Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mosty v Česku padají, kontroly a údržba se podceňují, zlobí se experti

  10:24
České stavebnictví je plné systémových chyb. Je téměř 70 let zanedbávané a podfinancované. Ve svém prohlášení to tvrdí experti z České asociace konzultačních inženýrů. Podle ní je 108 mostů v havarijním stavu. „Údržba zkrátka není tak populární jako klepání na základní kameny,“ říká prezident asociace Martin Zuštík v rozhovoru pro iDNES.cz
Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017).

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017). | foto:  Michal Šula, MAFRA

V prohlášení, které jste vydali po zřícení lávky (celé prohlášení najdete v tomto dokumentu) píšete, že se jedná o systémové chyby českého stavebnictví. Byla tedy trojská lávka jen špičkou ledovce?
Všimněte si, že nejde o izolovaný incident. Došlo ke zřícení rozestavěného mostu na trať ve Studénce, zřícení neodborně demolovaného mostu ve Vilémově, sesuvu na dokončené, ale neprovozované dálnici D8, zřícení střechy novostavby sportovní haly v České Třebové a dalším incidentům. To ukazuje na systémové problémy v oboru, které je třeba naléhavě řešit. Pouze shodou okolností neměly uvedené události v některých případech ještě mnohem katastrofálnější následky. Údržba infrastruktury, a to nejen té dopravní, je zanedbávána již od roku 1948. Havárie vodovodů, výbuchy plynových rozvodů a zřícení mostů jsou jen výrazné projevy dlouhodobého podceňování a zanedbávání údržby a jejího financování. Podfinancování údržby infrastruktury a takto vzniklý skrytý dluh se dá odhadovat na stovky miliard.

Jaké jsou tedy vyhlídky do budoucna, pokud se situace nezačne rázně řešit?
Mosty se budou uzavírat, neuzavřené v havarijním stavu můžou padat. Státní rozpočet se bude muset začít řešit podle reálných potřeb a ne podle popularity opatření do nadcházejících voleb.

Je podle Vás zřícení trojské lávky dostatečným impulsem k tomu, aby se s českým stavebnictvím začalo něco dělat, nebo bude „zapotřebí“ katastrofičtější události?

Nechceme být cyničtí, ve smyslu „kdyby spadl Libeňský most s dvěma přecpanými vozy tramvaje…“ Hrozba dalších nehod tu je. Stále vyšší procento mostů spadá do kategorie  V (špatný), VI (velmi špatný) a VII (havarijní). V současnosti je v české republice 128 mostů v havarijním stavu, 847 ve velmi špatném stavu a 2567 ve špatném stavu. To dokládá neustále se zhoršující situaci.

Vaše asociace se na tento stav dlouhodobě snaží upozorňovat pomocí různých petic a výzev. Jakým institucím je adresujete a jaké jsou jejich reakce?
Na každém ročníku konference Mosty je zařazen problém údržby a stavebního stavu mostů jako prioritní téma. Z některých těchto konferencí (a nejen z nich) byly poslány petice s varováním o havarijním a nebezpečném stavu mostů do Poslanecké sněmovny, na Ministerstvo dopravy ČR, Předsednictvo vlády a další dotčené instituce. Výzvy ale zůstávají bez jakékoliv odezvy a bez rozhodné politické podpory se situace řešit nedá.

Copak se ze zákona nemusí provádět kontroly?
Musí, ale kontrolní činnosti jsou často nedostatečně financované a jejich mnohdy velmi nepříjemné výsledky bývají bagatelizovány.

To zní, jako by někdo nechtěl problém řešit a tak ho „zametl pod koberec.“ Děje se to?
Pokud jste pracovníkem obecního úřadu v Černošicích a máte rozhodnout o uzavření lávky, bez které to budou mít rodiče s dětmi do školky 15 km, myslíte, že starosta bude z Vašeho návrhu na uzavření lávky nadšený? Problém je na jedné straně už samotné odborné posouzení stavu konstrukce a financování řádné rozsáhlé diagnostiky, na druhé straně odbornost u odpovědného vlastníka nebo správce infrastruktury.

V Česku je 108 mostů v havarijním stavu

Mostů, které jsou v neuspokojivém stavu, přibývá rychleji, než se daří mosty obnovovat a přestavovat. Jednou z příčin je nedostatek finančních prostředků, chybějí i kvalifikovaní stavebníci a specializované firmy s odpovídajícím vybavením a zkušenostmi. Uvedla to v tiskové zprávě Unie mostařů České republiky.

Podle unie, která má kolem 90 členů z řad odborníků, je nyní na silnicích a dálnicích v Česku 108 mostů v havarijním stavu, posledních letech jejich počet mírně roste. Za velmi špatný unie označila stav dalších 827 mostů. (ČTK)

Takže mosty spravují nedostatečně kvalifikovaní lidé?
Abychom si dobře rozuměli, nejde o odbornost stavebních firem a jejich personálu, ta je zajištěna a kontrolována ze zákona. Problémy jsou spíše na straně investorů a státních orgánů , zejména pak stavebních úřadů a obecních samospráv menších obcí. Chyby v rozhodovacích procesech mají za následek neúměrně dlouhé doby přípravy staveb a tlak na nejnižší cenu bez ohledu na kvalitu, životnost a náklady údržby.

