Pondělí 23. listopadu 2020, svátek má Klement
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 23. listopadu 2020 Klement

Někdy si oběd ohříváme i třikrát, odměnou je pro nás vděk, říká záchranář

  20:32
Záchranáři v nynější době každý den pracují s pacienty pozitivními na covid, i tak si jejich práce však někteří neváží. „Lidé jsou na nás někdy i vulgární, berou naši péči jako samozřejmost. Ale potom jsou tu i lidé, kteří poděkuji a jsou vděční a to vždy potěší,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Lukáš Skřejpek ze Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje (ZZS JMK).

„Lidé jsou k nám někdy i vulgární, berou naši péči jako samozřejmost, i když často dobře vědí, že některé věcí se dají vyřešit návštěvou praktického lékaře nebo lékárny,“ říká Lukáš Skřejpek. | foto: Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje

Jaký je nyní váš běžný pracovní den? Jak se změnil v porovnání s normálem a oproti jaru?
Běžný pracovní den začíná kontrolou sanitního vozu ZZS, kontrolujeme funkčnost přístrojů, doplňujeme materiál a nyní je nutná i kontrola ochranných pomůcek, které jsou v této době potřeba. 

Změna oproti jaru je velká. Většina výjezdů teď směřuje k pacientům s teplotami a kašlem, s podezřením na covid a poté k pacientům s chronickými potížemi. Samozřejmě je řeč o těch, jejichž stav se zhoršil.

Volají vám často lidé nakažení koronavirem, kteří potřebují v této situaci jenom uklidnit?
Nyní volají lidé jak nakažení koronavirem, tak potenciálně nakažení a také lidé čekající na odběry. Takoví, jejichž stav se zhoršil a mají vyšší teploty a počínající suchý kašel. 

Lidé v této nelehké situaci potřebují uklidnit a také se bojí. Všude v médiích můžete vidět stále jen zprávy o koronaviru, o přípravě polních nemocnic… zkrátka se bojí, aby na ně zbylo lůžko.

Jak po telefonu rozpoznáváte, zda volající záchrannou službu potřebuje nebo nepotřebuje? Je to těžké?
Rozpoznat, zda pacient potřebuje ZZS, je těžké. Operátor či operátorka pacienta nevidí, takže to musí zjistit jen po telefonu. Je to obrovská zodpovědnost. Operátor se musí spolehnout na informace, které volající poskytne. Jsou totiž i lidé, kteří uvedou nepravdivé údaje jen proto, aby k nim vyjela záchranka a zkontrolovala je. 

Pokud chtějí poradit, samozřejmě poradíme. Ale k poskytnutí rady by měl sloužit především praktický lékař. Někteří z nich však pacientům rovnou sdělí, ať volají 155, i když to třeba v dané chvíli není nutné.

Zjišťujete, zda daný člověk skutečně potřebuje do nemocnice častěji po telefonu, nebo na místě?
Jak jsem již říkal, operátoři nevidí, co se na místě události děje. Tudíž volající musí přesně popsat situaci, a hlavně jaké jsou jeho potíže nebo potíže pacienta. Podle toho může dispečink rozhodnout, zda je posádku potřeba vyslat na místo. Pokud ano, zda vyšle posádku s lékařem, anebo záchranářskou. Zdravotník na místě vidí pacienta, zkontroluje jeho stav a pak může rozhodnout, jestli jej ponechá doma, nebo odveze k dalšímu vyšetření do zdravotnického zařízení.

Jak postupujete, když zavolá někdo, kdo do nemocnice nemusí?
Pokud lidé zvolí linku 155, dovolají se na náš dispečink. Telefon zvedne operátor či operátorka. To je vzdělaný nelékařský zdravotnický personál, který od volajícího či pacienta zjistí, co se děje. Někdy postačí poradit a uklidnit, dispečink poskytne telefonickou pomoc. 

Lukáš Skřejpek

Lukáš Skřejpek je záchranář, zároveň pracuje na operačním středisku, kde zvedá hovory na tísňové lince. Kromě toho je také členem tzv. Biohazard týmu. Je mu 29 let a u záchranky pracuje 7 let.

Lukáši Skřejpkovi je 29 let a u záchranky pracuje už sedmým rokem.

