Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila modernizaci dalších úseků na hlavním koridoru, díky kterému bude cesta z Prahy do Ostravy či Brna nejrychlejší v historii. Zrychlí i jízda Podkrušnohorskou magistrálou nebo spojení hlavního města s Českými Budějovicemi (více čtěte zde).
Soukromníci pro České dráhy neexistují, vymazaly je z jízdního řádu |
Velké investice do železnice budou patrné i na řadě regionálních tratí. Například mezi Libercem a Tanvaldem budou díky modernizaci jezdit vlaky ve špičkách po půl hodině. Nově také s největší pravděpodobností pojedou přímé vlaky z Liberce až do polské Sklarske Poreby. Ještě před pár dny přitom hrozilo, že vlaky nevyjedou (více čtěte zde).
Do Polska se ale spojení zlepší i zhorší. Sice se zdvojnásobí počet přímých vlaků do Varšavy, zmizí ale jeden pár vlaků mezi Pardubice a Kladskem.
Po více než roční pauze se vrací vlaky na trať z Mělníka do Mšena, kde kvůli špatnému stavu musely vyjet autobusy. SŽDC ale navzdory obavám veřejnosti z likvidace trati dala úsek do pořádku a v neděli začnou spoje opět pravidelně jezdit. Výluky ovlivní cestování i příští rok, ale ne už v takovém rozsahu jako letos.
České dráhy v novém jízdním řádu vypraví denně 8 900 spojů, o 110 více než dosud. Navýšení je patrné hlavně ve špičkách na tratích v okolí Prahy. Přibude například nový noční vlak z metropole do Přerova, více bude jezdit spojů i mezi Prahou a Brnem. Dráhy navíc rozšíří počet tratí a vlaků, na které nasazují nové nebo modernizované soupravy, poslední novinkou jsou hlavně rychlíkové jednotky InterPanter na rychlíky Brno - Břeclav - Olomouc a Praha - Brno. Detailnější přehled změn mají České dráhy na svých stránkách.
Také soukromníci rozšíří od neděle svůj byznys. Konkurenci poznají nově lidé v Kolíně, kde budou zastavovat všechny vlaky Leo Expressu. Ten získá konkurenci na trase ze Starého Města u Uherského Hradiště, kam začne jezdit RegioJet, zároveň ale navýší počet spojů mezi Slováckem a Přerovem a dál po hlavním koridoru. Oba soukromníci současně přidají i spoje na Slovensko. Nováčkem na trase bude Arriva, která chce od března jezdit jednou týdně motorovým vlakem z Prahy do Trenčína.
Základní jízdné se nemění, České dráhy ale zdražily například celodenní jízdenky nebo poplatek za přepravu kola. Naopak zlevní cestování v první třídě (více čtěte zde).