Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Vlaky začaly soutěžit s letadly. Pandemie oživila zájem o lůžkové vagóny

  12:00aktualizováno  12:00
Pandemie koronaviru vyvolala obavy z dlouhých front a uzavřených prostor na letištích. Mezinárodní instituce navíc vyvíjejí tlak na snižování emisí, které by mělo vést k odvrácení globálního oteplování. To vše nahrává fenoménu, který byl před vypuknutím pandemie na ústupu – cestování dálkovými nočními vlaky. Dopravci na růst zájmu rychle zareagovali a posilují linky napříč Evropou.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Ještě před pandemií covidu-19 to vypadalo, že dálkovým vlakům s lůžkovými a lehátkovými vozy v Evropě už nadobro odzvonilo. Náklady na jejich provoz jsou vysoké a lidé kvůli pohodlí a zkrácení doby, kterou stráví na cestách, volili raději nízkonákladové letecké společnosti.

„Lidé, kteří přicházejí ke mně na blog, říkají, že už je nebaví čekání na letištích. A zároveň chtějí snížit svou uhlíkovou stopu,“ popsal bloger Mark Smith, který vede úspěšnou stránku o cestování po Evropě s názvem Muž na sedadle 61.

„Samozřejmě jsem v poslední době slyšel hodně o tom, že lidé kvůli koronaviru nechtějí létat,“ dodal Smith a podotkl, že z dlouhodobého hlediska bude k jízdě vlakem lidi motivovat spíše ekologie a strach z globálního oteplování.

Snahy vlády tak jdou ruku v ruce s požadavky lidí, kteří uprostřed pandemie koronaviru přemýšlejí o nových způsobech cestování. V posledních týdnech se objevilo hned několik plánů na rozšíření dálkových vlaků. Švédská vláda například minulý čtvrtek oznámila, že vloží peníze do nových linek, které spojí Stockholm a Malmö s Hamburkem a Bruselem. Měly by začít jezdit zhruba v polovině roku 2022. 

Podobné plány má také Francie. Ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari oznámil, že noční vlaky začnou znovu jezdit mezi Paříží a Nice. Plány podporuje i Emmanuel Macron, který při slavnostech na Den Bastily vyjádřil záměr obnovit noční spojení v zemi.

Rakouské dráhy ÖBB již v roce 2016 od německých drah koupily 42 spacích vozů. Linky tak spojují Hamburk, Berlín, Mnichov a Düsseldorf se Švýcarskem a Itálií. Spoj na jednosměrné trati z Bruselu do Vídně stál 29,90 eur (asi 780 korun). 

Zrušení krátkých letů a vlak k Jadranu

Server The Guardian zmiňuje také linku RegioJetu: „O cestování novou linkou, která spojuje Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko, byl tak velký zájem, že se dopravce rozhodl spojení rozšířit na každý den,“ píše. 

Zavádění nočních linek však nemusí jít z ekonomických důvodů tak hladce, jak by se mohlo na první pohled mohlo zdát. Vagon nočního vlaku zpravidla nabízí kolem 20 či 30 lůžek, zatímco do běžného vagonu se sedadly se vejde až 70 cestujících. Obyčejný vlak také může na trase zastavit na více stanicích v průběhu celého dne, zatímco v tom nočním cestující budou pravděpodobně cestovat z konečné na konečnou.

Karima Delliová z výboru pro dopravu Evropské komise noční linky uvítala. „Jsou nejen dopravní prostředek, ale také ekologické řešení a úleva pro planetu,“ uvedla.

Podle Alexandra Gomma z belgické skupiny Back on Track je potřeba aby v oblasti vlakové dopravy došlo k přehodnocení nákladů. Soukromí operátoři vlaků by mohli zvýšit standard a nový zájem o vlaky využít, říká Gomm.

„Větší zásahy jednotlivých států do železniční dopravy jsou jedna možnost, ale druhou je, aby EU umožnila poskytovatelům vlakové přepravy levnější a snazší přístup na trať. Noční vlaky totiž ujedou obrovské vzdálenosti a poplatky za přístup na trať se počítají právě v kilometrech,“ říká Gomme.

Nick Brooks, generální tajemník Alliance of Rail New Entrants, který zastupuje nezávislé poskytovatele vlakové přepravy, tvrdí, že jednotlivé státy by také měly zakázat leteckým společnostem, které dostávají státní pomoc, aby provozovaly lety, které můžou nahradit vlakové spoje – zejména lety na krátké vzdálenosti nebo linky, které létají pozdě v noci. „Zkušenosti z pandemie nás musí dovést k tomu, abychom opět začali využívat vlaky,“ řekl.

První žlutý vlak s natěšenými českými turisty dorazil do Chorvatska (1. července 2020): 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Moc odvážná Masaryčka. Penta couvá a změní projekt čtvrti od Zahy Hadid

Odvážný projekt nové čtvrti na Masarykově nádraží z dílny architektky Zahy Hadid se změní. Rozhodl o tom investor Penta...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Ať je v regálech až 15 procent výrobků černošských, vyzvala podnikatelka

Po sérii protestů ve Spojených státech volají obyvatelé po rasové rovnoprávnosti. Například brooklynská podnikatelka si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Výrobce čipů Qualcomm tlačí na vládu, aby mu povolila spolupráci s Huawei

Americký výrobce procesorů Qualcomm lobbuje u americké vlády za obnovení dodávek pro mobilního výrobce Huawei. Tvrdí,...

Ropný průmysl v Severním moři je před kolapsem, tvrdí odborníci

První polovina roku 2020 byla pro ropný průmysl šok. Globální poptávka v jedné fázi klesla téměř o třetinu a válka o...

V souboji o TikTok přituhuje, o čínskou sociální síť má zájem i Twitter

Americká internetová společnost Twitter projevila zájem o převzetí aktivit čínské aplikace pro sdílení krátkých videí...

Zlato a tři tisíce diamantů. V Izraeli vyrábějí nejdražší roušku na světě

Čínský obchodník ze Šanghaje si přál luxusní roušku a její výrobu zadal jeruzalémské klenotnické firmě se třemi...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...