Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvPodle Drážní inspekce vyplývá z nahrávek, že vlak do Karlových Varů měl zůstat stát ve stanici Pernink. Policie srážku vyšetřuje pro podezření z trestného činu obecného ohrožení, zadržela jednoho ze strojvůdců. Navečer ho ovšem propustila.
„Ještě v noci jsme si poslechli nahrávky komunikace mezi dispečinkem a strojvedoucími. Strojvedoucí směřující do Karlových Varů měl v Perninku vyčkat na křižování s protijedoucím vlakem, ale neudělal to a vyjel na trať. Vyšetřování se tedy teď bude týkat především lidského faktoru. Prohlídneme také oba vlaky, abychom prověřili případnou technickou závadu, ale nic tomu zatím nenasvědčuje,“ informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Drážní inspekce prověřuje i to, zda strojvedoucí na trať nevjel proto, že si kvůli volnému pondělku spletl dny. O víkendech se totiž vlaky křižují až ve stanici Nové Hamry. „V rámci šetření lidského faktoru budeme prověřovat i tuto možnost,“ řekl Drápal.
Jestli strojvedoucí vjel na trať navzdory instrukcím dispečera, zatím nevěděl. „Většinou to funguje tak, že má strojvůdce ohlašovací povinnost, takže když dojede do stanice, ohlásí se dispečerovi a dispečer mu dá pokyn, co má dělat, a podle těchto pokynů může jet,“ popsal mluvčí.
Podle něj se ukázalo, že jeden z rychloměrů se zastavil na rychlosti 47 kilometrů v hodině, což je běžná rychlost. „Předpokládáme, že i druhý vlak rychlost nepřekročil. Ukazuje to ale, že nárazová rychlost byla v době nehody dosti vysoká,“ uvedl Drápal.
O síle nárazu svědčí, že Regionova jedoucí od Karlových Varů se po střetu posunula o 12 metrů zpět.
Nosil zraněné od vlaků. Situace byla vypjatá, ale nikdo nepanikařil, říká![]() |
Vlaky po trati nejezdily víc než 14 hodin. „Provoz obnoven bez omezení,“ uvedly před 5:30 České dráhy na svém webu.
Zaklíněné vlaky odtáhl lokotraktor na nádraží v Perninku. Co s nimi bude, rozhodnou České dráhy, kterým patří.
Nehoda se stala v úterý asi v 15:10 mezi Novými Hamry a dopravnou Pernink. Osobní vlak z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu se srazil s osobním vlakem v opačném směru. Obě kabiny srážka zničila.
Podle Drážní inspekce cestovalo v obou vlacích 33 lidí včetně personálu. Lehce se zranilo 15 lidí a sedm záchranáři ošetřili na místě. Předběžnou škodu Drážní inspekce vyčíslila na 20 milionů korun.
Do karlovarské nemocnice záchranáři odvezli 14 pacientů. Podle mluvčího nemocnice Vladislava Podrackého se jednalo o lehká zranění. „Byly to spíše oděrky, drobné tržné rány či pohmožděniny. Pacienti byli vyšetřeni a ještě včera postupně propuštěni domů,“ řekl ráno v České televizi.
Vážně zranění ze srážky vlaků u Perninku jsou podle Fakultní nemocnice v Plzni ve stabilizovaném stavu.
7. července 2020 |
Vlaky se střetly necelý kilometr od nádraží v nepřístupném hornatém terénu. Hasiči museli bez pomoci techniky vynášet zraněné včetně zaklíněných lidí z obou souprav. Zranění byli vyproštěni a rozvezeni do nemocnic během tří hodin, podle agentury DPA jsou mezi nimi také němečtí státní příslušníci. Dopravu místo vlaků zajišťovaly náhradní autobusy.
Podle Českých drah, které dopravu na jednokolejné trati provozuji, se vlaky Regionova a RegioShark měly křižovat ve stanici Pernink. Trať je typu D3, kdy řízení dopravy spočívá na lidech.
České dráhy jsou podle mluvčí Vandy Rejnochové připraveny co nejrychleji vyplatit odškodnění i náhradu škody účastníkům nehody.
„Prosíme všechny přímé účastníky této události a rodinné příslušníky obětí, aby nás kontaktovali na e-mailu Gorner@gr.cd.cz, abychom jim mohli poskytnout veškeré informace a pomoci jim,“ uvedla mluvčí. Dodala, že pravidla odškodnění upravuje platná legislativa a výše je závislá na závažnosti zdravotní újmy.