Vláda už má peníze na bitevník L-159

  18:46aktualizováno  18:46
Čáslav, Praha - Vláda souhlasila s převodem části dluhu ministerstva obrany u Aera Vodochody na britskou banku Standard Chartered Bank. Tento postup navrhoval ministr Jaroslav Tvrdík, který si od něj slibuje, že tak armáda získá dost peněz na projekt bitevníku L-159. "Ministerstvo si také z ceny zakázky, kterou by mělo Aeru uhradit, strhne penále za zpoždění dodávek bitevníků ve výši asi 250 milionů korun," řekll mluvčí vlády Libor Rouček.
Kokpit letounu L-159

Kokpit letounu L-159 - Pohled do kokpitu letounu L-159 | foto: iDNES - Petr Zářecký

Standard Chartered Bank stojí v čele konsorcia, které financuje výrobce letadel Aero Vodochody.

Vládní mluvčí Libor Rouček řekl, že převedním části dluhu na banku vyřeší ministerstvo obrany plánovaný letošní deficit ve výši 4,1 miliardy korun a také dluh roku 2002. Ten měl činit 1,7 miliardy.

Armáda objednala 72 letounů L-159 původně za odhadovaných 23 miliard korun. Částka se však prodražila kvůli neošetřeným kursovým rizikům a zpoždění dodávek na asi padesát miliard. Kvůli problematické smlouvě musí navíc platit i za stroje, které ještě nemá.

K 5. listopadu převzali vojáci 24 letounů, do konce roku to má být 37 strojů. Dodávky letadel mají skončit v roce 2003.

Rouček: Vše skončí na nule
Ministerstvo také vyúčtuje Aeru penále asi 250 milionů korun. "Jinými slovy ministerstvo obrany bude vymáhat tyto pokuty. Bude je vymáhat na Aero Vodochody a ta částka uhradí úroky u Standard Chartered Bank," vysvětlil Rouček s tím, že výsledek této operace tak bude nulový a ministerstvo nebude muset vydávat více peněz z rozpočtu svého i státního.

O výši penále se stále jedná, řekl ČTK ředitel odboru styku s veřejností ministerstva obrany Milan Řepka. Sám Tvrdík ještě minulý týden hovořil o 309 milionech korun.

S letadly jsou i další problémy
Dodávka bitevníků, které objednala ještě pravicová vláda, sklízí od počátku kritiku. I sami vojenští letci uvádějí, že všech 72 objednaných letadel nepotřebují. Stačilo by jim prý okolo padesáti strojů.

Na letounech L-159 se teď navíc nelétá. Kvůli technické závadě je zakázal velitel letectva František Padělek 14. listopadu používat. U několika strojů se totiž projevila závada v komunikaci mezi počítačem ovládajícím motor letadla a takzvanou černou skříňkou stroje.

Aero: Pomůže konektor
Po úterním jednání expertní skupiny resortu obrany s výrobcem se ministertvo dohodlo o způsobu odstranění závady. Do bitevníků bude namontován konektor za několik set korun.

Zařízení bude namontováno do všech vyrobených letadel. A napříště bude i součástí nových bitevníků.

Velitel armádního letectva tak možná už zítra povolí podzvukovým bitevníkům L-159 opět létat.

PONDĚLÍ:
Aero už ví, jak opravit L-159
Lékem na neduhy bitevního letounu L-159 má být konektor. Výrobce stroje Aero Vodochody tak podle viceprezidenta firmy Viktora Kučery našel způsob, jak vyřešit závadu, kvůli které nesmějí L-159 do vzduchu. "Denně takto vybavíme čtyři letouny," tvrdí Kučera.

Aero předložilo návrh na úpravu letounů ministerstvu obrany. To by se mělo do úterka vyjádřit. Zatím se ale stále jedná.

Podle zástupců Aera schválil toto řešení kvalifikační ústav i zástupci Vojenské správy. Náklady ponese výrobce, jde však řádově o stovky korun za kus.

Ministr obrany Jaroslav Tvrdík se v pátek v Čáslavi dohodl s prezidentem Aera Vodochody Antonínem Jakubšem na dokončení projektu bitevníku L-159 Alca. "V případě, že se domluvíme, nic nebrání tomu, aby v krátké době bitevníky L-159 opět začaly létat," řekl Tvrdík.

Armáda zakázala svým pilotům létat, protože stroj podle vojenských expertů svévolně snižuje výkon motoru až o deset procent.

Odborníci se domnívají, že na vině je software počítače, který motor řídí. Protože se stejná závada vyskytla už na několika letounech, považují ji za výrobní.

Vedoucí projektu L-159 Eduard Oborník už dříve řekl: "Životy pilotů ohroženy nebyly. Motory mají nepravidelné otáčky v řádu deseti procent. Pravděpodobně se jedná o softwarovou závadu."
 

