Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šroubek po šroubku. Jak se rodí nová česká lokomotiva

České dráhy zanedlouho obdrží 20 kusů nových lokomotiv Škoda 109E pro vozbu osobních vlaků. Podívejte se, jak se nová lokomotiva vyrábí.
Výroba nové lokomotivy Škoda pro ČD: skříň lokomotivy v základním laku

Výroba nové lokomotivy Škoda pro ČD: skříň lokomotivy v základním laku | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

České dráhy čekají na ukončení testování nových lokomotiv Škoda v čele osobních vlaků. Kromě domácích testů musí stroje absolvovat schvalování i v zahraničí, například v Rakousku. Poté poputují k jejich provozovateli. České dráhy budou vysokorychlostní lokomotivy provozovat jako řadu 380 u svých prestižních spojů.

Pantograf jako u TGV a 850 kilo barvy

Kabina je řešena jako svařenec profilů, které jsou potaženy obalovaným plechem. V případě poškození použité řešení umožňuje opravu pouze deformované části.

Základ lokomotivy tvoří ocelová skříň se dvěma kabinami strojvedoucího.

Dělníci nejprve vyrobili hlavní rám lokomotivy, bočnice a kabinové moduly, ze kterých nakonec svaří ocelovou skříň lokomotivy. Konečnou operací v této fázi výroby je nanesení základního nátěru.

Výsledkem práce konstruktérů je celek, který tvoří přibližně tisícovka detailů a 170 dalších podsestav. V dolní části hlavního rámu jsou úchyty, na kterých je upevněn hlavní transformátor.

Svařování lokomotivy Škoda 109E

Ve srovnání s hmotností zařízení strojovny (33,8 tun včetně transformátoru, měničů a kabeláže) je stavba skříně relativně subtilní: má jen 14 tun (přibližně 16 procent hmotnosti celé lokomotivy).

Po svaření skříň pokračuje do lakovny, kde dostane celkem devět vrstev barvy. Tlumícím nátěrem se ošetří také vnitřní a spodní část strojovny. Lakýrníci spotřebují na jednu lokomotivu s povrchem více než dvě stě metrů čtverečních 850 kilogramů barvy. Hmotnost samotného nátěru je po vyschnutí 650 až 700 kg.

Montáž výzbroje lokomotivy

Kabina strojvedoucího je tlakotěsná (podle vyhlášky UIC 651) a posádce v ní zajišťuje pohodlí účinná klimatizace. Pult strojvůdce je jak pro sedící, tak pro stojícího strojvedoucího. Navržen byl podle standardů jednotného evropského pracoviště (EUDD).

Pro manipulaci s lokomotivou (např. najíždění na vlak) má strojvůdce přímo pod oběma bočními okny kabiny ovládací panely s manévrovacími tlačítky a mezi nimi i klávesu pro přímočinnou brzdu.

Část střechy lokomotivy se zařízeními pantografu

Samostatné části tvoří odnímatelná střecha a sběrače proudu. Pantograf vyrobený v české pobočce nadnárodního výrobce Faiveley Transport Lekov je podobný tomu, který má nejrychlejší vlak TGV (světový rychlostní rekord 574,8 km/h). Při rychlosti 200 km/h dokáže z jediného trolejového drátu přenést trakční proud 2 700 ampér. Dvě lišty pantografu mají šířku 65 milimetrů a "sají" proud z napájecí stejnosměrné soustavy 3 kV (tj. 3 000 V).

Lišty jsou nezávisle odpružené a vybavené systémem ADD pro automatické stažení v případě, že by byl pantograf poškozen.

Montáž výzbroje lokomotivy Škoda 109E
Montáž výzbroje lokomotivy Škoda 109E

Montáž strojovny lokomotivy

Dominantou strojovny jsou dva identické trakční měniče. Z funkčního pohledu se skládají ze čtyřkvadrantových měničů pro odběr střídavého proudu z troleje, stejnosměrného obvodu a trakčních střídačů.

