Jedna práce nestačí. Strojvůdci jsou muži se dvěma směnami denně

  5:12aktualizováno  5:12
Mnozí tuzemští strojvedoucí zneužívají chybějícího dohledu a přivydělávají si prací u konkurence v době, kdy by měli mít bezpečnostní přestávku. Zaměstnavatelé takové melouchaření často zakazují, systém, který by řidiče vlaků kontroloval, však neexistuje. České dráhy naléhají na Drážní úřad, aby nevyhovující stav napravil.

Zda strojvedoucí dodržují pravidelné bezpečnostní přestávky, zatím nikdo nekontroluje | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Práce pro jednoho dopravce už v Česku některým strojvedoucím nestačí. Jakmile dojedou svoji směnu u jedné firmy, místo odpočinku jezdí u konkurence. Stát je zatím na takové počínání krátký: na rozdíl od řidičů kamionů totiž neexistuje žádná kontrola, zda dodržují bezpečnostní přestávky.

„Obracejí se na nás hlavně České dráhy a ČD Cargo, že by tento problém chtěly řešit,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. „Zjistili jsme, že hlavně malé firmy zneužívají strojvedoucí na jízdy bez přestávky, například že skončí noční u jednoho dopravce a přejdou na denní směnu u jiného dopravce,“ dodal Kolář.

Švédi testují šestihodinovou pracovní dobu

Zaměstnanci jsou výkonnější

Experti zjistili, že u lidí, kteří v práci tráví 55 hodin týdně, hrozí o 33 procent vyšší riziko mrtvice. O 13 procent je u těchto lidí také pravděpodobnější vznik infarktu. více

České dráhy a jejich dceřiná firma zaměřená na nákladní dopravu ČD Cargo zakazují pracovat pro jiné dopravce bez povolení zaměstnavatele. Těch ročně vydávají kolem desítek, většinou jde o práci pro různé spolky zabývající se nostalgickými jízdami, nikoliv přímé konkurenty.

„Pokud by byl zjištěn případ, že zaměstnanec porušil zákoník práce a že jezdí bez souhlasu Českých drah u jiného dopravce, bude takový případ řešen podle zákoníku práce jako závažné porušení pracovní kázně se všemi možnými dopady. Vzhledem k charakteru vykonávané činnosti jsou na to strojvedoucí důsledně a opakovaně upozorňováni,“ tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Za měsíc mohou najezdit strojvedoucí u Českých drah okolo 150 hodin.

„Doufám, že se to u nás netýká nikoho. Je to problém hlavně různých agentur, které strojvedoucí půjčují menším dopravcům,“ uvádí prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. Jenže menší firmy přiznávají, že strojvedoucí od státních dopravců využívají.

Karty nejsou, počítá se s pravdomluvností

Zatímco každý řidič kamionu má vlastní kartu, která přesně zapisuje, jak dlouho jede a zda neporušuje předpisy, u strojvedoucích se počítá s pravdomluvností. Podle Jiřího Koláře by byl řešením speciální elektronický systém podobný tomu v kamionech.

V každé lokomotivě by byla čtečka a strojvedoucí by se musel přihlásit před jízdou čipem, který by sčítal jeho dobu jízdy. Namontování takového systému do všech vlaků v Česku by však vyšlo poměrně draho.

Kvůli režijkám hrozí stávka

Průkaz, který opravňuje více než sto tisíc lidí k téměř bezplatnému cestování po české železnici, začíná být čím dál větší rozbuškou ve sporu mezi odboráři a ministerstvem dopravy. více

Jako levnější řešení se jeví úpravy systému Správy železniční dopravní cesty, v němž musí dopravci hlásit číslo vlaku, délku a jeho hmotnost a telefonní číslo na strojvedoucího. Kdyby se nově hlásilo rovněž číslo licence strojvedoucího, dalo by se zjistit, zda nepracuje příliš dlouho. Podle Koláře by však kvůli tomu bylo přinejmenším nutné změnit legislativu.

Oficiálně se v tuzemsku zatím nestala ani jedna nehoda, kterou by měla na svědomí únava strojvedoucího kvůli přepracování. Podle Jana Kučery z Drážní inspekce se však těžko někdo přizná, že byl v práci déle, než měl. „Je navíc otázkou, jaký je rozdíl v odpočatosti strojvedoucího, který třeba před službou nejezdil u jiného dopravce, ale pracoval v jiných profesích,“ dodal Kučera.

V Česku má licenci strojvedoucího nebo průkaz způsobilosti k řízení lokomotivy dohromady přes 19 tisíc lidí. Dlouhodobě strojvedoucích podle dopravců ubývá. Podle statistik Drážního úřadu nicméně letos zájem o zkoušky na strojvedoucího mírně roste. Počet pokusů na získání licence je přitom neomezen, zkoušky jsou bezplatné. „Máme rekordmana, který u nás dělal zkoušku jedenáctkrát,“ dodal sekční ředitel Drážního úřadu Ondřej Fanta.

Zajištění bezpečnosti provozu vlaků chce Drážní úřad s dopravci více řešit. Po vzoru Německa a Švýcarska chystá například bodování dopravců podle toho, jak dbají na bezpečnost a kolik měli nehod. Hlavními kritérii pro udělení bodového hodnocení by podle úřadu byly počty nehod a způsobených úmrtí na počet ujetých kilometrů. Jiří Kolář soudí, že by měl být žebříček veřejný. V České republice aktuálně působí 102 dopravců.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Prodat MUS byla priorita. Kupující nebyl nedůvěryhodný, zaznělo u soudu

Obviněný Jiří Diviš (vlevo) míjí exministra financí Pavla Mertlíka cestou do...

Přímý prodej státního podílu v Mostecké uhelné společnosti vnímala vláda Miloše Zemana jako ekonomicky nejvýhodnější,...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Češi se naučili být nároční. U exotických dovolených vyžadují německou kvalitu

Zanzi Resort, Zanzibar

Na luxusní exotickou dovolenou vyrážejí Češi nejčastěji směrem do Asie. I když jsou asijské země synonymem pro levnou...

Najdete na iDNES.cz