Pátek 14. května 2021, svátek má Bonifác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. května 2021 Bonifác

Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře

Exkluzivně   0:01
Grafika je to, čeho si každý všimne a zhodnotí jako první. Studio Alda Games odhaluje v seriálu pro Bonusweb jednotlivé etapy vývoje.

Koncept a původní propagační obrázek ze hry Zachraň šneka jsou původně namalovány na plátno. | foto: Alda Games

Na naší první hře recenzenti často oceňovali fakt, že jsme se rozhodli pro ručně kreslenou grafiku. Sami jsme se tak chtěli trochu vrátit do časů, ve kterých nevypadalo všechno tak digitálně a uměle. Zachraň šneka je navíc čistě 2D hra, která nepracuje s 3D objekty, takže nebyl problém si právě ručně kreslenou grafiku vyzkoušet.

Ručně kreslená grafika umožňuje do hry zakomponovat unikátní umělecký rukopis autora. To dokážou ocenit nejen grafici. K rozeznání ručně kreslené grafiky od té digitální stačí i jen minimálně vnímavé oko. Není náhodou, že většina her, které jsou kladně hodnoceny za "osobitou" grafiku nebo "umělecké" ladění, se kreslí nejdříve na papír.

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry:

V současné době připravuje strategii Defend Your Life (o hře), inspirovanou seriálem Byl jednou jeden život.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Vydané epizody:
1. Chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní
2. Nesmyslné nápady zkrotí herní návrh
3. Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře (právě čtete)

Zachraň šneka

Zachraň šneka

Sýrový svět

Sýrový svět

Defend Your Life

Defend Your Life

Je ale samozřejmě jasné, že pokud chcete ručně kreslenou grafiku dostat do hry, digitalizaci se nevyhnete. Z papíru na monitor ji dostanete jedině oskenováním, a i potom je třeba ji počítačově upravit. Jako názorný příklad použijeme hrdinu našeho debutu Zachraň šneka.

Šnek je nejprve jen načrtnutý, potom ho autorka pěkně vymaluje. Třetí obrázek už představuje převod po skenování a následné úpravě, aby byl použitelný ve hře.

Evoluce šneka

Evoluce šneka

Mimochodem, i koncept art a hlavní propagační obrázek jsou původně malovány na plátno. Ostatně podívejte se na hlavní poutací obrázek článku.

Kreslená je i naše druhá hra Sýrový svět, ale v tomto případě se vynechal mezikrok se skenováním. Grafik pracoval v Adobe Photoshop a kreslil přímo přes grafický tablet. V praxi tedy evoluce našeho myšího hrdiny vypadala takto:

Jak vnikala grafika ve hře Sýrový svět

Jak vnikala grafika ve hře Sýrový svět

Grafici se však papíru a pera nadobro nevzdávají. Přeci jen tužka v ruce je přirozenější. Prohlédnout si tak můžete i papírové nákresy z připravované hry Defend Your Life.

Skeny k připravované hře Defend Your Life
Skeny k připravované hře Defend Your Life
Skeny k připravované hře Defend Your Life

Skeny k připravované hře Defend Your Life

A takhle nákresy vypadají, když si je grafik překreslí na grafickém tabletu.

Výstupy z grafického tabletu. Na obrázku je vzteklina.

Výstupy z grafického tabletu. Na obrázku je vzteklina.

Výstupy z grafického tabletu. Na obrázku je ledvinový kámen.

Výstupy z grafického tabletu. Na obrázku je ledvinový kámen.

Asi vidíte, že naše hry jsou primárně vyvíjené ve 2D grafice. 3D grafika má totiž blízko k inženýrské a designérské práci. Je výrazně komplikovanější a časově náročnější na vývoj. V našem případě jsme tedy zvolili 2D grafiku i z technologických a časových důvodů.

Ani 3D grafice se však zcela nevyhýbáme. Při tvorbě Defend Your Life ji používáme ke zpracování malých prvků (krajnice, dopravní značení) a některých animací, což nám usnadňuje práci.

Například některé střelecké věže mají otočné hlavně, a než abychom každý snímek kreslili jednotlivě, použili jsme model vytvořený a animovaný v 3D softwaru Blender. Tento model se poté renderuje jako cel shade (nerealisticky stylizovaný obraz), aby mohl být zakomponován do ostatní grafiky.

Čas a komunikace

Na grafice se samozřejmě nepodílejí jen grafici samotní. Svoje mají co říct i game designéři či programátoři. Programátor limituje grafika třeba množstvím dodané grafiky. Občas se totiž musí dělat kompromis, aby výsledná hra neměla velké paměťové nároky a bylo ji možné spustit i na starších telefonech.

