Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

V Istanbulu vzniká gigantické letiště, odbaví rekordní počet cestujících

aktualizováno 
V tureckém Istanbulu vzniká nové letiště, které už za deset let nebude mít konkurenci. Odbaví 200 milionů cestujících ročně, tedy dvanáctkrát víc cestujících než pražské letiště a dvakrát tolik jako nynější světový rekordman v americké Atlantě. První terminál se otevře už letos. Jméno letiště je však pořád tajné.

Před dvěma lety Turecko rozhodně nebylo tou nejoblíbenější destinací, kam se turisté hrnuli na dovolenou. Ba právě naopak. Teroristický útok na letišti v Istanbulu v červnu 2016 zapříčinil, že se mu cestující začali vyhýbat.

Ani to ovšem tamní vládu neodradilo v přípravách nového letiště, které se po dokončení stane největším na světě. Pojme až 200 milionů cestujících. Pro srovnání - pražské letiště Václava Havla za loňský rok evidovalo pro něj rekordních 17 milionů lidí. Světová jednička letiště Hartsfield–Jackson v Atlantě odbaví okolo 100 milionů.

Fotogalerie

Týdeník 5plus2 se mohl na budování gigantického letiště exkluzivně podívat přímo na místě. „Centrum letectví se posouvá čím dál více na východ. Středobodem už není Atlantik, ale jižní Středomoří. V Istanbulu máme navíc velkou geografickou výhodu, protože se nachází na spojnici mezi Asií a Evropou,“ vysvětluje Efe Bugra Cinar ze společnosti IGA Airports Construction, proč vznikne obří letiště právě v Turecku.

Firma jej staví a bude ho i provozovat. O jeho využití Turci nepochybují. Země se z teroristických útoků zotavuje a jak počet přepravených pasažérů předloni výrazně poklesl, tak zase narůstá a statistiky ukazují, že se současnému Atatürkovu letišti pořád daří držet na prvních příčkách nejvytíženějších letišť v Evropě. Cinar předpokládá, že jeho vytížení poroste a kapacita do budoucna nebude stačit.

Plánovaná podoba věže řízení letového provozu
Letenky z nového letiště jsou už nyní v prodeji.

„Atatürkovo letiště je ve městě a už se nemá kam rozšiřovat. Nemůžeme přistavět další ranvej ani terminál,“ vysvětluje mluvčí IGA. Stavba, která tureckou vládu stála 10,2 miliardy eur, bude rozdělena na několik fází.

První dokončí ještě letos. Terminál číslo jedna otevře 29. října na Den republiky, kdy si země připomíná založení samostatného Turecka. Bude dimenzovaný na 90 milionů pasažérů ročně. Letenky z nového letiště jsou už v prodeji. Do roku 2022 přistaví druhý terminál, tentokrát pro přepravu dalších 30 milionů lidí. Úplně hotovo má být za deset let.

Erdoganův pomník

První let na slavnostním otevření nebude patřit nikomu jinému než prezidentovi Recepu Tayyipu Erdoganovi. Není žádným tajemstvím, že první muž Turecka se snaží dělat vše proto, aby vystoupil ze stínu „otce zakladatele“ Mustafy Kemala Atatürka.

V loňském roce například odhalil plány na výstavbu nového operního a kulturního komplexu ve středu Istanbulu, který vznikne místo kulturního střediska postaveném na konci 60. let na počest prvního prezidenta.

Ročně by nové letiště mělo odbavit 200 milionů cestujících.

Ročně by nové letiště mělo odbavit 200 milionů cestujících.

Po kom bude pojmenováno to nové? O tom se zatím jen spekuluje. Turci předpokládají, že to Erdogan oznámí při otevření 29. října. Někteří si přitom neodpustí poznámku, jestli jej náhodou nepojmenuje sám po sobě.

Obří areál vzniká v evropské části Istanbulu u Černého moře, na volném prostranství necelých 40 kilometrů severozápadně od Atatürkova letiště. Letadla budou vzlétat ze šesti ranvejí do 350 destinací.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, událostech a nevšedních akcích v regionech.

