, pětimetrový sedan má dramatické tvary, neobvyklá „motýlí“ křídla a řadu nezvyklých řešení. Už před rokem v rozhovoru pro Index LN sám Henrik Fisker naznačoval, že nové auto bude vypadat skvěle a přitom nemusí nutně lpět na tradičních tvarech. Na první pohled sice Emotion vypadá jako vcelku normální (byť opravdu povedené) auto, ale tak trochu klame tělem.

Fisker Emotion

Emotion totiž působí velmi kompaktním dojmem, přitom je to pětimetrový obr, který obouvá 24palcové pneumatiky. Proporce jsou opravdu vcelku nezvyklé, kabina je hodně velká a prostorná, převisy minimální a kapota relativně krátká. Emotion tak na první pohled působí jako takový kompaktní sportovní liftback, ve skutečnosti je to ale pořádný a prostorný kus auta. Jestli má být taková koncepce elektromobilů lékem na módu SUV, tak to bereme všemi deseti.

Fisker sliboval, že při návrhu auta využije některé prvky a možnosti, které mu elektrická koncepce dává. A jak je vidět, tak to splnil. Kromě netradičních proporcí si designér hraje třeba i s využitím čelního lidaru coby prvku v masce vozu. Zařízení, které má modelu Emotion dodat určité schopnosti autonomního řízení, tak hraje zároveň funkční i estetickou roli.

Parádně působí i interiér, který je určen čtyřem (nebo volitelně pěti) cestujícím. Je královsky prostorný a nesmí tu samozřejmě chybět špičkové materiály a perfektní zpracování. A v ovládání hrají prim obrovské displeje. Specialitou na pomezí interiéru a exteriéru jsou elektrochromatické skleněné střešní panely, které se umí zatmavovat podle potřeby a tím interiéru dodat na vzdušnosti a kontaktu s okolím nebo naopak útulnosti a soukromí.

To nejzajímavější se ale nakonec ukrývá v útrobách vozu. Jeho elektrický pohon má totiž být vpravdě revoluční. Fisker Emotion totiž nebude jen tak ledajaký elektormobil, má jít o první vůz, který dostane takzvané solid-state baterie. To je ale zároveň největší riziko celého projektu – ačkoli prý inženýři Fisker Inc. učinili ve vývoji těchto baterií veliký pokrok, pořád je to technologie ve vývoji s velmi nejistou budoucností. Na bateriích už přitom Fisker jednou pohořel – doslova a do písmene. Projekt Fisker Karma zkrachoval právě proto, že měl potíže s bateriemi od dodavatele A123 – ty se vzněcovaly.

Fisker začne Emotion vyrábět s konvenčními bateriemi, to ale znamená, že zpočátku nebude auto tak revoluční. Emotion má mít v první verzi dojezd na jedno nabití přes 640 kilometrů a dobití na vzdálenost 200 kilometrů má trvat pouhých 9 minut. Solid-state baterie ovšem slibují mnohem víc. Emotionu by mohly dodat dojezd přes 800 kilometrů na jedno nabití a do plna by se měly dobít rychleji, než dnes řidič natankuje plnou nádrž. To zní jako skutečná revoluce, ale otázkou je, jestli to nejsou příliš dobré hodnoty na to, aby to byla pravda.

Fisker Emotion

Každopádně Emotion se svými bateriemi bude disponovat pohonem všech kol a celkovým výkonem elektromotorů 575 kW (780 koní). Z nuly na 96 kilometrů za hodinu tak zrychlí za méně než 3 sekundy a maximálka je 256 km/h.

Za celou tuto krásu si v základu bude Fisker žádat 129 900 dolarů (asi 2,7 milionu korun), auto teď lze předobjednávat oproti vratné záloze 2 000 dolarů. Kdy však mají začít dodávky, automobilka neuvádí. Pokud se projekt uchytí, má Fisker v plánu i menší a cenově dostupnější vůz. A firma také pracuje na autonomních minibusech a dodávkách Orbit, které by se měly veřejnosti představit na podzim letošního roku.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...