Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové zabezpečení tratí spolkne miliardy. Ještě víc pak vybavení vlaků

  4:59
Správa železniční dopravní cesty chce investovat miliardy korun do zabezpečení ETCS, které by umělo zpomalit příliš rychle jedoucí vlak. Jestliže ale zabezpečení hlavních tratí vyjde na tři miliardy, přes deset miliard si vyžádá vybavení zejména starších vlaků. Hlídací přístroj však často stojí víc než lokomotiva.

Jedny z nejstarších lokomotiv na české železnici v osobní dopravě, řada 350 | foto: České dráhy

Strojvedoucí vlaku Moravan z Přerova do Prahy vjel do obloukovité tratě mezi Ústím nad Orlicí a Chocní tak rychle, že létalo nádobí a cestující se báli, že se vlak převrátí. Následná analýza dat ukázala překročení rychlosti o třicet kilometrů v hodině (psali jsme zde).

V budoucnu by takových chyb strojvedoucích mělo výrazně ubýt – na hlavních tratích chce Správa železniční dopravní cesty investovat miliardy korun do zabezpečení ETCS (European Train Control System). To by zjistilo, že vlak jede příliš rychle, a zpomalilo by ho.

Na části české železnice už tyto zabezpečovače jsou nebo probíhá jejich instalace. Podle rozhodnutí Evropské komise musí všechny tratě mít ETCS do roku 2050, hlavní do roku 2030. SŽDC chce do roku 2020 pokrýt například hlavní spojnici z Prahy do Ostravy a Brna.

Už vlastní investice do ETCS na kolejích je poměrně drahou záležitostí – SŽDC odhaduje například jen zasíťování úseku z Petrovic u Karviné do Břeclavi na téměř 700 milionů korun, celkem má v projektech připravené akce na ETCS v hodnotě kolem tří miliard korun. V Česku jde dohromady o dva tisíce kilometrů tratí.

Systém nezachrání vše

Vlakový zabezpečovač ETCS má přinést především zjednodušení pro vlaky projíždějící více zeměmi, je jednotný pro celou Evropu. Systém umožňuje například včasné zastavení vlaků před návěstí „stůj“ i bez zásahu strojvedoucího, umí také snížit rychlost vlaku před jízdou do odbočky nebo před snížením traťové rychlosti například před obloukem o malém poloměru.

Jenže ani automat nemusí vyřešit vše, což ukázala loňská nehoda vlaku na Masarykově nádraží, kdy vjel vlak až do dvorany stanice. Nešlo ale o chybu techniky, ale strojvedoucího, který vypnul systém AVV (Automatické vedení vlaku). Vypnout ETCS je ale složitější.

Větší dopady bude mít přechod na ETCS pro železniční dopravce. Evropské normy stanovují pětileté období, do kterého musí po oznámení mít všechny stroje pro určité tratě zabezpečovač ETCS. Přítomnost vlaků bez zabezpečovače by totiž výrazně snižovala bezpečnost.

SŽDC zatím neřekla jasné datum, kdy provoz lokomotiv a jednotek bez ETCS zakáže. „Cílem migračního období je poskytnout dopravcům dostatečnou dobu na vybavení vozidel. Nicméně jeho neúměrné protahování není možné, souběh provozu vybavených a nevybavených vozidel představuje bezpečnostní riziko, které lze připustit jen po omezenou dobu,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jenže zabezpečovač ETCS není nejlevnější . Zatímco nejnovější vlaky ho většinou už mají, starší ne. České dráhy vyčíslily náklady na celkem 663 vozidel v hodnotě 6,6 miliardy korun, tedy 10 milionů korun na vlak. Dopravce počítá, že na většinu nákladů získá evropské peníze.

Na dodavatele zabezpečovačů už vypsaly České dráhy několik velkých soutěží, v Evropě ho dodává pět firem. České dráhy, respektive jejich dceřiná firma ČD Cargo, počítají přitom s tím, že zabezpečovač dostanou i stroje staré půl století, jejichž hodnota je nižší než zabezpečovač. Takové lokomotivy stojí pod pět milionů korun, tedy polovinu ceny zabezpečení. S ČD Cargo a soukromými dopravci přesáhnou náklady na tuzemský vozový park 10 miliard korun.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského však zatím není jisté, že se do modernizace těchto strojů pustí, a je možné, že soutěž na tyto lokomotivy zruší, pokud je postupně nahradí jinými, novějšími lokomotivami.

„Pokud SŽDC rozhodne, že daná síť bude operována v systému ETCS, pak musí být všechna vozidla ETCS vybavena bez ohledu na stáří,“ vysvětlil Šťáhlavský.

V Evropě dosud není mnoho tratí, kam nesmí vyjet žádné lokomotivy bez ETCS. Jednou z prvních je Gotthardbahn ve Švýcarsku, kde musí mít zabezpečovač i posunovací lokomotivy či vozidla pro údržbu tratě.

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence. Přitom podobné účtuje taky

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

ANALÝZA: Fixovat energie, či nefixovat? Komu se vyplatí a na jak dlouho

24. května 2024

Premium Ceny energií se vracejí na předkrizové hodnoty, a to rychleji, než se očekávalo. Domácnosti, kterým...

Deset tisíc bitcoinů za dvě pizzy. První transakce by dnes měla hodnotu 16 miliard

24. května 2024

Květen roku 2010 zaujímá ve světě kryptoměn zvláštní místo. Je to totiž poprvé, kdy bitcoiny...

Rozhodčí tribunál zakázal ruskému Gazpromu vést v Rusku soud proti ČEZ

23. května 2024  22:38,  aktualizováno  22:55

Rozhodčí tribunál Mezinárodní obchodní komory (ICC) podle energetické společnosti ČEZ zakázal...

Britské hraniční kontroly jsou neefektivní, miliardy přišly vniveč, hlásí úřad

23. května 2024

Zavedení hraničních kontrol ve Velké Británii po odchodu z Evropské unie se dlouho odsouvalo....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...