„Zaplavují zprávy pozitivitou,“ řekl severu Meduza jeden ze tří zdrojů z prezidentské kanceláře. Ruské regionální vlády nejprve shromáždí informace o náhradách importu, otevírání nových továren a objevování se nových produktů, státní média je pak zpracují do „příběhů“.
Například na Prvním kanálu, hlavní ruské televizi, v hlavním večerním zpravodajství byla zpráva o nahrazení importu uvedena povzbuzujícím titulkem Naše šance. „Mnozí vidí historickou příležitost v tvrdých sankcích,“ uvedla reportáž moderátorka televize Jekatěrina Andrejeva. Pořad informoval o grandiózních plánech na výrobu kosmetiky v závodech na čisticí prostředky a pokusech nahradit fastfoody společnosti, které opustily Kirovskou oblast.
Řada států v čele s USA uvalila v souvislosti s ruskou agresí vůči Ukrajině na Rusko neobvykle přísné sankce. Mnohé západní společnosti se z ruského trhu stáhly.
Denní život se stal pro běžné Rusy složitější. S exodem zahraničních firem jsou svědky zavřených obchodů či prázdných regálů. Ceny některých základních komodit, například cukru, výrazně stouply.
Znepokojená veřejnost je to poslední, po čem Kreml touží. „Musí být uklidněni. A vláda jim musí ukázat, že se vším zabývá. A že už nyní toho hodně dělá. Že všechno bude fajn,“ říká o důvodech, proč vláda tlačí na pozitivní zprávy, zdroj z prezidentské administrativy.
Rusko drtí inflace. Cukr nebo cibule za týden zdražily skoro o 15 procent![]() |
Někdy se státní propaganda pokouší povzbudit Rusy poněkud křečovitým způsobem. „Mrkněte na klesající ceny,“ napsaly provládní noviny Komsomolskaja pravda. Článek ale posléze poodhalil, že jde jen o ceny některých specifických produktů, jako kiwi nebo lilek, a na konci zveřejnil seznam produktů, jejichž ceny se ve skutečnosti zvedly.
Moskva podle zákulisních informací pracuje s kampaní „Jaro“. Jejím cílem je přesvědčit střední třídu v hlavním městě, že se skoro nic v jejich světě nezměnilo a Moskva je stále plná života, stále tak pohodlná.
Moskevská média také píší o tom, že jsou zahraniční podniky nahrazeny těmi ruskými, a poskytují Moskvanům tipy, které restaurace, kavárny či módní obchody navštívit. Doporučují jim také způsoby, jak se odpojit od zpráv a užít si jaro.
O vlivu pozitivních zpráv píše ve své knize Jazyk a totalitarismus i Tomáš Váňa. Poznamenává, že neustálé pozitivní zprávy o úspěších továren a národních podniků byly typické už pro československou a sovětskou komunistickou propagandu. Zatímco Západ byl démonizován, režim se pokoušel ukázat ekonomické dění v Sovětském svazu a na něj navázaných státech jako prosluněné radostí a prosperitou, i když realita byla na hony vzdálená pravdě.
Putinův režim je nyní obviňován, že stále více vykazuje rysy totalitního státu. Putin podle kritiků rozvíjí nostalgii po SSSR a snaží se obnovit útokem na Ukrajinu jeho velmocenskou slávu.
17. března 2022 |