Pokud vyjíždí posádka ZZS, přijede na místo a musí použít ochranné pomůcky. Zjistí stav pacienta, zkontroluje jeho fyziologické funkce a poté se řeší, zda pacient zůstane doma, nebo pojede do zdravotnického zařízení. Pokud transportujeme pacienta do nemocnice, pak jej na místě nebo v sanitním vozidle léčíme, pokud to jeho stav vyžaduje.

Jak vypadá výjezd k pacientovi, o kterém nevíte, zda může být pozitivní?
Dispečink se samozřejmě snaží zjistit, zda je pacient covid pozitivní, vysoce suspektní (má velké podezření na covid, pozn. red.), nebo negativní. I když to zjistit nelze, jsou posádky stejně vybaveny ochrannými pomůckami, které mají na sobě u každého výjezdu. Ochráněni jsou tedy vždy. Pokud je však jasné, že pacient je pozitivní, pak se zvolí vyšší stupeň ochrany. 

V současné době máme v provozu i takzvaný Biohazard tým. Je to posádka speciálně vyškolená k péči o pacienty s vysoce nakažlivou nemocí, kam patří například také ebola. Nyní se tým využívá prioritně právě pro péči o covidové nebo suspektní pacienty. Vzhledem k tomu, že už jde přibližně o třetinu všech výjezdů, které denně máme, na péči o tyto pacienty se podílí všechny výjezdové skupiny v celém kraji.

Každý se bojí, když neví, co se s jeho tělem děje

Na jaře záchranná služba vyzývala, ať pacienti netají, že jsou pozitivní. Stalo se vám to někdy?
Pokud sloužím na dispečinku, samozřejmě se ptáme, zda je pacient pozitivní. Musíme vycházet z informací, které nám volající poskytne. S tím, že by někdo uvedl nepravdivé informace, jsem se já osobně u výjezdu nesetkal. Kolegové však ano.

I takového pacienta zkontrolujeme a adekvátně ošetříme. V těchto situacích je ale možné, že vůz bude chybět jinde… proto prosíme lidi, aby nám říkali pravdivé údaje.

OBRAZEM: Lidé panikaří. Třídíme ty, kteří nemocnici nutně potřebují, říká lékař

Jak vypadá výjezd k pozitivnímu pacientovi, jehož stav se horší? Bojí se takoví pacienti?
Každý pacient se bojí, když se jeho stav horší nebo neví, co se s jeho tělem děje. Většina lidí, kteří jsou pozitivní, má respirační potíže a teploty. Ano, ti lidé mají strach.

Jejich stav je různě závažný. Ty nejzávažnější případy jsou pacienti, jimž pomáhá dýchat přístroj, jsou tedy na takzvané umělé plicní ventilaci.

Rozhovory se zdravotníky z první linie

Po výjezdu k pozitivnímu pacientovi se musí vše dezinfikovat. Mohl byste popsat, jak to probíhá a kolik to zabere času?
Pokud je to posádka RZP nebo RLP (rychlé zdravotnické pomoci nebo rychlé lékařské pomoci, pozn. red.), vždy se prvotně provede manuální dezinfekce. Poté je možnost umístit do vozidla speciální přístroj, který produkuje aerosol likvidující mikroorganismy. Ten působí ve vozidle v řádech minut, sanitka se následně odvětrává a vůz může pokračovat k dalšímu pacientovi.

Zvládáte práci v ochranném obleku? Dá se na něj zvyknout?
V prvé řadě bych chtěl smeknout před sestrami na covid jednotkách, JIP, na oddělení ARO, kde jsou v nich oblečené dlouhé hodiny. Kdy jsou s pacientem v boxu, bez vody a nemají možnosti odskočit si třeba jen na záchod. Mají můj velký obdiv. My strávíme v obleku zhruba 45 minut a poté ho podle doporučení vysvlečeme a vyhazujeme do infekčního odpadu. Práce v obleku z pohledu záchranáře je o trochu těžší než normálně, ale dá se na to zvyknout.

Jaký nejsilnější zážitek z poslední doby máte?
Nevím, zda to nazvat nejsilnějším zážitkem, spíš jakýmsi rozporem. Lidi se koronaviru bojí, přesto mnozí nedodržují pravidla a nařízení, která by předání nákazy zabránila, tomu opravdu nerozumím. Vím, že i obyčejná chřipka může být zákeřná, ale tohle je něco jiného, co se momentálně nekontrolovaně šíří.

