Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína zdražuje, vracíme se do Česka, říká výrobce modelů aut

  20:28
Češi se u modelů autíček shánějí hlavně po starších škodovkách, nečekaný zájem však vzbudila i speciální edice prezidentské Škody Superb včetně figurky Miloše Zemana. Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex, plánuje postupně přesun výroby z Číny zpátky do Česka. Tamější dělníci totiž chtějí moc peněz.
Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex vyrábějící modely aut.

Radek Bukovský, spolumajitel firmy Abrex vyrábějící modely aut. | foto:  Petr Topič, MAFRA

S troškou nadsázky je to jedna z největších automobilek v zemi. Ročně prodá 800 tisíc aut, na rozdíl od výrobců skutečných vozů hlavně na český trh. Největšího výrobce modelových škodovek Abrex proslavila v posledních dnech prezidentská limuzína s figurkou Miloše Zemana.

Kde jste přišli na nápad vyrobit dioráma prezidentského superbu včetně figurky prezidenta?
Jsou země, kde podobné modely existují. Věděli jsme o tom dlouho a chtěli jsme to udělat i s Václavem Klausem, ale ten rychle ze superbu přešel k audi. Zaměřujeme se na česká auta, takže českého prezidenta se zahraničním vozem jsme vyrábět nechtěli. Miloš Zeman naštěstí zatím vůz nevyměnil.

Jaký je o model zájem?
Původně jsme plánovali, že uděláme tak padesát sběratelských kusů, nečekali jsme zájem o více aut. Realita je hodně jiná. Máme už kolem tří set objednávek, což jsme opravdu nečekali, i kvůli ceně. Záměrně říkám objednávek, je to z velké části ruční výroba, takže nemáme tolik modelů na skladě. Navíc to překvapivě přitáhlo hodně nových zákazníků, což poznáme z našeho e-shopu. Objednávají si ho lidé, kteří u nás nikdy nenakupovali. Přišla například objednávka na třicet modelů z Německa, to jsme nechápali. Ukazuje se, že Miloš Zeman je zjevně marketingově velmi silné jméno.

Vy sám jste ho volil?
To bych nechal bez komentáře, jsme apolitická firma. Kdyby byl prezidentem někdo jiný a jezdil v superbu, vyrobili bychom ho taky.

Radek Bukovský (45)

Vystudoval střední průmyslovou školu, obor automatizační a výpočetní technika. V roce 1991 založil firmu Unikont, kterou vlastní dodnes. Vyrábí komunální a čisticí techniku.

V roce 1997 založil společně se svým spolužákem ze střední školy Romanem Rabiňákem firmu Abrex, původně jen na dovoz modelů. Postupně přešli na výrobu vlastních. Jejich cílem je časem pokrýt modely veškerou tuzemskou výrobu automobilů. Příští rok Bukovský plánuje otevření muzea modelů. Abrex loni vykázal zisk 2,7 milionu korun při obratu 35 milionů.

Model za 1 800 korun je v porovnání s jinými autíčky o dost dražší, co na prezidentském modelu stojí tolik?
Není to sériová výroba. Například figurka prezidenta vzniká z dost složité formy, která vydrží jen několik málo odlitků z pryskyřice a pak se musí udělat znova. Drahá je i krabice – je to netypický rozměr a není to sériová výroba. Vše děláme v našem závodě v Divišově.

Jak probíhá jednání s Hradem o takovém modelu?
Šlo to vše poměrně hladce. Zažádali jsme o souhlas s výrobou figurky prezidenta, ukázali vzorek a dostali jsme souhlas. Součástí není žádné finanční vyrovnání.

Chystáte i další limitované edice s jinými politiky?
Nemyslím si. Jdeme cestou jiných limitovaných edic u některých aut, ale zatím nemáme jiného politika v plánu.

Model děláte v Česku, nevyplatí se ho vyrábět v Číně podobně jako většinu modelů?
Ne, je to příliš malá série. Navíc výrobu v Číně začínáme utlumovat.

Proč?
Čína je čím dál méně konkurenceschopná pro výrobu. Vyrábíme tam dvanáct let. Když jsme začínali, mzda dělníka byla v přepočtu 2 200 korun. Když jsme se nedávno vraceli, řekli si o 14 tisíc. Za naprosto nekvalifikovaného dělníka, který nezná latinku, takže nepozná chybu, když nalepí třeba značku obráceně. Navíc výroba je tam silně neefektivní, jsem si jist, že tu samou práci co deset Číňanů u nás udělá jeden člověk.

Znamená to přesun zpět do Česka?
Postupně ano, už s tím začínáme. Zatím máme v Divišově patnáct lidí a rádi bychom se výrazně rozšířili i ke stovce zaměstnanců, teď na to žádáme i o dotace. Zatím tam děláme hlavně sběratelské limitované edice nebo různé dodělávky modelů z Číny. Bylo by asi řešením přestěhovat se do Bangladéše nebo do Indonésie, jako to dělají jiní, ale nikoho tam neznáme a ani to nechceme. Vím, že podobným směrem se vydávají i jiné firmy a s výrobou v Číně končí.

