Legendární žoldák na své poslední misi: Metal Gear Solid 4

  0:03aktualizováno  0:03
Jeden z nejzásadnějších videoherních hrdinů se ubírá do důchodu. Povedlo se mu to více než důstojně.
96

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Konami

  • Příběhová linie
  • Vizuální zpracování
  • Propojení filmových a hratelných pasáží
  • Množství možností, jak hrou projít
  • Osobnosti jednotlivých postav
  • Závěr
  • Větší pohyblivost by neškodila

Snake přišel, viděl a zvítězil. A my všichni s ním. Udělat konec legendě, aby se na ni vzpomínalo ještě roky, není žádná legrace. Kojima to ale zvládl na jedničku s hvězdičkou.

Herní karta

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsJednadvacet let. Doba delší, než životy mnoha z hráčů, kteří nyní poslední příběh elitního vojáka Solida Snakea v Metal Gear Solidu 4 obdivují.

Právě před 21 lety, 12. července roku 1987 však jeho příběh začal na osmibitovém počítači MSX2. Od té doby je celý videoherní svět unesen příběhy tohoto hrdiny, zasazenými do prostředí supertajné špionáže a vyprávěnými vynikajícími scénáři, které dnes platí za vzory herního vypravěčství.

Hry s tímto hrdinou jsou důkazem, že i v akční hře je hluboký a poutavě vyprávěný příběh ku prospěchu věci. I když, série MG byla vždy tak trochu jiná. Akce nespočívá v hektolitrech prolité krve ani v tisících padlých nepřátel – důraz byl vždy kladen na kradmý a nepozorovaný postup, tiché plížení a nepozorované útoky ze zálohy.

Ačkoliv tvůrci nabízí několik stylů, jak hru projít, neexistuje místo, kde by vás k nějakému přinutili.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsProč je vlastně MGS4 hráči tak obdivovaný? Proč dostává tolik abslutních hodnocení včetně vstupenky do klubu absolutní elity magazínu Famitsu? Nakonec všechny díly přece přinesly něco nového, ten úplně první dokonce zavedl zcela nový žánr, stealth akci. Myslím, že důvod znám.

MGS4 totiž ukazuje cestu k skutečnému next-gen titulu. Ne, nejde o to, jak dokonalá bude grafika, model destrukce, nebo rozloha světa či svoboda rozhodování. MGS4 přináší absolutně dokonalou syntézu scénáře, kamery, propojení střihových scén a hratelnosti a dává jasně najevo, že pokud mají hry být více než hříčky, je nezbytně nutná souhra scénáristů, designérů, skladatelů hudby i tvůrců zvuků, kamery a mluveného slova.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsDůvody jsou dva. Jedním je neposlušnost otce celé série Hideo Kojimy a druhým naopak jeho schopnost naslouchat. Mnoho hráčů mu již déle vytýkalo příliš filmových scén a nedostatečné soustředění na samotnou hratelnost. Kojima se však v první části jejich požadavku nenechal zviklat – MGS4 je filmečků plný. Jsou dlouhé, výpravné, ale co je podstatné, nejsou tentokráte nikdy zbytečné. Na rozdíl od některých nadbytečných v MGS2 tentokráte každý má svůj smysl a většinou si přejete, aby byly ještě delší.

Jak si Kojima prosadil svoje v tomto rozhodnutí, bedlivě naslouchal námitkám ohledně hratelnosti. A tak se stává MGS4 její skutečnou esencí. Tentokráte je tu nesčetně možností, jak hru hrát, je konec době, kdy buď pohyb, nebo střelba. O Hideovi je známo, že nemá rád klasické střílečky, ale dobře ví, že množství hráčů ano. Takže jestliže chcete, od prvního okamžiku až do konce hry s několika výjimkami můžete postavu Solida Snakea vidět jen v animacích a ve hře samotné jen Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsjeho zbraň z pohledu jeho vlastních očí.

Jelikož je všude neuvěřitelné kvantum detailů, smiřte se s občasnými loadingy.

Co je však fantastické a zaslouží si to uznání, je fakt, že ačkoliv tvůrci nabízí několik stylů, jak hru projít, neexistuje místo, kde by vás k nějakému přinutili. I ty nejběsnější válečné zóny však lze překonat díky speciálnímu kamuflážnímu systému takřka bez výstřelu a naopak jestliže se vám chce, můžete si z MGS4 klidně udělat válečný masakr ve stylu střílečky Call of Duty 4. Je to na vás.

