„Dávám si vinu za svou nezralost a neznalost (projevenou v mých pracích),“ napsala jednačtyřicetiletá Čchen na sociální síti Weibo. Fotografie se objevila nedávno na výstavě v Šanghaji, ale už byla stažena.
„Dior vždy bere ohled na city Číňanů. Pokud se vyskytnou omyly, musí být (Dior) schopen všimnout si reakcí a chyby napravit,“ napsala firma na svém účtu na stejné sociální síti. Fotografii ale označila za umělecké dílo, ne za reklamu.
V Číně se za ideál krásy považují velké oči a světlá pleť, a tak také vypadají tváře většiny modelek, upozorňuje BBC.
Čínský tisk popsal fotografii jako „zamračenou tvář se zlověstnýma očima“. Západní svět podle něj tradičně Asiatky zpodobňuje jako pihovaté ženy s malýma očima a Čchen se držela tohoto stereotypu.
Uživatelé sociálních sítí vyjadřovali nespokojenost. „Tak si nás představují lidé na Západě,“ napsal jeden. Podle dalšího je to urážlivá podoba čínské ženy, jak si ji představuje Západ. Další čínské kruhy poukazují na to, že se lidem nelíbí modelka s oteklým a hladkým očním víčkem.
Poučím se, slíbila fotografka
Našli se ale také velkorysejší posuzovatelé, kteří se ke kritice fotografky Čchen nepřipojili. „Proč nemůže být Číňanka s malýma očima považovaná za krásnou? Nevidím žádný problém,“ napsal jeden účastník diskuse.
Urážíte naši zemi. Japonci chtějí kvůli reklamě bojkot značky Nike |
Sama fotografka napsala, že hodně přemýšlela a došla k závěru, že se musí omluvit.
„Narodila jsem se v Číně a byla jsem tam vychovaná. Hluboce ji miluji. Jako umělkyně jsem si vědoma odpovědnosti za to, jak zpodobuji čínskou kulturu a jak zprostředkovávám čínskou krásu. Poučím se o čínských dějinách a vylepším své názory,“ napsala Čchen, která je v čínském módním světě dobře známá.
Její fotografie se objevily na titulních stránkách časopisů a před jejím objektivem stály celebrity jako David Beckham nebo herečka Fan Ping-ping.