Klasické špionážní akce, ve kterých se dlouhé minuty skrýváte ve stínech, útočíte ze zálohy a pečlivě zvažuje každý svůj krok, jsou podle všeho na ústupu. Jejich tvůrci se začínaní zaměřovat spíše akčnějším směrem, který nevyžaduje po hráči tolik trpělivosti. A zdá se, že i Metal Gear Solid se rozhodl, že by to měl vyzkoušet. I když tedy na kradmý styl ještě úplně nezanevřel.
Série Metal Gear Solid byla vždy označována třemi slovy: Tactical Espionage Action, tedy taktická špionážní akce. Metal Gear Solid: Rising ale už do tohoto žánru nespadá a přichází pod novou tajemnou nálepkou: Lighting Bolt Action (řekněme, blesková akce).
Jako hlavní důvod je uváděno to, aby styl hry souzněl s hlavním hrdinou jménem Raiden, což v japonštině znamená hromy a blesky. Raiden už se objevil v Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty a v Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots a právě mezi tyto dvě hry je dějově zasazen zatím poslední díl s podtitulem Rising.
Krev poteče proudem a žádné servítky si tady nikdo rozhodně brát nebude.
Příběh sleduje Raidena v dobách, kdy se z něj začal stávat kybernetický ninja. A přerod to nebude snadný, naopak bude pro hlavního hrdinu náročný a krutý. Pečlivě bude ztvárněno, jak se Raiden pomalu transformuje a stává se tím, koho jste mohli vidět ve čtvrtém dílu.
Celková stylizace hry by měla být poměrně pochmurná a depresivní. Na optimismus nebude místo. Hlavní hrdina je podroben velmi nepříjemným událostem a tvůrci se pokusí docílit toho, aby to člověk s ovladačem v ruce "prožíval" s ním.
Titul se chystá být pořádně brutální. Velmi realisticky bude vypadat boj s mečem, jinak řečeno, když se ostří zasekne do masa, nebude to podáno útlocitně a milosrdně. Krev poteče proudem a žádné servítky si tady nikdo rozhodně brát nebude.
S tím je trošku problém, protože japonští cenzoři podobné násilí nemají zrovna v lásce, což se odrazilo například na tom, že japonská verze traileru se dočkala vystřihání scén, které krvavé momenty obsahují.
A že jich bude. Rising si totiž s možností "porcování" nepřátel dává záležet. Ty, kteří se vám postaví do cesty, můžete rozcupovat zcela podle libosti. Je na vás, jestli se rozhodnete, že jim usekáte končetiny, oddělíte hlavu od těla nebo je vertikálně rozetnete ve dví. A jak ukazují první scény ze hry, tak je vše znázorněno opravdu detailně. Nic pro mírumilovné povahy a slabé žaludky.
Rozsekat se dá v podstatě cokoliv, auta, sloupy nebo meloun a stejně jako u nepřátel, i v tomto případě se můžete rozhodnout, jaký řez by vám vyhovoval. Jde o takzvaný "free slicing" mód, díky němuž si přesně zvolíte, jakým směrem se bude ubírat váš úder. Zaměřování probíhá ve zpomaleném čase, takže budete moci hledat slabiny a přemýšlet nad tím, kam by bylo nejlepší zaútočit.
Až některého z mechanických protivníků rozsekáte, můžete si vzít část jejich těla a použít ji.
Meč má ve hře hlavní slovo. Tvůrci uvádějí, že titul sice stále bude protknut špionážními prvky, ale pozornost se od nich výrazně odkloní a zaměří se právě na boj s mečem. Takže spíše si budete vyřizovat účty tváří v tvář, než abyste se nepozorovaně plížili kolem stráží nebo je likvidovali ze zálohy, aniž by stačily zareagovat.
Ovšem, stále tu zůstane možnost proklouznout bez povšimnutí. Hráč bude mít poměrně výraznou svobodu volby. Pokud mu vyhovuje bezkontaktní styl hry, stačí se spolehnout na Raidenovu rychlost a pružnost, plus využít okolního prostředí, a tak nakonec k boji nemusí vůbec dojít. Jestliže jste ale povaha přímá a razantní, pak se můžete přesile postavit čelem a nemusíte se bát, že vás složí první rána.
Navíc se tu sází i na morálku a soucit, takže živé nepřátele vůbec nemusíte likvidovat, ale můžete je jen omráčit a nechat je být. Autoři si přejí, aby si hráč uvědomil, že je rozdíl v cupování kyborgů či robotů a živých lidí.
Velmi důležitý bude i element nazvaný zan-datsu (sekni a vezmi). Až některého z mechanických protivníků rozsekáte, můžete si vzít část jejich těla a použít ji. Podle toho z koho a co uzmete, získáte život, náboje, energii nebo informace. Takové vnitřnosti kyborgů nikdy nejsou k zahození. Záležet bude na tom, kam zaútočíte mečem. Zásah do určité zóny jejich těla vyústí v možnost sebrat části s různými vlastnostmi.
Raiden bude disponovat i sekundárními zbraněmi, ale zatím byla odhalena pouze dýka. Jinak není v tuto chvíli jisté, které další kousky se ve výbavě hlavního hrdiny objeví, zejména tedy zda dojde i na střelné zbraně.
Pravověrní fanoušci asi budou rozčarováni z toho, že důraz už nebude kladen pouze na špionážní součásti hry. Uklidnit by je mohla skutečnost, že bude záležet především na jejich volbě, jestli budou sázet na kradmější styl hry nebo se vrhnou na poctivé rubání nepřátel. Možné bude obojí. Metal Gear Solid: Rising nebude člověka do ničeho nutit, nechá na něm, jak se situací vypořádá. Přesto se ale ani ten největší pacifista občas nevyhne rozporcování robotů na kusy, aby z nich získal důležité předměty.
Uvidíme, jak to ve finále dopadne. Zda výraznější propojení žánrů sérii uškodí nebo naopak pomůže. Datum vydání zatím nebylo zveřejněno ani předběžně, takže si ještě chvíli počkáme. První ukázky ale vypadají, že by to mohlo stát za to.
Index očekávání: 90%