Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tečka, která zabrání srážce. Jak funguje nová aplikace pro bezpečnější tratě

Trasa mezi Karlovými Vary a Novými Hamry je zabezpečená úplně stejně jako dráha u Perninku, kde došlo na začátku července k tragické srážce dvou vlaků se dvěma mrtvými. Teď tady České dráhy testují novu aplikaci, která by měla bezpečnost na tratích výrazně zlepšit.
Nová aplikace pro bezpečnou jízdu vlaků se zkouší na trase z Karlových Varů do...

Nová aplikace pro bezpečnou jízdu vlaků se zkouší na trase z Karlových Varů do Nových Hamrů. | foto: Ladislav Křivan, MAFRA

Když nás strojvedoucí Richard Rutterle společně s kontrolorem vozby Arnoštem Kilnarem berou v Karlových Varech do kabiny vlaku, usmívají se. Říkají, že svou práci mají rádi, i když je náročná hlavně na psychiku. Po dvouhodinové jízdě místní lokálkou je chápu.

Ještě ve Varech je trať takzvaně kódovaná, to znamená, že zde automaticky funguje celá řada bezpečnostních systémů. Kousek za městem už ale žádný není. Se strojvedoucím mluvit za jízdy nesmíme, musí se soustředit. Zhruba každých pět minut je zastávka, co chvíli nějaký přejezd bez závor, klikaté zatáčky, za které není vidět, lidé v kolejišti, přebíhající přemnožená zvěř.

Testovanou aplikaci tady mají strojvedoucí zatím k dispozici na dvou tabletech.  Pokud se osvědčí, bude fungovat na všech malých tratích. Podle Rutterleho zatím pracuje dobře, dolaďuje se spíš názvosloví a další detaily.

V podstatě jde o program, který funguje na systému GPS a má dvě složky. Ta první je vymyšlená jako poslední záchrana před vlakovým neštěstím. Strojvedoucí vidí svou lokomotivu na mapě v tabletu jako tečku, kolem které je vyznačený dvoukilometrový rádius. Pokud se mu na mapě objeví další tečka, která představuje jiný vlak, bude mu jasné, že musí začít brzdit. Dva kilometry jsou dostatečná rezerva, aby bylo možné srážce zabránit.

Druhá část systému pomáhá strojvedoucím s takzvanou ohlašovací povinností, která je nejkritičtějším bezpečnostním bodem obvyklého provozu.

List papíru a soustředění

Pořád slyším, jak houkaly sirény, říká muž, který pomáhal při srážce vlaků

Strojvedoucí na jednokolejné trati běžně jezdí výhradně podle jízdních řádů. Výjimkou jsou stanice, kde je vyhlášená takzvaná ohlašovací povinnost. Jsou to místa, kde se teoreticky mohou potkat dva vlaky. Na takových stanicích nemůže strojvedoucí běžně vyjet podle řádu, ale musí zavolat na dispečink a zeptat se, jestli je trať volná. 

Pokud ano, dostane povolení k odjezdu. Kdyby byl režim úplně pravidelný, ještě by to šlo, jenže dopravní situace není vždycky stejná. Stává se, že dispečer do běžného režimu doplní ještě místa, kde se během směny musí strojvedoucí výjimečně ohlásit.

Slouží k tomu list papíru, který se jmenuje rozkaz PvD3. Ten musí mít strojvedoucí celou cestu po ruce a na každé stanici zkontrolovat, jestli se hlásit musí, nebo ne. I s tím mu nová aplikace dokáže pomoci.

Nová aplikace pro bezpečnou jízdu vlaků se zkouší na trase z Karlových Varů do Nových Hamrů.

Do testovaného systému jednoduše zadá stanice, kde se musí ohlásit. „Do Nejdku jsem dal ohlašovací povinnost, takže v aplikaci se mi objeví žlutý proužek, který zčervená až přijedeme do stanice,“ ukazuje ve stanici strojvedoucí. Systém se ho na další zastávce zeptá, jestli dostal povolení k odjezdu. Hlášku na displeji musí potvrdit, jinak začne tablet houkat.

Na první pohled vlastně docela primitivní technologie. Jenže pro strojvedoucí je to obrovská pomoc, která může pomoci zabránit podobným neštěstím, jako bylo to, které se stalo v Perninku.

Strojvedoucí tam tehdy podle Drážní inspekce udělal chybu. Ve stanici nepožádal o povolení dispečera vyjet ze stanice. Na trati tou dobou ale byla další souprava, o které strojvedoucí nevěděl, oba vlaky se tak srazily. Dva lidé přišli o život.

Trať, která prochází Perninkem, patří stejně jako trať mezi Karlovými Vary a Novými Hamry do kategorie, která se označuje jako D3. To v praxi znamená, že vlakovému neštěstí tady brání pouze absolutní soustředění a profesionalita strojvedoucího. V prostředí husté tuzemské železniční sítě nejde o žádnou výjimku. Ve stejném režimu pracují každý den strojvedoucí na 1 715 kilometrech tratí. Právě jim aplikace uleví.

„S vývojem aplikace jsme začali okamžitě po nehodě v Perninku, což je jedna z tratí, kde není zabezpečovací zařízení a vše je tedy na strojvedoucích, kteří se hlásí dispečerům,“ říká generální ředitel Českých drah Václav Nebeský. Nové aplikaci věří. Plošně by měla být k dispozici do konce prázdnin.

Červencové nehody na kolejích

V blízkosti Perninku na Karlovarsku se srazily dva osobní vlaky. (7. července 2020)

  • Nejtragičtější byla v červenci srážka dvou vlaků u Perninku. Při nehodě zemřeli dva lidé a přes 20 bylo zraněno. Příčiny nehody se stále vyšetřují, podle drážní inspekce ale zřejmě selhal lidský faktor.
  • Další tragická nehoda se stala v polovině července u Českého Brodu. Osobní vlak narazil do zadní části dopravního expresu. Strojvedoucí nehodu nepřežil. Zraněno bylo dalších 35 lidí.
  • Letošní červenec byl nejhorším měsícem minimálně od roku 2015. Drážní inspekce řešila 135 mimořádných událostí. Zvýšil se i počet nehod na přejezdech.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57,  aktualizováno  16:33

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Podle policie měl...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15,  aktualizováno  16:27

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

Čína dokončuje „neviditelný“ bombardér. Máme lepší, řekl Pentagon

28. dubna 2024  16:26

Číňané oznámili představení svého „neviditelného“ (stealth) bombardéru H-20. Pentagon to ale moc...

Trpí bolestmi, rok čekají na operaci zápěstí. V Česku dlouho chyběly umělé klouby

28. dubna 2024  16:25

V Česku dlouho chyběly umělé klouby do zápěstí. Pracovišť, která je dříve měnila, bylo v zemi jen...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...