Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec pirátských her do 3 let? Nereálné, tvrdí autoři nejlepší ochrany

Hackeři před rokem tvrdili, že se blíží konec nelegálního stahování. Ochrany prý začínají být tak komplexní, že během tří let bude nemožné je prolomit. Tvůrci nejúspěšnějšího zabezpečení Denuvo to však tak optimisticky nevidí a úplné vítězství nad piráty neočekávají. V exkluzivním rozhovoru pro Bonusweb to prozradil marketingový ředitel Thomas Goebl.

Ilustrační obrázek ke hře Assassin's Creed: Black Flag | foto: Ubisoft

Denuvo existuje od roku 2014 a některé hry díky němu zůstávají neprolomené třeba i po roce. Objevily se však také případy, kdy ochrana padla obratem. Například u letošního Resident Evilu ji piráti odstranili během pěti dnů. Ve firmě vyvíjející protipirátskou ochranu pracuje čtyřicet lidí a její řešení za posledního dva a půl roku využilo přes padesát her.

Thomas Goebl, ředitel marketingu v Denuvu

Kde se vzal prvotní nápad vytvořit protipirátskou ochranu jako je Denuvo?
Náš tým řadu let pracoval na protipirátské ochraně pod společností Sony DADC. Sony jsme ale vyplatili a založili novou společnost. Technologie začaly vznikat ještě pod Sony, poprvé je však využila hra FIFA 15. A to už jako protipirátské opatření Denuvo. Efektivita našeho řešení vychází z návrhu, díky kterému Denuvo slouží jako bezpečností vrstva nad protipirátskou ochranou dané platformy (nap. Steam nebo Origin, pozn. red.).

Můžeme se dočkat dne, kdy v boji s nelegálními kopiemi zvítězíte? Nebo to bude neustálá hra na kočku a myš?
Ačkoliv se objevují zprávy o tom, že bychom v budoucnu pirátství mohli zcela eliminovat, na situaci se díváme realističtěji. Netvrdíme, že Denuvo nelze prolomit. Taková ochrana neexistuje. Naším cílem je, abychom každý titul bránili v důležitém úvodním období, kdy dojde k většině prodejů.

S prolamováním ochrany Just Cause 3 hackeři bojovali a FIFA 16 zůstala zabezpečená půl roku. Vrátíte se do situace, kdy vaše řešení udrží hry zabezpečené po měsíce?
To byla výhra. Naši zákazníky očekávají jen ochranu toho úvodního období. Cokoliv kromě toho je bonus.

Jak dlouho se Denuvo nacházelo ve fázi výzkumu a vývoje? Zdá se, že bylo úspěšné prakticky od začátku.
Do návrhu našeho řešení jsme vložili přes tři sta člověkolet zkušeností. A během návrhu jsme měli na paměti tři hlavní body. Zaprvé bezpečnost - stávající protipirátské ochrany jsou již prolomené a není důvod pro přidávání dalších. To by jen komplikovalo život platícím zákazníkům. Zadruhé komfort pro platící zákazníky. Ti přítomnost Denuva nepociťují. Nezažívají tedy žádné komplikace jako je pokles snímků za vteřinu a další. A zatřetí - komfort pro vývojáře. Aplikovat ochranu je pro vývojáře velmi jednoduché. Hovoříme o dvou, třech dnech práce.

Hra INSIDE ochranu Denuvo po půl roce odstranila.

Zmiňujete, že cílem nebylo snižovat počet snímků za vteřinu. Podařilo se vám to? Někteří lidé spekulují o tom, že hry s Denuvem běží hůře. Ale důkazy nejsou.
Ano, skutečně se nám to podařilo. Jinak by se vývojářská studia naše řešení zdráhala používat. Chtějí totiž vydávat hry s co nejlepší optimalizací.

Představte si na moment, že jste herní vývojář. Jaké alternativy k protipirátskému opatření vidíte?
Existuje celá řada způsobů, jak hru pro zákazníky učinit atraktivnější. To necháváme na herních návrhářích, komunitních manažerech, šéfech marketingu a producentech. Naše protipirátská ochrana může být článkem v celé skládačce.

