"Důvodem tohoto zlepšení je plné vytížení zakázkami, především dodávkami 30 lehkých bitevníků L-159 pro českou armádu," řekl viceprezident Aera Vladimír Jaroš.
Kromě uvedených bitevníků vodochodský podnik rovněž dodal například devět civilních vrtulníků pro americkou společnost Sikorsky Aircraft. Provozní zisk činil asi miliardu korun. Podnik zaměstnává zhruba 2100 lidí.
S letouny L-159 chce s podporou vlády Aero zamířit i na některé zahraniční trhy. "Je to Indie, Jižní Amerika, země Perského zálivu a některé státy Evropy," sdělil prezident Aera Antonín Jakubše.
Hlavním akcionářem Aera je stále stát, který prostřednictvím a.s. Letka a České konsolidační agentury kontroluje zhruba 65 procent. Zbylých 35 procent drží Boeing Česká, společný podnik Boeingu a ČSA. Kapitálový vstup do Aera má být podmínkou pro konsorcium BAE Systems-Saab, aby vláda nakoupila nadzvukové stíhačky Gripen.
Kabinet je dokonce připraven umožnit zahraničním vlastníkům držet v Aeru více než zákonem stanovených 49 procent.
Vstup BAE do Aera má však podle některých zdrojů brzdit právě Boeing, aby zabránil nákupu konkurenčních Gripenů, když sám s letouny F-18/A Hornet kvůli údajné neprůhlednosti výběrového řízení odstoupil.
"Pokud jde o vstup BAE/Saab do podniku, je současný návrh BAE/Saab přijatý 12. března 2002 vyhodnocován všemi třemi akcionáři - nikoliv pouze Boeing Česká," odmítá nařčení Boeing.
Boeing je připraven Aero i opustit
Boeing Česká oznámila, že je připravena jednat o změně vlastnické struktury Aera. "Včetně možnosti prodeje akcií Boeingu Česká," sdělila firma. Tento krok má být reakcí na nespokojenost s účinkováním Boeingu v Aeru, kterou několikrát též vyjádřili představitelé české vlády. Boeingu se vytýkala například slabší než očekávaná podpora prodeje lehkého bitevníku L-159 na zahraničních trzích, kde se za několik let stále neuchytil.
"Světový trh této třídy letounů je v současné době v útlumu a v posledních třech letech neposkytl žádné možnosti prodeje pro letoun L-159, ale ani pro žádný konkurenční letoun," brání se Boeing.
Vláda schválila vstup Boeingu do Aera v březnu 1998. Tímto schválením se mj. zavázala garantovat úvěr 38 miliard korun. Boeing do Aera investoval zhruba 30 milionů dolarů.