Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hodně muziky za málo peněz. Soutěž Effie vybrala nejúčinnější reklamy

  20:00
Kreativní agentury začínají svým klientům dodávat "hodně muziky za málo peněz". Ukazuje to soutěž o nejefektivnější reklamu Effie 2013. V kategorii kampaní pořízených do jednoho milionu korun totiž rychle stoupá počet přihlášených. Před čtyřmi lety tato kategorie teprve vznikala, letos byla jednou z nejobsazenějších.

Firmy si začaly levné kampaně pořizovat v době, kdy vypukla finanční krize, která nutila osekávat rozpočty. "Firmy tlačí agentury k tomu, aby vymýšlely kampaně, které nejsou finančně nákladné. A je vidět, že se agentury naučily za malé peníze vytvářet dobré kampaně s efektivními výsledky. Tento trend jen tak neskončí, protože kdo se to jednou naučí využívat, hned tak to nezapomene," říká Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která Effie pořádá.

Podle něj je nárůst tohoto trendu znát z počtu přihlášek v kategorii "malý rozpočet", kde externí náklady nesmí převýšit milion korun. Z 64 přihlášených kampaní jich o zlatou medaili usilovalo třináct, což byl nejvyšší počet kampaní přihlášených do jedné kategorie z celkových sedmi. "Zlatou Effie sice nezískala žádná z nich, ale celkově byla tato kategorie zastoupena velmi kvalitně a ukazuje, že tudy povede cesta," uvedl Janoušek.

Digitální marketing začíná být základnou většiny kampaní

Dalším určujícím znakem letošní soutěže je podle něj budování kampaní přes internet, respektive sociální sítě. "Z toho se stává základ většiny kampaní, který tradiční média jen doplňují a rozvíjejí," vysvětluje Janoušek.

Tento trend například vystihuje vítěz kategorie "finanční služby", kterou vyhrála kampaň pro Českou spořitelnu. Ta dokázala pomocí internetové aplikace s beatboxovou kapelou, která šla ovládat pohybem ruky, přimět 190 tisíc studentů prohlédnout si nabídku banky na bezkontaktní karty. "Osobní účet Student si u České spořitelny otevřelo 16 tisíc středoškoláků, tedy dvojnásobek stanoveného cíle při rozpočtu, který nepřesáhl 10 milionů korun," popisují porotci soutěže účinnost kampaně.

Originální způsob k oslovení zákazníků v kategorii "ostatní služby" zvolila podle porotců agentura Momentum Czech Republic, když vytvářela kampaň pro společnost UPC. Ta potřebovala oslovit firemní zákazníky a nabídnout jim služby přes optické kabely, které však může nabízet jen zákazníkům v blízkosti přípojného bodu kabelové sítě. 

"Agentura proto udělala z omezení přednost  a připravila přesně zacílenou a maximálně personalizovanou kampaň vystavěnou na znalosti každé firmy, jejího oboru podnikání, místa působení, komunikačních potřeb a nároků," popisují porotci Effie, složeni z marketérů velkých značek a ředitelů firem na výzkum trhu. 

"Na nabídku zareagovala každá čtvrtá z oslovených firem a z objemu uzavřených smluv i dokončovaných jednání vyplývá, že už prvním rokem bude výnos šestinásobkem vložené investice," vysvětlují, proč si agentura zasloužila v kategorii "ostatní služby" zlatou Effie. 

Zlato v této kategorii získala také kampaň pro Bleskmobil. Výzkum totiž podle porotců Effie ukázal, že v zemi, kde je téměř jeden a půl krát více mobilních telefonů než obyvatel, se lidé nedokážou orientovat v nabídkách jednotlivých operátorů a neví, jak je porovnat, protože každá výhodná cena je spojena s nějakým závazkem a dalšími podmínkami.

"Agentura proto zvolila přímočarou nabídku volání za super-výhodnou a žádnými podmínkami nesvazovanou cenu. Za šest týdnů měl BLESKmobil 125 tisíc zákazníků a 40% povědomost o své reklamě," dokládají účinnost reklamy. 

V tradiční kategorii potravin si odnesla zlato reklama na oplatku Fidorka. "Devadesát pět procent Čechů i Slováků už někdy ochutnalo Fidorku, a tak zpráva, že mění svůj kulatý tvar na hranatý, vyvolala rozruch. Tato mystifikace byla jen střípkem strategie, jak změnit luxusní vnímání této oplatky, jejíž prodeje dlouhodobě klesaly, a učinit z ní hravou pochoutku, která přináší relax a inspiraci k zábavě," stojí v anotaci kampaně. 

