Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se dělá hra: sednout a programovat

Exkluzivně   0:01
Studio Alda Games odkrývá exkluzivně pro Bonusweb další etapy herního vývoje. Tentokrát se blíže podíváme na řádky kódu.
Jak se dělá hra - programování

Jak se dělá hra - programování | foto: Alda Games

Hned po rozhodnutí udělat hru, jsme byli postaveni před nelehkou otázku, v čem budeme naše hry programovat. Možností se nabízelo hned několik. My jsme se vydali cestou využití enginu Unity3D.

Unity3D umožňuje jednoduše vytvářet hry na všechny základní platformy: iOS, Android a Windows Phone, i na ty v rámci mobilních her méně obvyklé, jako jsou Blackberry, Xbox, PS3, webové prohlížeče a další. Hru tak stačí naprogramovat v jednom jazyce a poté jen exportovat na platformy, které potřebujeme.

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry:

V současné době připravuje strategii Defend Your Life (o hře), inspirovanou seriálem Byl jednou jeden život.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Vydané epizody:
1. Chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní
2. Nesmyslné nápady zkrotí herní návrh
3. Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře
4. Sednout a programovat (právě čtete)

Zachraň šneka

Sýrový svět

Defend Your Life

To ovšem není jediná výhoda. Kolem Unity3D se vytvořila opravdu velká komunita, díky čemuž můžeme využívat množství doplňků a návodů, které při vývoji pomůžou a ušetří čas.

Zpětně hodnotíme Unity3D jako dobrou volbu. Není tajemstvím, že ho na úkor ostatních komerčních enginů využívá stále více herních studií. Využili ho například i Madfinger Games pro hru Dead Trigger nebo inXile Entertainment pro Wasteland 2. Ale dobře použitelný je právě i pro malá studia, která v něm mohou udělat kvalitní hry v krátkém čase.

Uvažujete-li o vývoji hry, můžete zkusit Unity3D free licenci, se kterou lze vytvářet hry pro většinu hlavních trhů (iOS, Android, Windows Phone). Pokročilejší komerční verze Unity Pro pak stojí 1 500 dolarů, nebo lze využít paušálu 75 dolarů za měsíc.

Jak se dělá hra - programování

Pokud z nějakého důvodu nemůžete využít již hotový engine, můžete si naprogramovat vlastní, nebo vyvíjet pro každou platformu zvlášť. Oba tyto způsoby jsou obvykle časově náročnější a na jejich realizaci je třeba tým programátorů. Nabízí však větší svobodu a lepší přehled nad rozsáhlejšími projekty. Nemalou výhodou je také možnost vlastní engine licencovat a prodávat.

Nekonečný proces agilního vývoje

Bohužel ani nyní po volbě enginu nejde jen sednout a programovat, i zde je potřeba nastolit jistý řád. Náš způsob vývoje her je založen na základech agilní metodiky. Celý projekt rozdělíme na úkoly (tikety), které zadáváme do tiketovacího systému Chili nebo Assembla. U jednotlivých tiketů pak můžeme nastavit prioritu, kategorii, dobu dokončení a další vlastnosti, které nám usnadní orientaci v projektu.

Jak se dělá hra - programování

Úkoly zadává nejčastěji gamedesigner grafikovi nebo programátorovi. Ti úkol splní a dají ho zpět na posouzení zadavateli. Ten vše otestuje, a pokud je úkol splněný podle jeho představ, tiket uzavře. V opačném případě do tiketu upřesní své požadavky a vrátí ho k opětovnému přepracování. Takto iterativně se postupuje, dokud není úkol dobře splněn a uzavřen.

Platí takové všeobecné pravidlo, že lepší je zadávat více menších úkolů než jeden velký. Tím, že se práce rozdělí do menších částí, se nejen lépe kontroluje, ale také lépe plní. Velké tikety zaberou mnoho času, člověk za sebou nevidí hotovou práci a snadno ztrácí motivaci a chuť pokračovat.

