Pátek 24. března 2023, svátek má Gabriel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. března 2023 Gabriel

Vlaky začaly soutěžit s letadly. Pandemie oživila zájem o lůžkové vagóny

  12:00
Pandemie koronaviru vyvolala obavy z dlouhých front a uzavřených prostor na letištích. Mezinárodní instituce navíc vyvíjejí tlak na snižování emisí, které by mělo vést k odvrácení globálního oteplování. To vše nahrává fenoménu, který byl před vypuknutím pandemie na ústupu – cestování dálkovými nočními vlaky. Dopravci na růst zájmu rychle zareagovali a posilují linky napříč Evropou.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Ještě před pandemií covidu-19 to vypadalo, že dálkovým vlakům s lůžkovými a lehátkovými vozy v Evropě už nadobro odzvonilo. Náklady na jejich provoz jsou vysoké a lidé kvůli pohodlí a zkrácení doby, kterou stráví na cestách, volili raději nízkonákladové letecké společnosti.

„Lidé, kteří přicházejí ke mně na blog, říkají, že už je nebaví čekání na letištích. A zároveň chtějí snížit svou uhlíkovou stopu,“ popsal bloger Mark Smith, který vede úspěšnou stránku o cestování po Evropě s názvem Muž na sedadle 61.

„Samozřejmě jsem v poslední době slyšel hodně o tom, že lidé kvůli koronaviru nechtějí létat,“ dodal Smith a podotkl, že z dlouhodobého hlediska bude k jízdě vlakem lidi motivovat spíše ekologie a strach z globálního oteplování.

Snahy vlády tak jdou ruku v ruce s požadavky lidí, kteří uprostřed pandemie koronaviru přemýšlejí o nových způsobech cestování. V posledních týdnech se objevilo hned několik plánů na rozšíření dálkových vlaků. Švédská vláda například minulý čtvrtek oznámila, že vloží peníze do nových linek, které spojí Stockholm a Malmö s Hamburkem a Bruselem. Měly by začít jezdit zhruba v polovině roku 2022. 

Podobné plány má také Francie. Ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari oznámil, že noční vlaky začnou znovu jezdit mezi Paříží a Nice. Plány podporuje i Emmanuel Macron, který při slavnostech na Den Bastily vyjádřil záměr obnovit noční spojení v zemi.

Rakouské dráhy ÖBB již v roce 2016 od německých drah koupily 42 spacích vozů. Linky tak spojují Hamburk, Berlín, Mnichov a Düsseldorf se Švýcarskem a Itálií. Spoj na jednosměrné trati z Bruselu do Vídně stál 29,90 eur (asi 780 korun). 

Zrušení krátkých letů a vlak k Jadranu

Server The Guardian zmiňuje také linku RegioJetu: „O cestování novou linkou, která spojuje Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko, byl tak velký zájem, že se dopravce rozhodl spojení rozšířit na každý den,“ píše. 

Zavádění nočních linek však nemusí jít z ekonomických důvodů tak hladce, jak by se mohlo na první pohled mohlo zdát. Vagon nočního vlaku zpravidla nabízí kolem 20 či 30 lůžek, zatímco do běžného vagonu se sedadly se vejde až 70 cestujících. Obyčejný vlak také může na trase zastavit na více stanicích v průběhu celého dne, zatímco v tom nočním cestující budou pravděpodobně cestovat z konečné na konečnou.

Karima Delliová z výboru pro dopravu Evropské komise noční linky uvítala. „Jsou nejen dopravní prostředek, ale také ekologické řešení a úleva pro planetu,“ uvedla.

Podle Alexandra Gomma z belgické skupiny Back on Track je potřeba aby v oblasti vlakové dopravy došlo k přehodnocení nákladů. Soukromí operátoři vlaků by mohli zvýšit standard a nový zájem o vlaky využít, říká Gomm.

„Větší zásahy jednotlivých států do železniční dopravy jsou jedna možnost, ale druhou je, aby EU umožnila poskytovatelům vlakové přepravy levnější a snazší přístup na trať. Noční vlaky totiž ujedou obrovské vzdálenosti a poplatky za přístup na trať se počítají právě v kilometrech,“ říká Gomme.

Nick Brooks, generální tajemník Alliance of Rail New Entrants, který zastupuje nezávislé poskytovatele vlakové přepravy, tvrdí, že jednotlivé státy by také měly zakázat leteckým společnostem, které dostávají státní pomoc, aby provozovaly lety, které můžou nahradit vlakové spoje – zejména lety na krátké vzdálenosti nebo linky, které létají pozdě v noci. „Zkušenosti z pandemie nás musí dovést k tomu, abychom opět začali využívat vlaky,“ řekl.

První žlutý vlak s natěšenými českými turisty dorazil do Chorvatska (1. července 2020): 

Autoři: ,

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

  • Nejčtenější

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Indům sebrali kojence. Nový film buší do Barnevernetu a otřásá Norskem

Do norských kin dorazil nový film inspirovaný osudem indické rodiny bojující o své děti. Příběh maminky ze Stavangeru,...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Jinde umí i vydělat. Srovnejte Českou poštu s okolními zeměmi

Česká pošta hledá cestu, jak se vymanit z dlouhodobé ztrátovosti, přidává doplňkový prodej a služby jako je například...

Hříchy ruské stínové flotily. Tankery s ropou bez dohledu ohrožují oceány

Ruská stínová flotila pro obchodování s ropou měla podle odborníků v loňském roce hned několik nehod. Některé z nich...

AI se nemá na cizích fotkách cvičit zdarma, firmy myslí na autorská práva

Vedle umělé inteligence generující na požádání nejrůznější texty, nabývá na popularitě i AI generující obrázky podle...

Fed polevil v utahování šroubů, zvedl úrok jen o čtvrt procentního bodu

Americká centrální banka (Fed) zvýšila sazby o čtvrt procentního bodu do pásma 4,75 až pět procent. Šéf banky Jerome...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Být nahý před diváky není žádná kratochvíle, ale ani hrůza, říká Zounar

Herec Martin Zounar (55), který v Ordinaci hraje doktora Bobo Švarce, se opět svlékne. Poprvé se před kamerami objevil...