A proč se podle vás některé hry stanou tak úspěšné i bez zabezpečení? Napadají mne Zaklínač 3 a Shadow Warrior 2.
Dobré hry se dobře prodávají. Otázkou je, o kolik více kusů by se prodalo s protipirátskou ochranou. Kromě toho je třeba detailně porovnávat prodeje na PC a konzolích.

Myslíte si tedy, že by Zaklínač 3 s ochranou prodal více kopií?
Ano, pevně věřím tomu, že každá hra s protipirátským zabezpečením půjde na odbyt lépe. Nemusí totiž soupeřit s ilegální verzí zdarma.

A je možné ochránit hry na přístrojích, které majitel nikdy nepřipojí k internetu?
Jistě.

Hru Just Cause 3 Denuvo zabezpečilo tak, že piráti hlásili možný konec ilegálních kopií.

Zkusím to ještě jinak. Je jednoduší prolomit Denuvo u počítače, který je neustále offline?

Neexistuje na to jednoduchá odpověď. Ale v případě našeho řešení kontrola při prvním spuštění hry nebo změně hardwaru či operačního systému zvyšuje celkovou zabezpečenost.

Tušíte, proč tvůrci některých her začali odstraňovat Denuvo pár měsíců po vydání? Napadá mne INSIDE a spekulovalo se o tom, že id Software ochranu vyňalo i z loňského DOOMu.
Každý vydavatel má právo Denuvo odstranit ve chvíli, kdy ochránilo úvodní prodeje. A nebo kvůli jiným důvodům, jakými může být například prodej hry na platformách bez protipirátské ochrany.

Všiml jsem si, že nabízíte ochranu například i pro knihy a filmy. Je to bitva, kterou lze vyhrát? Z laického pohledu to působí tak, že je mnohem jednoduší ochránit software, který neustále běží a jeho obsah se průběžně mění. Ale digitální knihy se zdají být o poznání primitivnější.
Naším cílem je v těchto oblastech zabránit příliš jednoduchému kopírování a chceme umožnit podobné použití jako u tradičních knih. Například půjčování kopie kamarádovi. Primárně se tedy nesoustředíme na protipirátskou ochranu, ale na uživatelské pohodlí.

Autor:
  • Nejčtenější

Vydělala miliony prodejem vody, ve které se koupala. PayPal je odmítal vyplatit

Streamerka Belle Delphine, která na internetu vystupuje i pod přezdívkou Gamer Girl, se před lety...

Změní mi to život, raduje se vývojář poté, co prodal 200 tisíc kopií své hry

Nezávislá strategie Rusty’s Retirement těží z velmi jednoduchých pravidel a minimálních nároků na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

Dohrál slavnou skákačku bez stisknutí tlačítka pro skok. Trvalo to 86 hodin

Po osmadvaceti letech od vydání a desítkách tisíc hodin marných pokusů se komunitě kolem legendární...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Poslední díl Farming Simulatoru prodal 6 milionů kopií, teď je k mání zdarma

Farming Simulator 22 je tím nejprodávanějším dílem v patnáctileté historii série, nyní si ho díky...

Vyšel remake čtverečkového dungeonu Wizardry. Nic pro rozmazlené hráče

Po dvou letech v režimu předběžného přístupu konečně vyšel remake legendárního „dungeonu“ Wizardry:...

Parkurová hra vzala Steam útokem, hráči jsou nadšení

Žádné střílení ani boj, Rooftops & Alleys: The Parkour Game přináší jen parkur. A hráči jsou...

Pozůstalí školního masakru v Uvalde žalují vydavatele střílečky Call of Duty

Příbuzní obětí tragické střelby v texaském městě Uvalde, při kterém bylo zabito 19 studentů a dva...

Chystá se další Prince of Persia a hraje se skvěle

Fanoušci legendárního Prince of Persia mají letos žně. Ačkoli na plnotučné 3D pokračování stále...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...