Pokud patříte mezi aktivní bankovní klienty, možná jste už zažili situaci, že jste přestali mít přehled o proběhlých transakcích na svém účtu. Stačí párkrát zaplatit kartou, z účtu odejdou platby z trvalých příkazů, pak přijde výplata a zůstatek na účtu lítá nahoru a dolů.
Ne vždy máte přístup k internetu, a tak pokud chcete být stále v obraze o financích na svém účtu, není nic jednoduššího než si u banky sjednat esemeskovou službu. Většina bank (kromě Citibank, ta se k tomu teprve chystá) vám právě prostřednictvím krátkých zpráv bude zasílat informace o vašich financích.
Primární jsou informace o zůstatku a transakcích
První, co vás bude zajímat, je určitě zůstatek. A to jak disponibilní, tak účetní. Výše zůstatku je základní informace, kterou vám banky ve zprávách budou zasílat.
Například Česká spořitelna letos v červnu rozšířila standardní zůstatkovou SMS i o výši disponibilního zůstatku. "Disponibilní zůstatek obsahuje celkovou částku, kterou mohou klienti čerpat. Je oproti účetnímu zůstatku navýšen o částku kontokorentu a zároveň snížen o rezervace prostředků na určité platby," vysvětluje Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.
Klienti dále častěji využívají oznámení o příchozích i odchozích platbách. Banka vám zašle SMS nejen o těch uskutečněných, ale i o těch, které byly zamítnuty. Dostat můžete informace například jen o platbách provedených platební kartou, ale i pomocí trvalého příkazu. Je na vás, co vás zajímá a o jaké informace související s pohyby na vašem účtu budete mít zájem.
Banky vám umožní přizpůsobit obsah informací ve zprávě vašim prioritám. Můžete za celý měsíc dostávat i jen jednu zprávu o příchozí platbě, tady o tom, jestli už na účet dorazila očekávaná výplata. Nebo se můžete nechat informovat o každé změně zůstatku.
Infografika: co všechno vám sdělí informační SMS |
Další variabilitě v zasílání SMS se meze nekladou. Upravit se dá nejen obsah informací, ale i frekvence a čas zasílání (denně/týdně, v určitou hodinu) a také informace o platbách různé výše (například od 50 korun). Raiffeisenbank například svým klientům nabízí nastavení časového období, po které chtějí zprávy dostávat. "Když klienti odjíždějí na dovolenou, chtějí mít přehled o platbách a cenách za výběry z bankomatu. Mohou si tak SMS službu zřídit jen po dobu dovolené," upřesňuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.
Pochopitelně si můžete od banky vyžádat SMS servis v podobě informací o směnných kurzech, o správě svých investic apod.
Za zřízení služby nic neplatíte, za zprávy už ano
Službu si nastavíte v internetovém bankovnictví, případně si ji můžete zřídit i na pobočce své banky. Za nastavení esemeskového servisu nic neplatíte, banka vám bude účtovat až poplatek za jednotlivé zprávy.
Kolik zaplatíte za informační SMS | |
Banka | Poplatek (v Kč) |
Česká spořitelna | 1,50 |
ČSOB | 2,00 |
GE Money Bank | 2,50 |
Komerční banka | 2,50 |
LBBW Bank | 2,50 |
mBank | 1,40 |
Poštovní spořitelna | 3,00 |
Raiffeisenbank | 4,00 |
UniCredit Bank | 1,90 |
Volksbank | zdarma |
Zdroj: banky |
Můžete si sjednat i balíček obsahující určitý počet zpráv. Tuto možnost nabízí mBank. Každý měsíc zaplatíte 25/45/55 korun a máte nárok na 20/40/60 SMS měsíčně.
Někteří klienti mohou využívat i určitý počet SMS za měsíc zdarma, a to v případě, pokud mají s bankou sjednaný konkrétní typ účtu, který to umožňuje - viz informace v boxíku.
sms měsíčně zdarmaČeská spořitelna ČSOB GE Money Bank Komerční banka, LBBW Bank, mBank, Poštovní spořitelna, Raiffeisenbank UniCredit Bank Volksbank Zdroj: banky |