V Číně nemůžete mít podle tamějších zákonů celou továrnu, ale musíte mít čínského partnera. Jak tam fungujete?
Zdi a stroje jsou čínských partnerů. Formy, tedy to nejcennější pro výrobu, jsou naše.

Děláte v Česku všechny modely škodovek, to je výsledek nějaké exkluzivní smlouvy?
Na každý model se dělá výběrové řízení, zatím jsme všechna naštěstí vyhráli. Tím, jak se v poslední době uvádělo na trh hodně nových modelů Škody Auto a všeobecně se zkracuje doba mezi facelifty, je práce dost. Je to ale náročnější na formy, dělají se menší série.

Modely mnohdy vyrábíte už ve chvíli, kdy ještě není podoba vozu známa veřejnosti. Jak si automobilky chrání, aby jim od vás neunikla ostře hlídaná podoba nového auta?
Je to řešené smluvně, musíme mít i pojištění na odpovědnost za případné škody. Nemůžu o tom mluvit právě kvůli těm smlouvám, ale vše je zabezpečené tak, že riziko úniku je malé. I když v branži je znám příklad z Francie, kdy kdysi takto unikl jeden z modelů Citroënu.

Schvaluje automobilka finální podobu auta?
Ano, mluví do toho. U zmenšenin je někdy těžké udělat některé detaily, stejně tak je problém třeba trefit správnou barvu laku. U rallye aut jsme šli dokonce tak daleko, že jsme si například v Red Bullu nechali schvalovat jejich logo, které na autě je.

Je větší zájem o aktuální modely, nebo spíše o starší vozy?
Jednoznačně vede poptávka po starších modelech, ale i u nich je vývoj velmi různý. Tak před pěti lety byla u nás největším hitem Škoda 120, pak najednou favorit a teď se zájem přesouvá k první generací octavií. Myslím, že to je tím, jak se mění generace kupujících a objednávají si spíše vozy, které ještě znají a mají na ně vzpomínky. A u mladších kupujících je to často první auto, protože už to jsou letité ojetiny... I když letos máme jeden extrémní a pro nás nepochopitelný výkyv: v prodejích vede Škoda 110R.

Děláte hlavně škodovky, v Česku jsou ale už tři automobilky. Jiná auta dělat nebudete?
Rádi bychom zmapovali v podstatě všechny v Česku vyráběné vozy. Bohužel, u aut z TPCA v Kolíně ani u Hyundai jsme neuspěli a dělá je někdo jiný. Snažíme se dostat do Tatry, ale zatím neúspěšně. Začali jsme ale prodávat například Pragu "vejtřasku", tahače stáje Buggyra či motorky Jawa.

Podle výroční zprávy vám loni výrazně klesly tržby, zažívá trh s modely propad?
Pokles tam byl, ale není to nic, co by nás vyděsilo. Hodně záleží na tom, jaká je zrovna nabídka nových modelů u Škody, hlavní modelová ofenziva proběhla letos, což vidíme i na tržbách. I když trošku s obavami sledujeme, že mladší generace modely aut až nebaví tolik jako dříve.

Koupili jste zámek v Přísece u Jihlavy, kde chcete vybudovat muzeum automodelů. Proč?
Firmu jsme zakládali jako nadšenci do modelů aut a modely nám zůstaly stále jako koníček. Navíc se nám za tu dobu výrazně rozšířily sbírky modelů o spoustu unikátních typů, máme přes pět tisíc modelů včetně různých rarit, které se u nás vyráběly třeba ještě před válkou. Dlouho jsme hledali vhodné prostory, kde by se tyto modely daly vystavit, až jsme našli tento zámeček.

Vyplatí se takové muzeum otevírat?
Na rekonstrukci zámečku máme přislíbené dotace, příští rok chceme otevírat. Jsem si jist, že to bude zisková záležitost, protože to bude unikát. Navíc to pro nás bude i dobrý marketing, když někdo přijede za modely, čekáme, že si i nějaké koupí.

Autor:

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Neplatiče odstřihlo SVJ od tepla a teplé vody. V pořádku, uvedl Nejvyšší soud

5. června 2024

Společenství vlastníků může rozhodnout o tom, že nebude služby dodávat vlastníkům jednotek, kteří...

Česko sází na biometan. Už brzy má nahradit velkou část zemního plynu

6. června 2024

Premium Nejnovější zemědělská biometanová stanice zpracovávající odpad z rostlinné a živočišné výroby byla...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

Sběratelé jsou v pohotovosti. Do oběhu jdou první bankovky s králem Karlem

5. června 2024

Od 5. června 2024 se ve Velké Británii poprvé dostávají do oběhu nové bankovky s vyobrazením krále...

A chudí mají problém. Egypt po desetiletích zdražil dotovaný chleba

5. června 2024

Dotování pečiva je v Egyptě kontroverzním tématem. Příspěvek je záchranou pro chudé, často je ale...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...