XXXL cestování v letadle. Jak aerolinky zápasí s obézními zákazníky

Na jedno standardní sedadlo se nevejdou, takže zabírají i část sedadel sousedních. Obézní cestující v letadle jsou horkým a výbušným tématem, které je stále aktuálnější. U některých aerolinek si cestující s nadváhou připlatí, u některých zaměstnanci stále spoléhají na domluvu.

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cz

Mám zcela osobní a čerstvou zkušenost. Při letu z Prahy do Dublinu na mě jako spolucestující vyšla velmi korpulentní mladá slečna. Ironií osudu seděla na prostředním ze tří sedadel, tudíž doslova přetékala k oběma svým sousedkám. Vzhledem k tomu, že moje místo bylo u okna, úhybné manévry byly značně omezené a situace se brzo stala velmi nepříjemnou. Spokojená nebyla ani cestující, která měla místo do uličky. Poměrně výrazně dávala najevo, že ji obtěžují nejen tělesné rozměry obézní slečny, ale i její odér. Dokonce se svou stížnost pokusila řešit s letuškou, ale v letadle nebylo jediné volné místo. Letuščinu žádost, zda by si obézní cestující nepřesedla na místo do uličky (a snížila tak alespoň trochu třecí plochy), slečna odmítla.

Atmosféra houstla každou minutou a situace naprosto evidentně neměla žádné uspokojivé řešení. A byla nepříjemná pro všechny zúčastněné. Samozřejmě šlo pouze o krátký let, takže ani přes veškeré nepohodlí nevznikl nijak zásadní problém. Ale celkem živě si dokážu představit, kam by emoce posunul několikahodinový let.

Bouřlivé diskuse

Ostatně v květnu loňského roku žaloval společnost American Airlines cestující, který se musel čtrnáct hodin tísnit mezi dvěma obézními spolucestujícími. Sedmašedesátiletý Australan si u soudu stěžoval na to, že mu aerolinky odmítly vyměnit sedadlo, a on tak musel celý dlouhý let strávit v extrémním nepohodlí, které údajně zhoršilo jeho skoliózu, způsobilo mu bolesti zad a zablokovaný krk. Zdůrazňuje však, že jeho stížnost není namířena proti obézním spolucestujícím, kteří si zaplatili stejnou letenku jako on, ale proti letecké společnosti, která vzniklou situaci měla řešit. Podle svých slov chtěl soudním sporem docílit toho, aby se letadla přizpůsobila i lidem s nadváhou. Je to přitom už několikátá žaloba v řadě, která řeší stížnosti cestujících na nedostatečně ošetřené situace, které s sebou nese cestování obézních lidí v letadlech.

Cestování obézních je zkrátka horkým tématem, které hýbe i internetovými diskusemi: „Nakonec se bude platit za každé přepravené kilo živé i neživé váhy. To bude nejspravedlivější. Proč mám připlácet za zavazadlo o dvě kila těžší než limit, když jsem hubený jako lunt, zatímco člověk vedle váží sám o šedesát kilo víc než já a za to neplatí nic?“ ptá se jeden z diskutujících na iDNES.cz a další přidává svou vlastní zkušenost: „Nedávno jsem měl tu čest letět dvanáct hodin z Hongkongu do Londýna a vedle mě seděla holka vážící tak sto padesát kilo. Utrpení. Navíc hlasitě chrápala. Ještě, že jsem seděl až vzadu a do uličky, jinak bych asi zešílel. Pravda, že někde nad Ruskem už jsem měl sto chutí vystoupit za jízdy.“

Sami obézní potom zase argumentují tím, že čelí ze strany leteckých společností diskriminaci a že například u těhotných žen nebo nadprůměrně vysokých lidí také nikdo neřeší, jestli svými rozměry překážejí někomu dalšímu. Vnímají to jako jakýsi „hon na čarodějnice“, jehož obětmi se stali, a podotýkají, že leteckou dopravu má právo využívat každý, ať už jsou jeho tělesné rozměry jakékoli.