„Počítáme, že za hodinu by se na letišti s přílety a odlety mohlo vystřídat celkem 80 letadel,“ doplňuje Cinar. Aerolinky si letiště nasmlouvá z celého světa, prim však nepřekvapivě budou hrát národní a poslední dobou velmi oceňované Turkish Airlines.

Samá „nej“

Tendr na nové letiště vypsala turecká vláda v roce 2013 a od té doby se věci daly do pohybu. Stavět se začalo o dva roky později.

Kromě toho, že vláda ambici chlubit se letištěm s největší kapacitou, chce mít na kontě ještě další světová „nej“. Třeba největší duty free zónu o 55 tisících metrech čtverečních, parkoviště pro 22 tisíc aut a největší letištní hotel se 400 pokoji.

K letišti z centra města povede nová podzemní dráha. Cesta tímto metrem potrvá 25 minut, tedy výrazně kratší dobu než zabere cesta po neustále zacpaných silnicích osmnáctimilionového Istanbulu. Linku plánují otevřít rok po zahájení provozu nového letiště.

Co se starým letištěm? Může z něj být park

„My jsme Turci, my neřešíme, co bude zítra,“ směje se v jedné restauraci v centru Istanbulu muž jménem Taner, jehož rodina v Istanbulu bydlí už léta. Vzápětí raději dodává, že to myslel v nadsázce. Byl to žert pro pobavení party novinářů u piva.

V případě osudu současného Atatürkova letiště, které otevřeli v roce 1924, to však až taková nadsázka není. Co s ním bude? Jisté je, že se zároveň s otevřením nového letiště 29. října uzavře pro všechny veřejné lety. Nějakou dobu tam ještě budou odbavovat soukromé lety a nákladní leteckou dopravu. I tyto služby se postupně přesunou na nové letiště.

Co se stane potom s letištěm pojmenovaném po zakladateli Turecké republiky Mustafu Kemalovi Atatürkovi, stále nikdo neví. A to přesto, že média o plánech uzavřít letiště informovala už před dvěma lety. Mezi lidmi z tureckých aerolinek se povídá, že by třeba z části mohl vzniknout park. „Ale o tom bude teprve rozhodovat vláda,“ vysvětluje Taner.

  • Nejčtenější

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Ne každý se chce vrátit. Pět příběhů Čechů, kteří zůstali v zahraničí

Zpřísňující se opatření, rušení leteckých spojů a zavírání hranic dostalo mnoho Čechů ve světě do svízelné situace....

Potíže ve vzduchu i na zemi. Letectví zažívá pád a neví, kde leží dno

Letecký provoz nad Evropou se v posledních týdnech prakticky zastavil. Do hlubokých potíží se přitom neřítí jen...

Kde udělali soudruzi chybu? V Německu uchovávají v duchu NDR celé město

Pokud se občas ptáte stejně jako Jiří Kodet ve filmu Pelíšky, odpověď možná dostanete v braniborském Eisenhüttenstadtu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toxická a nádherně modrá laguna lákala turisty, policie ji obarvila načerno

Ani celonárodní karanténa nezabránila anglickým uživatelům Instagramu, aby se hromadně vydávali ke dvěma bývalým...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...

Milovníci Lega, pozor, oblíbené kostičky budou v oceánu i za tisíc let

Ve světových oceánech plavou miliony malých plastových kostiček známé stavebnice Lego. Nový výzkum, o kterém informoval...

KVÍZ: I hranice mají historii. Víte, proč vznikl volný pohyb osob v Evropě?

Někteří si pamatují doby, kdy bylo hraniční pásmo naší země téměř neproniknutelnou bariérou. Pro někoho je volný vstup...

Kréta a koronavirus. Všichni se modlí, aby letos přijeli turisté, říká Češka

Ve své historii už Kréťané válčili proti Turkům i německým okupantům. Teď bojují s neviditelným nepřítelem, s...

Najdete na iDNES.cz