"Mám tři děti a pamatuji, jak se v 90. letech rodilo málo dětí a školky se začaly hromadně zavírat. Teď je zase dětí hodně a školek je nedostatek. Věřím, že se tomu dá předejít," říká v jednom ze dvacetivteřinových spotů herečka Lenka Vlasáková. Diváci ji znají například z filmů Kawasakiho růže nebo Ženy v pokušení.
sčítání liduČesko čeká po půlnoci z 25. na 26. března. Od 26. února bude fungovat speciální bezplatná telefonická linka, od 7. března bude Česká pošta roznášet dotazníky. Musí být vyplněny do 14. dubna. První výsledky ze sčítání budou na konci letošního roku. Podrobné výsledky zveřejní ČSÚ v roce 2013. |
Za celkem osm spotů a internetovou reklamu Český statistický úřad (ČSÚ) zaplatil 25 milionů korun. Původně chtěli statistici do propagace investovat 113 milionů korun, kvůli úsporám státu ale částku museli razantně seškrtat a oželet reklamu v tisku a rádiích.
"Před rokem už bylo jasné, že si budeme moci dovolit maximálně 50 milionů a po posledních škrtech nám zbylo 25 milionů korun," přiznal místopředseda ČSÚ Stanislav Drápal.
Celé sčítání lidí, domů a bytů, jehož hlavní část čeká Českou republiku v březnu, vyjde na dvě a půl miliardy korun. Největší kus z této částky, zhruba 720 milionů vyinkasuje Česká pošta, která zajistí sčítání terénní práce. Tedy například výrobu a distribuci 20 milionů formulářů.
Spoty doplní reklama na internetu
Úřad dva měsíce před březnovým sčítáním oficiálně představil propagaci největšího statistického zjišťování za posledních deset let. V osmi televizních reklamách kromě Vlasákové diváci uvidí bývalého předsedu ČSÚ Edvarda Outratu nebo katolického kněze z východu Čech Zbigniewa Czendlika.
"Účinkování ve spotu se mi zdálo zajímavé, protože sčítání stálo v podstatě u zrodu křesťanství. Známe příběh, kdy Josef s Marií šli do Betléma, kde se konal soupis lidu. Navíc mě zajímá, kolik lidí v dotazníku uvede náboženskou víru a k jaké z nich se bude hlásit," řekl iDNES.cz Czendlik s tím, že požádal statistiky, aby spot ještě upravili. "Nechci v něm mít vysokoškolský titul. Jednak uváděný ´ThDr.´ nevlastním a tituly obecně nepoužívám," dodal.
Statistici s novými klipy poukázali na to, že nejde o novinku. Spoty vysvětlovali lidem sčítání například už v roce 1950. Tehdy v něm hrál sčítaného vodníka Čochtana Jan Werich.
Upoutávky jsou součástí kampaně se sloganem "Budoucnost se počítá". K ní patří ještě několik typů internetových bannerů, tedy reklamních pruhů, které se na internetu začaly objevovat už v lednu.
Bannerová kampaň bude mít tři fáze. Na počátku se z nich lidé dozvědí, proč je důležité dotazníky vyplnit, po 28. březnu je budou směřovat na stránku s možností vyplnit formulář on-line a od 10. dubna připomenou lidem, aby na vyplnění formulářů nezapomněli.
Kromě toho připravuje ČSÚ kampaň na internetových vyhledávačích, například na Google. Kampaň bude využívat také vlastního kanálu na YouTube a má vlastní profil na Facebooku. V únoru k němu přibude i Twitter a bannery sčítání lidu se objeví také v rámci komunikátoru ICQ.