Náš aktuální projekt Defend Your Life! má celkově zatím asi 400 úkolů. U každého úkolu se navíc provede průměrně šest aktualizací. I z toho se dá usoudit, jak je asi vývoj náročný. A i když sedíme pospolu a leccos diskutujeme nebo si dovysvětlujeme osobně, mít vše zaznamenáno v jednotlivých tiketech se již stalo nezbytností.

Hardware a hledání chyb

Každá část kódu, která se do hry zaimplementuje, se musí také otestovat, aby opravdu fungovala, jak má. K tomu nám slouží několik telefonů a tabletů od každé platformy. Snažíme se hry testovat na všech zařízeních, které hráči používají nejčastěji, ale není to zrovna jednoduché.

Zatímco u Applu se používá pouze pár telefonů a tabletů, u Googlu a jeho platformy Android jsou jich tisíce, přičemž všechny samozřejmě vlastnit nemůžeme. Z hlediska hledání a oprav chyb je tak pro nás daleko jednodušší vyvíjet na iOS, kde můžeme nahlášenou chybu ihned vyzkoušet na daném zařízení a opravit. Ale i tak se snažíme naše hry vyvíjet pro co nejširší spektrum uživatelů.

Jaké vlastnosti a znalosti by měl mít dobrý programátor her?

Možná to tak na první pohled nevypadá, ale pro naprogramování kvalitní hry znalost daného programovacího jazyka a enginu nestačí.

Jak se dělá hra - programování

Pro tvorbu složitějších algoritmů ve hrách je nezbytnou vlastností i dobrá znalost matematiky. Také bez pokročilé angličtiny se programátor neobejde, protože velká část dokumentace a návodů je psaná právě v ní.

Co si ze školy neodnesete, ale je to také nezbytné, je pak odolnost vůči stresu. Ta je potřeba zejména s blížícím se termínem vydání, kdy je nutné zachovat chladnou hlavu a vydat ze sebe maximum. Nelze také ustrnout na jednom místě, je třeba mít chuť učit se nové věci, protože se neustále objevují nové technologie.

Poslední velkou nezbytností je schopnost dotáhnout věci do konce. Začít programovat hru totiž není tak složité, ale většina her stále zůstane nedokončených.

Příště

Takže hru máme naprogramovanou, ale ani zdaleka ne hotovou, natož připravenou k publikaci. Čeká nás testování, testování a ještě jednou testování. Právě této fázi se budeme věnovat v následujícím dílu.

Autor:
  • Nejčtenější

IKEA otvírá pobočku v Robloxu, zaměstnancům nabízí 340 korun za hodinu

Švédská společnost IKEA chce oslovit i mladé zákazníky a tak se jim snaží přiblížit skrz populární...

Herní krásky, které berou dech. A jeden krasavec k tomu

Ač se puritáni a politicky hyperkorektní lidé snaží bojovat proti sexy postávám na každém kroku,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vyděrač už dva roky každý den zabíjí jedno NPC, chce pokračování Skyrimu

Od vydání zatím posledního dílu série The Elder Scrolls už uplynulo víc než dvanáct let a...

Taková břečka dostala zelenou? Hráči si ohledně novinky neberou servítky

Minulý týden PlayStation odhalil nové informace ohledně chystaných her a jedna z nich vyčnívá v ne...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hlavní hrdinkou nové hry od autorů šokující Agony bude posedlá nymfomanka

Polské studio Madmind oznámilo nepřímé pokračování své hororové hry Succubus. Ve hře s výmluvným...

Ve fotbalové hře od Electronic Arts začalo EURO 2024

Electronic Arts sice přišli o práva na používání zančky FIFA, jinak se toho pro její fanoušky ovšem...

Hráči World of Tanks si nově mohou vyzkoušet vylodění v Normandii

Ku příležitosti osmdesátého výročí Dne D přibyla do populární videohry World of Tanks spousta...

Před 40 lety vznikl Tetris, druhá nejprodávanější herní značka všech dob

Je to dnes přesně čtyřicet let od momentu, kdy Rus Alexej Pažitnov představil světu prvotní koncept...

Druhá řada seriálu The Last of Us ani zdaleka nepokryje události hry

Ačkoli druhou řadu postapokalyptického seriálu The Last of Us uvidíme až příští rok, už nyní je...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...