V pojízdné sauny se s teplým počasím opět mění tramvaje a autobusy v Brně. "V létě raději jezdím staršími typy tramvají, kde se dá otevřít velké okno," prozradila cestující Dana Vysloužilová.
Nejhorší je podle ní autobus Irisbus Crossway LE 12M, který jezdí na lince 52 z Mendlova náměstí k zoologické zahradě. "Nahoře se krčí pidiokénečka, která se otevřou tak na pět centimetrů. Přála bych výrobci, aby v tom autobusu jel, když je venku přes třicet stupňů," dodala Vysloužilová.
Největší vedro je mezi třetí a čtvrtou
Dusno v dopravních prostředcích hrozí i kolapsem cestujících. "Ohrožení jsou hlavně lidé se subtilní postavou a ti, kteří nedodržují pitný režim," podotkla mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová.
Podle meteoroložky Dagmar Honsové teplota v tramvajích a autobusech kulminuje mezi třetí a čtvrtou hodinou odpoledne. "To už je rozpálený asfalt a vedro sálá jak zezdola, tak shora od slunce," vysvětlila Honsová z Meteopressu.
Dopravní podnik přiznává, že ve starších vozidlech je cirkulace vzduchu lepší. Podle mluvčí Lindy Škrancové jsou nové typy vybavené takzvanou nucenou ventilací. "Tu tvoří fukary uvnitř vozu. Celý systém spouští řidič," uvedla Škrancová.
Nucenou ventilaci má třeba i zmiňovaný Irisbus Crossway, který je vybavený i zatemněnými skly.
Klimatizace jen pro řidiče
Klimatizaci, o které se delší dobu mluví třeba v MHD v Praze, zatím nemá žádný vůz brněnského podniku. V nových typech je jen v kabině, kde sedí řidič.
"U nových vozů se vracíme k větrání posuvnými okny namísto těch moderních výklopných," poznamenala Škrancová.
U tramvají Škoda 13T, kterým se přezdívá Porsche, si cestující stěžují i na umístění sedadel naproti sobě. Dopravní podnik se proto dohodl s výrobcem, že nově přikoupené kusy budou mít klasické uspořádání sedadel.
Deset nejnovějších tramvají, jedna za šedesát milionů korun, tak už jezdí s interiérem podle přání cestujících. "U devatenácti dříve zakoupených vozů nebude možné sedadla měnit. K tomu dojde až při generální opravě za deset až patnáct let," podotkla Škrancová.