„Zní to jako paradox, ale je to tak. Jsou zde biotopy, které pravidelné rozrývání půdy potřebují. Dřív to dělaly armádní stroje,“ vysvětluje Jan Dvořák z občanského sdružení Mokřady - ochrana a management.
Projíždění aut prý zaručí, aby lokality nezarostly travou, v níž by pak postupně zanikly různě tůně. V těch totiž žijí například čolci, žáby, korýši, vážky nebo různé druhy brouků.
Sdružení Mokřady se stará zhruba o sedm hektarů pozemků v bývalém vojenském areálu, přičemž o víkendu bude živo zhruba na půlce.
„Vítáme, že si takhle můžeme s offroadovými auty legálně zajezdit v přírodě. Jindy a jinde to není možné,“ chválí si spolupráci s ochránci Tomáš Kratochvíl z organizace Go Offroad.
Auta ale v mokřadu nemohou jezdit pořád, pouze časně zjara a pak ještě na podzim. Na první ročník dorazilo do Jihlavy necelých padesát posádek, loni jich bylo 65 a letos překročil počet přihlášených 70 vozů. Ty budou soutěžit v několika dovednostních disciplínách.
„Jedna z nich se jmenuje Jožin z Bažin a jde o to projet největší tůň, kterou zde máme. Zatím se to ještě nikomu nepovedlo,“ přibližuje Kratochvíl s tím, že pro zapadlé vozy je připravena technika, která je z mokré pasti vyprostí.
Na své si v Pístově ovšem přijdou i diváci. Kromě samotných závodů mohou sledovat i průjezdy speciálního trialového prototypu auta. A ti nejodvážnější dostanou možnost si speciálně upraveným terénním vozem část trati projet.