Ministerstvo nezaplatí Aeru 309 milionů 

Ministerstvo obrany zaujme podle svého šéfa vůči Aeru Vodochody tvrdší postoj. Kvůli zpožděným dodávkám chce resort společnost penalizovat. Resort spočítal, že Aeru kvůli nedodržení smluv nezaplatí 309 milionů. "O penalizaci se ale nebudeme dohadovat," řekl už dříve ministr obrany Jaroslav Tvrdík. "Nezaplatíme je ve splátce za zakázku, a pokud bude chtít, ať se námi Aero soudí. Peníze použijeme jinde."


Pokud podmínky Aero nesplní, přijdou sankce
Tvrdík se s Jakubšem také dohodl na pokračování projektu L-159 pro českou armádu. Nový smluvní dodatek, který stanoví harmonogram dokončení dodávek, chtějí obě strany podepsat do 10. prosince. To přijede do Česka Thomas Pickering, viceprezident americké společnosti Boeing, která má v Aeru podíl.

"Jsme ochotni akceptovat jakékoliv nově navržené termíny. Máme jedinou podmínku: termíny musí být reálné," podotkl Tvrdík.

Pokud Aero podmínky dodatku nesplní, mají následovat sankce. Penále za nedodané letouny ministerstvo obrany už dříve vyčíslilo na 309 milionů korun. "Mé informace jsou odlišné," namítl Jakubše. Dodal, že prověří, zda má Aero silné argumenty k tomu, aby mohlo výši penále s ministerstvem jednat.

Ministr ostře kritizoval Aero
Velitel českého letectva František Padělek proto ve středu zakázal létání na bitevnících L-159 až do odvolání. Letouny z produkce Aero Vodochody minulý týden ostře kritizoval také ministr obrany Jaroslav Tvrdík. Za stroje tohoto typu má přitom obrana zaplatit na padesát miliard korun.

"Při výcviku byly zjištěny některé technické nedostatky, které mohou ohrozit bezpečnost našich pilotů," řekl tehdy Tvrdík před poslanci výboru pro obranu a bezpečnost.

Nefungoval počítač motoru
Mluvčí vzdušných sil Petr Fajl upřesnil, že když vojáci v úterý u výrobce přebírali dva nové bitevníky L-159 Alca, projevilo se náhodné přerušování signálu mezi hlavním řídícím počítačem motoru a diagnostickým zařízením letadla.

Vojáci podle Fajla poté, co jejich zástupce v Aeru Vodochody závadu ohlásil, začali kontroloval všechna letadla, která už armáda provozuje. "Závada se bohužel projevila i na dalších strojích," dodal.

Podle Fajla může mít chybná funkce programového vybavení vliv na bezpečnost a bezporuchovost chodu motoru tohoto jednomotorového letadla. "Tento druh závady by ale nezpůsobil, že by pilot nad strojem ztratil zcela vládu," řekl zpravodaji agentury TVD.

Porucha létání nevadí, říká viceprezident Aera
Podle viceprezidenta Aera Vodochody Viktora Kučery porucha v komunikaci mezi motorem a černou skříňkou létání nevadí.

"Děláme samozřejmě opatření, abychom výpadkům co nejdříve zabránili a aby komunikace byla vždy naprosto spolehlivá," řekl iDNES Kučera.

Podle viceprezidenta Aera jde pravděpodobně o závadu softwaru. "Možná byla ta čtecí úroveň v černé skříňce nastavena někde na hranici. Bude třeba provést nějaká opatření, protože se zjistilo, že otáčky motoru nejsou vždy zaznamenány," dodal.

Vojenská zakázka na záchranu zbrojovky má problémy
Ministr obrany 5. listopadu řekl, že bitevní letouny L-159, které Aero armádě dodává, jsou nespolehlivé a poruchové. "Projekt navíc zatím nenaplnil ani cíl záchrany prestižní české zbrojovky," dodal.

Ministr Tvrdík:
"Z dosavadních poznatků a zkušeností se L-159 jeví s určitou nadsázkou nebezpečnější více pro jeho uživatele než pro potenciálního nepřítele."

Upřesnil, že 23. a 25. října se porouchala palubní síť letounu při přeškolovacím kursu na letecké základně v Čáslavi. Pilot stroje byl nucen nouzově přistávat podle záložních přístrojů.

Na letišti v Čáslavi bylo podle ministra nutné už po prvních letech na pěti letounech L-159 stroje odstavit a začít opravovat.

"Do konce letového dne se úsilím technického personálu podařilo opětovně připravit k použití pouze tři stroje, které rovněž absolvovaly pouze jeden let," řekl ministr.

Stejná závada se podle ministra od dubna, kdy byly přeškolovací kursy na letounech L-159 zahájeny, stala už popáté. Podle Tvrdíka je proto pravděpodobné, že porucha je způsobena konstrukčně-výrobní chybou.

Diví se i Amerika
"V současné době máme mnoho důvodů k pochybnostem," řekl Tvrdík. I americká vláda se podle něj táže České republiky, proč byla s Aerem podepsána o L-159 tak nevýhodná smlouva, která zásadním způsobem hospodaření resortu ovlivňuje už tři roky a další tři roky ještě ovlivňovat bude.