Prodej Fidorek se zvýšil o 12 procent a posunul se ze třetího na první místo v segmentu impulzních (o kterých se spotřebitelé rozhodují na základě momentálního rozhodnutí, často až na pokladně - pozn.red.) oplatek.

Poslední (pátou) zlatou Effie si z dvaceti rozdaných cen odnesla kampaň pro Český olympijský výbor v kategorii "sociální a kulturní marketing".

"Český olympijský výbor zadal kampaň, která neměla zviditelnit sponzory, nýbrž přiblížit myšlenky olympismu a motivovat co nejvíc lidí atmosféru olympiády skutečně zažít. Zásluhou nápaditého, mnohovrstevnatého komunikačního programu navštívilo přes 900 tisíc lidí putovní výstavu olympijských fotografií a artefaktů, která objela devadesátku českých měst. 27 tisíc lidí z Česka si zakoupilo vstupenku na olympijské stadiony. A téměř 80 tisíc lidí přišlo v Londýně do Českého domu poznat české olympioniky," popisují porotci úspěch kampaně trvající téměř rok.

Kdo získal ceny Effie 2013 (podle kategorií)

A) Potraviny

1. Vykutálená rošťárna / Fidorka, Mondelez Česká republika, Havas Worldwide Prague

2. Vítězství za příchuť / Bohemia Chips, Intersnack, McCann Praha

3. Nebyla udělena

B) Nápoje

1. Nebyla udělena

2. NE z nás dělá to, čím jsme / Budějovický Budvar, Kaspen / Jung von Matt

3. Zlatopramen Radler launch / Zlatopramen Radler, Heineken Česká republika, WM Communication

3. Óda na kometu / Starobrno, Heineken Česká republika, WM Communication

C) Spotřební zboží

1. Nebyla udělena

2. Facebook stránka Samsung Česko Slovensko / Samsung, Leo Burnett Advertising

3. Car Store / Mercedes-Benz, MARK BBDO

3. Rituály / Tantum Verde, Medicom International, Ogily & Mather Morava

D) Finanční služby

1. Diriguj s bezkontaktní kartou ČS / Česká spořitelna, Young & Rubicam

2. Nuly v akci / ŠkoFIN, ŠkoFIN, Momentum Česká republika

3. AXA životní Pojištění / AXA, Leo Burnett Advertising

E) Ostatní služby

1. UPC za rohem / UPC, Momentum Česká republika

1. Obhájce vašich mobilních práv/ BLESKmobil, Ringier Axel Springer, Havas Worldwide Prague

2. Nebyla udělena

3. Extra výhody/O2, Telefónica Česká republika, VCCP

F) Malý rozpočet

1. Nebyla udělena

2. Pre-sell/Ford B-Max, Ford Motor Company, Wunderman, Mindshare, Ogilvy & Mather

2. Tipsport aukce / Tipsport, Wunderman

3. 60 000 příběhů o třídění / EKO-KOM, Havas Worldwide Prague

G) Sociální, ekologický a kulturní marketing

1. Žijeme Londýnem / Český olympijský výbor, Česká Olympijská, Ogilvy & Mather

2. Nejlehčí Direct mail / Linka bezpečí, Sdružení Linka bezpečí, DDB

3. Máš to za pár / Domov Sue Ryder, Havas Worldwide Prague

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Zkušenosti s investováním má polovina Čechů. Klesl zájem o akcie, říká průzkum

23. května 2024  11:54

Při ve volbě, kam uložit vlastní peníze, mezi Čechy vyhrává spořicí účet. Zkušenosti s investováním...

Nvidia těží z umělé inteligence. Za čtvrtletí jí vzrostl zisk sedminásobně

23. května 2024  11:28

Americkému výrobci čipů Nvidia vzrostl v prvním čtvrtletí finančního roku čistý zisk sedminásobně...

Mondeléz dostal pokutu. Firma zneužila dominance, bránila obchodu s čokoládou

23. května 2024  11:21

Americká potravinářská společnost Mondeléz International dostala v Evropské unii pokutu 337,5...

Ceny paliv v Česku dál klesají, nafta je nejlevnější za více než čtvrtrok

23. května 2024  9:30

Pohonné hmoty v Česku dál zlevňují. Průměrná cena benzinu klesla za poslední týden o 46 haléřů na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...