Další zajímavou částí lokomotivy Škoda 109E je trakční transformátor, který dodává stroji potřebnou energii z napájecích systémů o napětí 25 kV - 50 Hz nebo 15 kV - 16,7 Hz.

Trakční transformátor lokomotivy Škoda 109E

Transformátor o hmotnosti přes 15 tun slouží k napájení vstupních obvodů lokomotivy a také k topení a klimatizaci ve vozech vlaku. Jeho celkový výstupní výkon je 7 944 kVA. K jeho ochlazování se používá ekologické chladivo Midel na bázi organických esterů.

K chlazení trakčního transformátoru a trakčních měničů slouží dva ventilátory, každý o maximálním výkonu 7,4 m³/s.

Podvozek lokomotivy Škoda 109E

Skříň lokomotivy spočívá na dvou vysokorychlostních podvozcích pro maximální rychlost 200 km/h a maximální nápravový tlak 22,5 tun. Dvounápravový podvozek tvoří svařovaný rám, ve kterém je pohon dvojkolí s dutým hřídelem. Samozřejmostí jsou kotoučové brzdy a mazání okolků. Je zde také zabudováno čištění jízdní plochy kol. Každý podvozek má celkovou hmotnost zhruba patnáct tun.

Trakční motor lokomotivy Škoda 109E

Pohon lokomotivy obstarávají čtyři třífázové asynchronní motory Škoda ML 4550 K/6, každý o výkonu 1 600 kW. Motory mají statorové vinutí spojené do dvojité hvězdy. Vinutí kotvy je spojeno nakrátko. Jsou chlazeny vzduchem s pomocí cizí nucené ventilace. Maximální množství vzduchu pro chlazení jednoho motoru je jeden metr krychlový za vteřinu.

Při brzdění se trakční motor přemění v elektrický generátor. Vzniklou elektrickou energii je možné buď rekuperovat (energii znovu využít) do troleje (pokud ji odebere jiné vozidlo) nebo mařit v takzvaných brzdových odpornících lokomotivy. Ty se tímto samozřejmě prudce zahřívají, a proto každý chladí dva axiálními ventilátory o maximálním výkonu 8,7 m3 /s. 

Základní technické údaje

Uspořádání dvojkolíB’o B‘o
Napájecí systémy3 kV DC / 25 kV 50 Hz / 15 kV 16,7 Hz
Provozní teploty-30°C až +40°C
Maximální výkon lokomotivy7 200 kW
Trvalý výkon6 400 kW (na všech napájecích systémech)
Maximální rychlost200 km/h
Hmotnost 88 t
Maximální rozjezdová síla 275 kN
Trvalá tažná síla 220 kN
Rozchod 1 435 mm
Délka přes nárazníky18 000 mm
Šířka skříně3 080 mm
Vzdálenost otočných čepů8 700 mm
Rozvor podvozku2 500 mm
Průměr kol (nových/opotřebených)1 250/1 170 mm
Hmotnost hrubé stavby skříně 14,1 t
Celková hmotnost výzbroje 33,8 t

      

  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 8 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Na olympiádě v Paříži propukly před 100 lety výtržnosti proti sportovcům USA

v diskusi je 7 příspěvků

26. května 2024

Olympiáda v Paříži začala 4. května 1924 a trvala až do 27. července. Soutěžilo přes 3 tisíce...

OBRAZEM: Na Dračí skálu. Nejstarší německá zubačka má všechny pražce ocelové

v diskusi jsou 2 příspěvky

26. května 2024

Nejstarší německou ozubnicovou železnicí je Drachenfelsbahn. Při svém zprovoznění v roce 1883 byla...

Zamáčkněte slzu, ICQ definitivně končí. Zprávy doručoval 28 let

v diskusi je 28 příspěvků

25. května 2024  15:13

S tou slzou je to samozřejmě trochu vtip, protože většina uživatelů již dávno přešla ke konkurenci...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...