Mike Shinoda (Linkin Park)

Mike Shinoda (Linkin Park) | foto: Jana Kusalová (Filter)

Jak Mike Shinoda z Linkin Park nahrával v Nouzově

Z brněnského koncertu si zpěvák Mike Shinoda odskočil do slavného českého studia Sono. Zjistili jsme, co tam dělal.

Už v rámci aktuálního evropského turné Mike Shinoda z Linkin Park pracuje na nových věcech. Není zcela jasné, zda jde o materiál na novou desku jeho domovské kapely (na níž se podle zpráv časopisu Rolling Stone skutečně pracuje), nebo na případnou sólovku, ale každopádně si s sebou vozí harddisk s rozpracovanými skladbami a využívá služeb různých studií. Na den se zastavil právě i v českém Sonu.

"Myslím, že si nás vybral, protože máme vybavení srovnatelný s londýnskými studii a obsáhlej seznam klientů včetně Bowieho nebo oscarovýho Glena Hansarda," říká produkční Sona Karolína Kalandrová. "Vím, že krom nás byla ve hře i studia v Itálii, Německu a Rakousku." Zdaleka největší zájem prý Shinoda jevil o různé staré klávesy a prastaré nástroje, které mu proto v Sonu na objednávku sehnali a připravili, protože na nich hodlal hledat unikátní zvuky.

"Byl milej, až dětsky hravej a s nadšením pobíhal se sluchátkama po nahrávací místnosti a všechno zkoušel," popisuje Shinodův dojem ze studia Kalandrová. "Vůbec se nechoval jako nějaká primadona, ale prostě jako muzikant." Na nahrávání dorazil pouze v doprovodu svého producenta, o všechny technické aspekty se mu postarali zkušení "domácí" mistři zvuku Milan Cimfe a Pavel Karlík. 

"Kromě hledání unikátních zvuků do rozpracovanejch věcí u nás začal nahrávat i jednu novinku," popisuje, co vlastně Shinoda v Čechách konkrétně dělal, druhý jmenovaný. "Překvapilo mě, že si úplně všechno nahrával sám a zároveň je velmi schopnej jako operátor v Pro-Tools. Hlavně se mu líbil zvuk bicích, nemohl uvěřit, že jsem mu na ně nedal žádnej efekt a takhle zněj." 

Krom bubnování a zpěvu ale byly hlavním předmětem Shinodova zájmu již zmíněné klávesy, jejichž zvuky si zpěvák krom nahrávání do rozdělaných věcí také samploval pro pozdější použití. "Z jedněch prastarejch se úplně zbláznil, nechtěl je pustit z ruky, už ho museli hnát, protože mu kvůli tomu málem uletělo letadlo," vypráví s úsměvem Kalandrová.

Karlíka na nahrávání nejvíc zaujalo, jakým způsobem Shinoda staré a netypické zvuky ve skladbách používal. "Pracoval s nima elektronicky, bylo zajímavý ho u toho sledovat. Rozhodně to není konvenční," soudí mistr zvuku, podle kterého zněly nahrávané věci víc experimentálně, než jak jsme u Linkin Park zvyklí. "Ale samozřejmě je to rozdělanej materiál – kdo ví, co z toho bude nakonec nebo jestli se vůbec použije." S nadšením podle něj Shinoda do písničky použil i tzv. tubulární zvony, což jsou vlastně obrovské trubky zavěšené na konstrukci připomínající fotbalovou bránu, na něž se dá zahrát melodie.

Jak už bylo řečeno, hned po ukončení podle všeho povedené nahrávací session uháněl Mike Shinnoda na letiště. Pro vás, které zajímá nějaký větší bulvár, zezdola z hospody U Spalů si slavný zpěvák do studia donesl kuřecí řízek s hranolky.