Grafika se také musí vytvářet s ohledem na různá rozlišení mobilních zařízení. Protože vyvíjíme na různé platformy, které se od sebe často velmi liší, je třeba malovat pozadí levelu ve dvou verzích, v klasickém poměru 4:3 a širokoúhle.

Designéři zase zasahují do celkové grafiky z hlediska zachování správného pochopení hry. Grafik tedy musí dodržovat určené velikosti, barevné schéma, prostředí a styl grafiky podle jasného zadání. Jak část takového zadání může vypadat, a že podle něj něco nakreslit není vůbec lehké, se můžete přesvědčit sami z této ukázky:

Defend Your Life - kasárna

Defend Your Life - kasárna

"… Budova kasáren bude vypadat jako skleněný výtah nebo konec potrubní pošty (ne jako plechovka). Jednotky pak vždy přijedou zespoda, otevřou se jim dveře odsunutím do strany a ony vyjdou ven. Tuba, kterou přijely, zase odjede dolů. …"

Navíc i grafický styl hry se postupně vyvíjí. Není proto výjimkou, že je potřeba některé věci kreslené ze začátku přemalovat, aby stylově zapadly. Jak vypadá grafika před a po zásahu designéra, se můžete podívat na následující ukázce.

Defend Your Life - první verze žaludku

Defend Your Life - první verze žaludku

Defend Your Life - finální verze žaludku

Defend Your Life - finální verze žaludku

Mimochodem, namalování jednoho takového levelu trvá v průměru 3 dny. Někdy je to více, někdy méně. Záleží nejen na jeho složitosti, ale třeba i na čase potřebném na studium reálií týkajících se hry.

Každý grafik si vypomáhá realitou, fantazie sama o sobě nestačí. Hra totiž musí být uvěřitelná, zároveň ale nejde jednotlivé komponenty zobrazit zcela realisticky.

V případě hry Defend Your Life grafik věnoval čas studiu anatomie. Celá koncepce vychází z inspirace v atlasech lidského těla, které známe ze školních lavic a studia mediků.

Kdybychom zobrazovali lidské tělo realisticky, neviděli bychom na obrazovce nic jiného než změť červené kaše. Takto ale každý hráč ve výtvarné stylizaci pozná něco povědomého, s čím se dříve setkal.

Už to jen všechno rozpohybovat

Kreslením však nic nekončí, grafika čeká ještě jiná, mravenčí práce – animace. Ty jsou v našem případě kresleny a animovány ručně. Ovšem ne snímek po snímku. Naše chystaná hra obsahuje velké množství animací, které u defendovek nejsou běžné.

Externí obrázek

Ukázka animace - vzteklina

I my jsme ovšem limitování paměťovými nároky jednotlivých zařízení, a tak se musíme řídit heslem "méně znamená více" a zmenšit množství jednotlivých snímků na minimum. I s jejich nízkým počtem ale můžeme mít třeba krásně se pohybující jednotky.

To je opět rozdíl oproti 3D grafice, kde se takovéto problémy neřeší, protože model má kostru a pohyb je počítán matematicky. Animace tak zabírají naprosté minimum paměti.

Externí obrázek

Ukázka animace

Příště

Ukázali jsme si, jak hra dostává svůj vizuální ráz. Ještě je ale nutné vdechnout hře život. Příště se proto podíváme blíže na to, co sice není až tak vidět, ale je to stejně důležité jako pixely – řádky kódu. Čeká nás totiž další díl, tentokrát na téma programování.

Autor:
  • Nejčtenější

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Wolfenstein 3D dostal neoficiální pokračování. Je zadarmo a v češtině

Pod názvem WolfenDoom: Blade of Agony vyšla parádní modifikace střílečky Doom 2, která dějově navazuje na legendární...

Fanoušci se skládají na český dabing do Kingdom Come, část už je hotová

Tři roky po vydání populární videohry Kingdom Come se skupina fanoušků snaží na vlastní pěst dodělat vytoužený český...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojáři League of Legends ukázali, jak nekomunikovat se svými fanoušky

O společnosti Riot Games je v poslední době hodně slyšet, málokdy ale v pozitivním smyslu. Fanouškům populární online...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

Sedm věcí, které právě letí ve virtuální realitě

Jaké jsou aktuální trendy ve virtuální realitě? Co se aktuálně hraje, jaké nové zážitky v ní můžeme zažít? Připravili...

VIDEO: Odhoďte předsudky o esportu

Host Jiří „Škuty“ Škuthan, jediný trojnásobný vítěz Ultimátního hráče, prozradí, na jaké jezdí v létě tábory a proč...

Vývojáři League of Legends ukázali, jak nekomunikovat se svými fanoušky

O společnosti Riot Games je v poslední době hodně slyšet, málokdy ale v pozitivním smyslu. Fanouškům populární online...

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...