Snad jedinou výtku bych měl. Autoři se nám snažili namluvit, že se můžete připojit k různým stranám, ale na to zapomeňte. Nepřítel je jasný, žoldáci PMC a vy jednoduše rebelům všeho druhu pomáhat budete ať chcete nebo ne. Ne snad že by Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsvám arabská či jihoamerická guerilla byla sympatická, ale její vojáci jdou často tím směrem jako vy. Takže jen idiot by si otevřel frontu na obě strany a střílel i ty, kteří když vidí, že jim pomáháte, nechávají vás být a ještě ke všemu odstřelují i vaše nepřátele. Naproti tomu kdybyste pomáhali PMC jakkoliv dobře, stejně vás odstřelí.

Trochu mi zpočátku vadila osoba obchodníka se zbraněmi Drebina. Připoměla mi svou (ne)logičností prodejce zbraní v hororu Resident Evil 4, ale přiznávám, že jsem se mýlil. Jak sami poznáte, vedle faktu, že si můžete vždy koupit potřebnou zbraň, její mnohá vylepšení a munici, Drebin má svoji nezastupitelnou roli a hlavně charisma. Udělat z de facto automatu na náboje jednu z velmi zajímavých postav celého MGS4, to zkrátka dokáže jen Kojima.

Důchodce na vycházce

Pokud jste čekali, že Solid Snake v novém díle zvládne pohyblivost Altaira z Assassin Creed, musíme vás zklamat. Snake nadále zvládá pouze pomalý běh, chůzi v předklonu a plazení. U nevelkých překážek je schopen na ně vylézt, ale například skok se opět nekoná. Je to drobná vada na kráse, ačkoliv terén je uzpůsobený tak, abyste si to příliš neuvědomovali. Nakonec v aktuálním Solidově stavu je chvílemi zázrak, že zvládá to, co zvládá.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsMimochodem, když jsem u těch zbraní, tentokráte nestačí zmáčknout tlačítko R2 na ovladači a vybrat z nesčetného množství, musíte si nadefinovat jen několik, ostatní nesete v inventáři. Což samozřejmě neznamená, že uprostřed bitvy si nezastavíte čas, zbraně si neprohodíte dle momentální situace a opět jste vynikajícím způsobem připraveni na další střet.

Svoji roli tu má i automatické zaměřování. Jistě, opravdu vše se dá projít na jakýkoliv způsob, ale mnohdy se ukáže jako sympatická výpomoc ve specifických situacích. Mylně byste si ale představovali, že za vás vyřeší všechny situace.

Nejdelší videoherní příběh končí

Zní to neuvěřitelně, ale když se mladý agent Solid Snake pod vedením Big Bosse plížil chodbami pevnosti Outer Heaven, aby svedl svoji úplně první bitvu se smrtícím strojem Metal Gear, mobilní telefony a internet v reálném světě teprve čekaly na příležitost, Československo okupovala armáda bývalého Sovětského svazu a Usáma bin Ládin i Saddám Husajn byli přáteli USA. V historii počítačových her neexistuje titul, kde by se kompaktní příběh jediného hrdiny roztáhl na 21 let. Příběh, který ignoroval vývoj technologií, na nichž byl vyprávěný. Příběh, který se vymkl z rukou svého tvůrce Hidea Kojimy a vydal se na svoji vlastní cestu, rozvíjejíce se na všechny strany. Sága, která skončila tak, jak měla. Důstojně.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsNečekal jsem v MGS4 veliké prostory a proto jsem byl skutečně příjemně překvapen, jaké tu nalezneme. Ať už jde o ulice a domy Blízkého Východu, džungli Jižní Ameriky nebo pražské uličky. Jelikož je všude neuvěřitelné kvantum detailů, smiřte se s občasnými loadingy, ale dost často jsou spojené s dějovou animací, takže to nijak nevadí.

Co je ještě příjemnější, je přístup k linearitě. Samozřejmě MGS4 je výpravná hra, takže jdete k cíli, který je pevně daný, ovšem nikdo vás nenutí, abyste vybírali nejkratší cestu. Ačkoliv okolo zuří boj, máte svobodu rozhodování, možnost hledání různých cest, objevíte i spoustu fíglů, které vám zjednoduší postup celou hrou.

Pokud se naopak poženete za dějovou linií, je vám to umožněno. Podle mého názoru MGS4 tak naplňuje onen ideál svobody, přičemž vás nenutí se placatit v prostorách, kde panuje nuda. O tu tady nezakopnete – okolo dopadají granáty, roztřesená kamera se stará o to, abyste neustále trpěli fóbií, že další zasáhne přímo vás a až Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotssestřelíte svůj první vrtulník, který do té doby vymetá cestu raketami a kulkami, budete se cítit božsky. Mimochodem, už jste někdy někoho ve hře stopovali?

Ač nerad, dostávám se ke vzhledu hry. Nebudu používat slovo grafika. Můj osobní názor je ten, že v současné době není krásnější hra, než právě MGS4. Nejde o typ mappingu, počet polygonů ani o efekty. Jde o celkový dojem a tam Kojimově majstrštyku nesahají dosud vydané hry ani po kotníky. Až uvidíte obličej Naomi, Raidena, čtyři krásky z Beast and Beauty nebo malou Sunny, pochopíte, o čem mluvím.