Zaplaťte za další sedadlo!

Hlavní problém je v tom, že velikost sedadel v letadle se už desítky let nezměnila a stále na šířku měří mezi dvaačtyřiceti a šestačtyřiceti centimetry. Většina leteckých společností přitom používá standardní hmotnostní odhady Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA). Ty stanovují průměrnou hmotnost muže na 84,6 kilogramu, ženy na 66,5 kilogramu a dítěte do 12 let na 30,7 kilogramu. Jenže podle údajů WHO se výskyt obezity od roku 1980 více než zdvojnásobil. Stále častěji tak dochází ke střetům mezi standardy leteckých společností a právy cestujících.

Celá řada aerolinek doporučuje, aby si obézní cestující koupili dvě sedadla a argumentují nejen pohodlím, ale i bezpečnostními standardy. Některé z nich nabízejí, že poplatek za druhé sedadlo cestujícímu vrátí, pokud let nebude zcela vyprodán. Například letecká společnost Alaska Airlines doporučuje zakoupit druhé sedadlo těm cestujícím, kteří nejsou schopni vejít se pohodlně na sedadlo se sklopenými loketními opěrkami. V případě, že je let vyprodán a není to možné, aerolinky si vyhrazují právo obézního cestujícího odmítnout v zájmu jeho vlastní bezpečnosti.

Už v roce 2009 začala účtovat obézním klientům poplatek za další sedadlo letecká společnost United Airlines. Případně jim doporučuje, aby si zakoupili letenku do první třídy, kde jsou sedadla širší. Prakticky stejné pokyny má pro prostorově náročné cestující například i Delta Air Lines a celá řada dalších společností.

Ještě další společnosti, jako je například Hawaiian Airlines, upozorňují obézní cestující, že si nebudou moci vybrat sami sedadlo a o jejich usazení budou rozhodovat zaměstnanci aerolinek. Air Canada zase nabízí těm, kteří předloží lékařské potvrzení o obezitě, zdarma jedno sedadlo navíc.

Letenka podle váhy

První leteckou společností, která začala vypočítávat cenu letenky podle hmotnosti pasažéra a jeho zavazadla, se stala v roce 2013 Samoa Air. Právě obyvatelé ostrovního státu Samoa totiž patří k nejobéznějším na světě, a polynéské aerolinky se tudíž rozhodly v ceně letenek zohlednit fakt, že do spotřeby paliva letadel se výrazně promítá hmotnost jednotlivých cestujících. Už při objednání letenky tak uvádí pasažér svou hmotnost a podle ní a délky letu se potom vypočítá cena letenky. Na protesty obézních zákazníků vedení Samoa Air odpovídá, že jde o nejspravedlivější systém, který je fér například i k rodinám s malými dětmi.

ČSA jsou oproti tomu k cestujícím k nadváhou tolerantní: „Část cestujících s velkou nadváhou si kvůli vlastnímu pohodlí kupuje místo u vedlejšího sedadla z vlastní iniciativy,“ říká tiskový mluvčí Českých aerolinií, Daniel Šabík. „S případy, kdy se cestující s nadváhou nevejde do standardního sedadla na palubě, se České aerolinie setkávají spíše výjimečně.“

„Pokud se takový případ vyskytne a cestující s velkou nadváhou nemá zakoupené další sedadlo, snažíme se dle provozních možností každý případ vyřešit individuálně. Pokud jsou na palubě volná místa, snažíme se takového cestujícího přesadit již při odbavení v odletovém východě nebo jej přesadí palubní personál po nástupu na palubu. Takový cestující dostane speciální prodloužený bezpečnostní pás a nesmí sedět v řadách u nouzových východů.“

Pokud vedle vás sedí obézní spolucestující a ubírá vám životní prostor, záleží především na aktuální situaci na palubě letadla. V případě, že není let zcela vyprodán, palubní personál vám nejspíš vyjde vstříc a pokusí se vás přesadit na jiné volné místo (případně i do business class).

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...