Přečtěte si glosu Martina Komárka. |
Podle poslanecké verze měli na silnicích I. třídy nosit povinně přilbu všichni cyklisté. Senát tuto povinnost zredukoval pouze na mládež do 15 let.
Výrazně senátoři pozměnili tu část zákona, v níž poslanci navrhovali, aby vozidla musela svítit po celý rok. Senát to změnil: v létě by se mělo svítit jen při snížené viditelnosti jako dosud, nově pak po celý den v období, kdy platí takzvaný zimní čas. Motocykly a tramvaje by pak měly mít rozsvícena světla neustále. V anketě čtenářů iDNES se 14. července většina hlasujících vyjádřila pro svícení celý rok. Výsledky ankety ZDE.
Senát navíc navrhl takzvané "pravidlo zipu" známé v zahraničí. To předpokládá, že vozidla jedoucí souběžně se zařazují do jednoho pruhu střídavě po jednom z každé strany. "Toto pravidlo může být kontroverzní, nevím, zda si řidiči zvyknou," připustil senátor Jiří Stodůlka (KDU-ČSL).
Senát rovněž upravil používaní autosedaček. Zatímco poslanci navrhli používání tohoto zařízení nejen pro děti, ale i dospělé menší než 150 centimetrů, senátoři tuto povinnost ukládají osobám mladším 12 let nebo osobám mladším 18 let a menším než 150 centimetrů.
Místopředseda vlády Pavel Rychetský, který zákon v srpnu v Senátu předkládal, o navrhovaných úpravách prohlásil: "Téměř se všemi souhlasím a myslím, že mohou zákon zkvalitnit. Například fakt, že v cyklistických přilbách nebudou muset jezdit babičky do kostela, je, myslím, racionální změna."
Zákon rovněž nově zavádí například přednost chodců na přechodech, zákaz telefonování za jízdy bez hands-free, či povinnost používat přilby i na mopedech.
Zákonodárci řidičům povolili používání antiradarů, ovšem pouze v případě, že nebudou rušit policejní radary.
Řidiči se také nebudou muset policistům při silničních kontrolách prokazovat i občanským průkazem jako dosud - bude jim stačit jen řidičské oprávnění.
Garant zákona ve sněmovně celoroční svícení obhajoval
Poslanec ČSSD Miroslav Kapoun, který byl ve sněmovně garantem nového zákona o pozemních komunikacích, při červencovém on-line rozhovoru se čtenáři iDNES obhajoval nařízení o svícení i ve dne.
Odpovědi Miroslava Kapouna najdete ZDE |
"Pokud se týká světel, jako řidič si myslím, že jednoznačně protijedoucí auta jsou lépe viditelná a například v zatáčkách dříve signalizují protijedoucí vozidlo," odpovídal poslanec Kapoun na otázku čtenáře iDNES, v čem vidí výhodu svícení po celý den.
Miroslav Kapoun předpokádal, že zákon senátem projde jen s malými úpravmi.
"Vzhledem k vysokému počtu poslanců, kteří hlasovali pro zákon, a to ze všech stran, jsem přesvědčen, že pokud ze Senátu bude zákon vrácen, objeví se tam jen malé úpravy, například zádržné systémy. Dolní komora rozhodne, zda novelu schválí ve svém znění, nebo ve znění Senátu, ale dle mého názoru spor o autosedačky není tak závažný, aby zákon neprošel, " řekl při on-line rozhovoru na iDNES Kapoun.
Jaké rozdíly jsou ve verzích zákona o provozu na pozemních komunikacích, které projednávaly obě komory parlamentu | |
Poslanecká sněmovna | Senát |
SVÍTIT CELÝ ROK Poslanci navrhli, aby řidiči hned po usednutí do vozu zapnnuli světla. Nejen v noci nebo za mlhy, ale vždy. |
SVÍTIT JEN V ZIMNÍM OBDOBÍ Svítit by se mělo po celý den v období takzvaného zimního času. V létě jen při snížené viditelnosti jako dosud. Motocykly a tramvaje by pak měly mít rozsvícena světla neustále. |
AUTOSEDAČKY I PRO DOSPĚLÉ Poslanci míní, že by v autosedačkách měli sedět děti, ale i dospělí menší než 150 centimetrů. |
AUTOSEDAČKY JEN PRO MLÁDEŽ Senátoři tuto povinnost omezili jen na osoby mladší 12 let nebo osoby mladší 18 let a menší než 150 centimetrů. |
CYKLISTICKÉ PŘILBY Na silnici první třídy se smí vjet na kole jen s přilbou. |
CYKLISTICKÉ PŘILBY JEN PRO MLÁDEŽ Senátoři zredukovali tuto povinnosti jen na mládež do 15 let. |
PRAVIDLO ZIPU Vozidla jedoucí souběžně by se do jednoho pruhu zařazovala střídavě po jednom z každé strany. | |
Nová pravidla, která Senát nezměnil | |
CHODEC MÁ PŘEDNOST Řidiči budou podle zákona muset dát přednost chodcům na přechodu. K přechodu se budou muset řidiči přibližovat jen pomalu. Neplatí to na světelné křižovatce. | |
ŽÁDNÉ TELEFONY Řidiči s mobilním telefonem u ucha by se měli stát minulostí. Pokud nebudou mít v autě nainstalován hlasitý odposlech telefonu - takzvané hands-free - a policie je přistihne při telefonování, čeká je pokuta. | |
PRŮKAZ ZABAVÍ ÚŘAD Policista nebude už moci řidiči na místě vzít řidičský průkaz. O jeho odebrání bude rozhodovat okresní úřad. | |
V NEBEZPEČÍ BLIKAT Spíše "dobrovolné a gentlemanské" je další ustanovení zákona. Na hrozící nebezpečí, například stojící kolonu aut, budou řidiči upozorňovat ostatní zapnutím všech blikačů. | |
POMALÍ PRYČ Z DÁLNIC Na dálnici budou smět jezdit jen vozy, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 kilometrů za hodinu. Dosud platila hranice 50 kilometrů. | |
STAČÍ DOKLAD O RUČENÍ Řidiči s sebou nebudou muset vozit potvrzení o zaplacení povinného ručení, ale bude jim stačit doklad o jeho uzavření. Nebude také nutné prokazovat se policistům občanským průkazem a bude stačit jen řidičský průkaz. |