Metal Gear Online

Samostatnou částí hry Metal Gear Solid 4 je online titul Metal Gear Online. Jelikož se v této recenzi chceme věnovat loučení s naším oblíbeným hrdinou Solidem Snakem, rozhodli jsme se Metal Gear Online věnovat samostatnou recenzi. Proto teď jen zmínku. Až uteče 15-25 hodin, které budete potřebovat na dohrání MGS4, až si hru několikrát zopakujete kvůli vyzkoušení různých stylů hraní, čeká vás v podstatě nekonečná zábava v online světě, kde se může utkávat až 16 hráčů. Pokud jste se zúčastnili betatestu, dobře víte, jaká laskomina na vás čeká, pokud ne, budete příjemně překvapeni.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsNádherná je také bojová technika, zvláště pak dvounozí roboti Gekkos, nebo bojová brnění Liquidových válečnic. Zde je přesně znát japonský styl, který je výrazně odvážnější, než hry z Evropy a USA, Kojima ostatně už mnohokrát dokázal, že ačkoliv se pohybuje v blízké budoucnosti, nezná v designu hranice. Právě tím dokázal svoji sérii tolik odlišit od jiných her. To, co si odvážil zasadit do budoucnosti pár let vzdálené, si jiní neodváží ani ve světě mezihvězdných letů.

Příběh si prožijte sami, je však vynikající a hlavně se v něm opět objevují postavy s charaktery. Hideo Kojima napravuje to, co zanedbal v předchozím MGS3, kde všechny ostatní postavy - s výjimkou Boss - byli jen statisté a až na Sorrowa v podstatě bez osobnosti i minulosti. Tentokráte jsou postavy, lépe řečeno jejich pozadí, doslova napumpovány emocemi a až uslyšíte příběhy jednotlivých protagonistek z čtveřice Beasts and Beauty, počítejte s mrazením v zádech. Zvláště pokud je pravda, že jde o příběhy skutečných osob, čemuž bych při stupiditě a bestialitě válek byl nakloněn věřit.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsFantastická je také Naomi, Otacon a samozřejmě Liquid Ocelot. Jelikož další buď neznáte, nebo netušíte, že se s nimi ve hře potkáte, nebudu prozrazovat. Snad jen se připravte na překvapení. Mimochodem, Raiden má u mě propustku do herního ráje, jeho role je úchvatná.

Čeká nás tedy závěr. Kdybych mohl, této hře dám klidně 120 procent a nemrknu okem. Jistě, je tu několik mě nesympatických momentů, zvláště v absolutním závěru, ale tady beru vinu na sebe. Moje představa o absolutním finále série byla přece jen trochu odlišná, nicméně moje pocity patří jen mě a nemají v tomto případě právo jakkoliv ušpinit čistý štít Metal Gear Solid 4.

Autor:

Největší herní veletrh E3 probíhá od 11. do 13. června v Los Angeles. Bethesda předvedla novinky Doom: Eternal a Wolfenstein: Youngblood. Microsoft oznámil první informace o nové konzoli Xbox Scarlett a rozšíření Xbox Game Pass na PC.

EA na své vlastní akci ukázalo gameplay ze Star Wars Jedi: Fallen Order.

Hodnocení hry

Redakce

96 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1074 čtenářů

Nejčtenější

Co se děje s herním gigantem Electronic Arts? Nemá hry a na E3 pohořel

EA Play 2017

Nepopulární společnost Electronic Arts na letošní E3 úplně propadla. Než takový debakl, to už by udělala lépe, kdyby se...

Hodina s Cyberpunkem 2077: působí výpravněji a propracovaněji než Zaklínač 3

Xbox - E3 2019

Stejně jako loni, také letos CD Projekt Red za přísných bezpečnostních opatření ukazoval za zavřenými dveřmi pro...

Keanu Reeves odhalil start Cyberpunku 2077, nový Xbox vyjde na Vánoce 2020

Xbox - E3 2019

Microsoft oznámil službu Xbox Game Pass Ultimate, která spojuje dohromady trojí předplatné, a potěšil odhalením data...

Naprostá akční extáze, Doom Eternal je ještě dravější. Dojmy z hraní

Doom Eternal

Střílečka Doom Eternal působí jako po všech stránkách lepší a hlubší verze špičkového restartu z roku 2016. Ochutnávka...

Dojmy z hraní: Watch Dogs Legion se posouvá směrem, který nikdo nečekal

Watch Dogs Legion

Ubisoft nás den před otevřením výstaviště v Los Angeles pozval do utajené lokace, kde jsme si za přísných...

Další z rubriky

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Zaklínač a jeho svět

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

Najdete na iDNES.cz