Dráhy vyostřují spor se Škodou o nové lokomotivy, hrozí arbitráží

  4:00aktualizováno  4:00
Největší český výrobce vlaků Škoda Transportation nemůže sehnat potřebná povolení k provozu nové třísystémové lokomotivy 109 E. Je to už poněkolikáté, co firma nedodržela slibovaný termín dodání. Zatím není vůbec jasné, zda se jim nakonec podaří povolení získat. Českým drahám už dochází trpělivost.

Lokomotiva 109E od Škody Transportation | foto: Škoda Transportation

"Vyměňujeme si různé dopisy, ale vše míří k arbitráži. Zpoždění je už příliš dlouhé," řekl šéf drah Petr Žaluda. Už dříve uvedl, že po Škodě chtějí zhruba tři čtvrtě miliardy sankce za pozdní dodávku. Podle smlouvy bude spor řešit rozhodčí soud při hospodářské komoře.

Většina z dvaceti objednaných lokomotiv sice už jezdí po českých kolejích bez větších problémů, podmínkou drah však byla homologace v Německu, aby mohly vlaky bez přepřahání jezdit i v zahraničí. Zatím mohou jezdit jen v tuzemsku, navíc ve zkušebním provozu. Německý drážní úřad EBA patří v Evropě k nejpřísnějším.

Podle informací MF DNES měla lokomotiva při schvalování a testování v Německu problém s tlumiči při maximální rychlosti 200 kilometrů v hodině. Stroj v takové rychlosti nesplňoval požadované normy.

"V rámci testů zkoušíme několik variant tlumičů tak, aby lokomotiva měla co nejlepší chodové vlastnosti, účelem zkoušek je vybrat tu nejlepší variantu," vysvětlila mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Dodává, že zkoušky probíhají podle plánu.

Povolení měla firma mít už před dvěma a půl lety

Škoda ovšem několikrát posunula termín homologace. Teď už nemluví raději o žádném konkrétním datu.

Podle smlouvy měly získat lokomotivy všechna potřebná povolení do konce roku 2009. Ani o dva a půl roku později však povolení stále nejsou. Výrobce to vysvětluje změnou norem během vývoje, kvůli které se musela lokomotiva přeprojektovat. "Přes komplikace pevně věříme, že jsme ve finální fázi homologace a že lokomotiva 109 E bude první stroj, který tímto procesem projde," říká Černá.

Pro Škodu je zpoždění zásadním problémem i kvůli tomu, že se nemůže se strojem zatím hlásit do zahraničních tendrů. Vyrobila dosud jen dvacet lokomotiv pro České dráhy a dvě pro slovenské železnice. V plánu přitom byla výroba stovek kusů.

Dráhy si musí kvůli nedostatku třísystémových lokomotiv pronajímat stroje od rakouských drah, ročně za ně zaplatí kolem 70 milionů korun. Většina z kontraktu za 2,7 miliardy korun už byla zaplacena na zálohách. Smlouvu uzavřelo bývalé vedení v roce 2005.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Najdete na iDNES.cz