Vraťme se ještě ke kontrolám. Jak si představujete systém nezávislé kontroly projektů, o který už léta usilujete?
Nezávislou kontrolu projektů a jejich realizace musí objednat a financovat investor u odborných firem, a to zejména u složitých staveb, které slouží veřejnosti (např. mosty, sportovní stavby, přehrady, obchodní centra). V počáteční fázi projektu by se měla kontrolovat zejména statická koncepce a přiměřenost nákladů, během provádění i pomocné konstrukce. Příkladem je britská norma pro dopravní stavby, kde se u nejsložitější kategorie staveb požaduje souběžný výpočet jiným softwarem a kontrola dokumentace.

Odbočme nyní do obecné roviny. V úvodu jste zmiňoval, že systémové chyby se netýkají jen mostů, ale dotýkají se i dalších staveb. Co se v českém stavebnictví dělá dlouhodobě špatně?

Je podceňována samotná příprava staveb, zejména kvalita jejich návrhu. Problém je hlavně v kvalitě projektových prací, kdy není dost času a peněz na řádné provedení návrhu a jeho posouzení s ohledem na dlouhodobou životnost a náklady údržby. Údržba také není tak populární jako klepání na základní kameny a otevírání právě dokončených staveb. Rozhodnutí zásadního rozdělení prostředků mezi novou výstavbu, rekonstrukce a údržbu je na politicích. České stavebnictví je ale obecně velmi kvalitní. Stavbaři pouze realizují to, co si vysoutěží z vypsaných veřejných zakázek. Situaci lze dokumentovat na stavu silnic II. a III. tříd, jejichž správu stát přesunul na kraje, ale nedal jim na údržbu a rekonstrukce přiměřené financování.

Martin Zuštík

Je prezidentem České asociace konzultačních inženýrů a ředitelem společnosti Technoprojekt. 

Studoval na VUT v Brně a na Univerzitě Karlově v Praze. 

Od roku 2016 je členem krajského zastupitelstva Ostravy za ANO.

V čem se Česká republika liší od zemí s rozvinutým stavebnictvím?
Zásadní rozdíl je v přístupu politiků, kteří přijímají klíčová rozhodnutí. Například v Německu kancléřka Merkelová odvrátila krizi ve stavebnictví dvojím poskytnutím finanční injekce ve výši 80 a 90 miliard Euro. Díky tomuto zásahu pokleslo německé stavebnictví v době krize v letech 2009 až 2012 o pouhé jedno procento. U nás ve stejné době došlo k poklesu o 30 % a desetitisíce kvalifikovaných pracovníků opustily obor. V USA zase vládní administrativa respektuje prohlášení prezidenta, který označil dopravní infrastrukturu a energetiku za priority pro udržení pozice USA jako vedoucí světové velmoci.

Myslíte si, že jsme schopni se těmto zemím vzhledem k odlišným ekonomickým podmínkám vyrovnat?
Základní pořádek v údržbě je otázka zajištění bezpečnosti veřejnosti. Ekonomické podmínky jsou v takovém případě irelevantní. Je to otázka priorit a rozhodování, zejména na nejvyšší politické úrovni.

Jaké konkrétní kroky je tedy potřeba podniknout?
Problém je v nastavení systému a dodržování pravidlech, spolu s nutností modernizovat na všech úsecích. Na Ministerstvu pro místní rozvoj by mohla vzniknout nová „Sekce veřejného investování a výstavby“ pro metodické řízení celého oboru napříč ministerstvy. Roli ministerstva pro veřejné investice a výstavbu by mohlo zastat stávající Ministerstvo pro místní rozvoj, aniž by se zřizovalo nové. Je taky vysoce pravděpodobné, že bude nutné ve věci přípravy, plánování a realizace veřejných investic přijmou zákon.

To by mohly být úkoly pro nastupující nově vládu. Máte pro ni nějaká doporučení nebo rady?
S nadějí očekáváme, že nová vláda uchopí veřejné investování a výstavbu pevně a promyšleně. Je mimořádně důležité, aby se veřejné investování v oblasti výstavby dostalo na standardní úroveň, obvyklou ve vyspělých zemích a investice vč. jejich přípravy se nepořizovaly za podnákladové ceny. Systém musí vést zadavatele k tomu, aby s péčí dobrého hospodáře hodnotil veřejné investice vždy celkově, dlouhodobě a s ohledem na veřejný zájem, tedy zvažoval jejich náklady za celou dobu životnosti.

O zřícené lávce v Troji mluvil v pořadu Rozstřel Petr Dolínek:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  22:32

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...

ANALÝZA: Válka mezi světem a Izraelem? Proč se po něm šlape a žádají sankce

28. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Od Izraele se v probíhajícím konfliktu s Hamásem část světa odvrací. Například zpravodajka OSN...

Byli jsme jen kořist. Získali mě přes nejistoty, vypráví exčlenka Sinčchondži

28. května 2024

Premium Před křesťanskou sektou Sinčchondži varují odborníci napříč celou republikou. Jak je možné, že...

Jedoucí auto zasáhl na Plzeňsku blesk, na místo museli přijet hasiči

27. května 2024  23:36

Málo vídaná situace se v sobotu odpoledne udála na Plzeňsku mezi obcemi Kožlany a Kralovicemi. V...

Potvrzeno, francouzští vojáci povedou výcvik na Ukrajině. Mají dorazit i F-16

27. května 2024  18:25,  aktualizováno  22:46

Hlavní velitel ukrajinských ozbrojených sil Oleksandr Syrskyj podepsal dokument umožňující...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...