Veřejnost by si měla uvědomit, že jsme také jen lidé, a ne stroje. Stává se nám i to, že se za dvanáctihodinovou směnu nenajíme nebo si oběd ohříváme natřikrát.

Lukáš Skřejpek

A jaký máte nejveselejší nebo nejpříjemnější zážitek?
Je to každý úsměv zdravotnice či zdravotníka, i když víme, že momentálně tato doba není lehká. Nejpříjemnější zážitek uplynulých dnů je pak asi překotný porod, kdy jsme s kolegy pomohli na svět zdravé holčičce. Její rodiče nám pak napsali, poděkovali a pochválili nás. To jsou chvíle, které si člověk zapamatuje.

Setkáváte se s bezohledností lidí?
Ano, bohužel, setkáváme. Lidé jsou k nám někdy i vulgární, berou naši péči jako samozřejmost, i když často dobře vědí, že některé věcí se dají vyřešit návštěvou praktického lékaře nebo lékárny. Veřejnost by si měla uvědomit, že jsme také jen lidé, a ne stroje. Stává se nám i to, že se za dvanáctihodinovou směnu nenajíme nebo si oběd ohříváme natřikrát. Ale potom jsou tu i lidé, kteří poděkuji a jsou vděční. A to vždy potěší.

Bojí se o vás vaše rodina a známí?
Možná se bojí, ale neřeknou mi to.

Zvládáte ve volném čase relaxovat a pustit práci z hlavy?
Moc volného času mi vzhledem k současné situaci nezbývá, tak jako většině kolegů a zdravotníků. Pokud přece jen nějaký mám, všechen se snažím věnovat manželce, které děkuji za neskutečnou trpělivost. 

Jako v akčním filmu. Pražská záchranka láká do svých řad:

  • Nejčtenější

Nouzový stav do 12. prosince, má skončit diskriminace malých obchodů

Poslanci prodloužili nouzový stav v České republice do 12. prosince. Pro dobu o osm dnů delší, tedy téměř do Vánoc,...

Vláda omezila počet lidí v obchodech, žádá nouzový stav do 20. prosince

Vláda rozhodla, že od středy omezí počet lidí v obchodech. Jeden člověk pro sebe bude muset mít prostor 15 metrů...

Do prosince opatření nerozvolníme, shodli se Prymula i ministr Blatný

Pokud vydrží stávající opatření, nárůst případů covidu-19 se v Česku dostane pod hranici 1 000 denně okolo 14....

V pondělí vstoupí Česko do 4. stupně, řekl Blatný. Začíná návrat všech žáků

Česko se má v pondělí přepnout do 4. úrovně PES, oznámil ve čtvrtek ministr zdravotnictví Jan Blatný. Od středy 25....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Protivládní protest v centru Prahy: mnozí bez roušek, místo Langerové křik

Stovky lidí při pochodu Prahou protestovaly proti vládním protiepidemickým opatřením, podle některých odhadů jich bylo...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Na D6 jsou dokončené dva nové úseky u Řevničova, otevřou se příští týden

Ředitelství silnic a dálnic příští pondělí zprovozní obchvat Řevničova a úsek D6 mezi Řevničovem a Novým Strašecím....

Nelobboval jsem za výrobce vakcín, jen jsem informoval, brání se Prymula

Roman Prymula coby náměstek ministra zdravotnictví pomáhal soukromé firmě v byznysu s vakcínami proti dětské obrně....

ÚZIS během dne měnil data, lidem vycházela jiná čísla, než ukazoval PES

Ústav zdravotnických informací a statistiky v pondělí změnil celkový počet testů a na to navazující podíl pozitivních...

Moderátor Kořen už nebude starostou Říčan, na funkci rezignuje

Vladimír Kořen (Klidné město) rezignuje na funkci starosty Říčan. Důvody uvede ve středu na tiskové konferenci. Známý...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Kdo nemá košík, nenakoupí. Obchody vymýšlejí, jak spočítat zákazníky

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak budou dodržovat pravidlo „jeden zákazník na 15 metrů“, které většinou považují...

Nejprestižnější svaz someliérů se hroutí kvůli obřímu sexuálnímu skandálu

Organizaci Court of Master Sommeliers, která je považována za nejprestižnějšího poskytovatele someliérského vzdělání,...