Vojáci přitom dali nedávno najevo, že všech 72 objednaných strojů nevyužijí. Projekt je podle ministra už z 90 procent zaplacen, přesto nemá armáda ani polovinu letounů, na kterých se navíc projevují chyby. "Je to něco, co způsobuje kritický stav ve vzdušných silách. Museli jsme omezit výcvik," oznámil Tvrdík.

Armáda závazky splnila, na řadě je Aero
Arbitrážní řízení, které může rozhodnout o oprávněnosti požadavků resortu na Aero Vodochody o kompenzace zpoždění, zatím stále pokračuje, uvedl ministr. "Já pevně doufám, že nové vedení v Aeru najde nějaká východiska," domnívá se Tvrdík. Armáda podle něj své závazky vůči společnosti splnila. "Teď právem očekáváme, že kontrakt, který bude armádu stát přes 50 miliard, bude naplněn," dodal.

Armáda se proto musí pokusit minimalizovat důsledky projektu, který bude v příštích letech stát několik desítek miliard korun. "Škody ekonomické, ale i škody morální ve vzdušných silách, ale i ve zbytku armády už však těžko někdy napravíme," varoval Tvrdík.

Šéf Aera: Kdyby to tak bylo, neměli bychom žádného zkušebního pilota
Prezident a předseda představenstva Aera Vodochody Antonín Jakubše nemá dostatek informací o tom, co Tvrdíka vedlo ke kritice programu bitevníků L-159.

To by už Aero nemělo žádného zkušebního pilota, reagoval Jakubše v telefonickém rozhovoru z Dubaje, kde se Aero účastní letecké výstavy, na ministrova slova o nebezpečnosti strojů. Spolupráci s ministerstvem obrany přitom označil za velmi dobrou.

Viceprezident pro vojenský program Aera Viktor Kučera pro Českou televizi upřesnil, že závada neohrožuje bezpečnost letu a jde pouze o chybu při záznamu letu do černé skříňky. "Z tohoto důvodu jsme nezastavili naše vlastní létání, to znamená, že bylo prováděno zkušební létání Aera Vodochody včetně úspěšného odpalu sedačky, který byl dnes proveden," dodal Kučera. 

Také mluvčí Aera Pavla Kolínová řekla, že nejde o fatální funkční závadu na letounu. Drobná závada v komunikačním systému bude podle ní záhy odstraněna.

Zbrojovka chce do konce roku armádě předat 37 lehkých bitevníků L-159. "Pokud nevzniknou problémy, které jsou mimo naši kontrolu, měl by být dohodnutý počet letadel předán," dodal Jakubše.

DODÁVKY L-159

Dodávky L-159 jsou zpožděny a armáda dosud převzala jen 24 letounů L-159, což proti harmonogramu z kupní smlouvy znamená ke konci roku skluz minimálně o deset strojů. Armáda má celkem získat 72 podzvukových bitevníků.

Autoři: , ,

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.


  • Nejčtenější

Nehoda autobusu na Slovensku. Dvanáct mrtvých, zvažuje se státní smutek

Nejméně 12 lidí, z toho minimálně čtyři nezletilí, nepřežilo srážku nákladního vozu a autobusu u Nitry na jihu...

Je nás 300 tisíc, rezignujte, znělo z Letné. Máte právo na názor, vzkázal Babiš

Na Letenské pláni skončila krátce po čtvrté hodině demonstrace spolku Milion chvilek proti premiérovi Andreji Babišovi....

Skandinávie zažila vlastní Křišťálovou noc, neonacisté útočili koordinovaně

Ve Skandinávii se minulý víkend u příležitosti výročí Křišťálové noci odehrála řada koordinovaných útoků namířených...

Dnes už rozlišujeme přes 40 variant pohlaví, řekl v Rozstřelu genderový expert

Za totality se o problematice LGBT nemluvilo, což bylo paradoxně výhodné, že příslušníci sexuálních menšin nepodléhali...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Babiš: Proč mi vyčítají KSČ? Benešovou neodvolám, s Minářem se nesejdu

Ministryni Marii Benešovou neodvolám a s šéfem spolku Milion chvilek pro demokracii se nesejdu. Tak v rozhovoru pro...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

Šnajdr a další obvinění nepůjdou kvůli Bulovce do vazby, sdělil žalobce

Státní zástupce nebude navrhovat vazbu pro bývalého poslance ODS Marka Šnajdra a další čtyři obviněné kvůli údajným...

Lékařskou fakultu Ostravské univerzity čeká změna a boj o přežití

Akademický senát Ostravské univerzity na rozdíl od „malého“ senátu vyhověl návrhu rektora na odvolání děkana lékařské...

Nemocná demokracie. Havlův Golf vyslechl vzkazy od Svěráka i Polívky

„Kdybyste to tady viděl, zatočí se vám hlava. Naše demokracie je nemocná,“ vzkazuje herec Zdeněk Svěrák v autě, kterým...

Pancíře proti Praze. Sametovou revoluci mohlo utopit v krvi 94 tanků

Ještě týden po brutálním zásahu bezpečnostních složek na Národní třídě v listopadu 1989 patřil ministr národní obrany...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz