Z dat v analýze, které má redakce iDNES.cz k dispozici, vyplývá, že lépe sedl dětem druhý termín přijímacích zkoušek. Výjimkou jsou sedmáci, kteří měli v matematice v prvním kole průměr 42,1procentní skór, zatímco ve druhém 40,7procentní skór.
Podle mluvčí Cermatu Jany Patákové jde o logický krok. „V prvním termínu skládali zkoušky i uchazeči, kteří si psali jen jednu střední školu a druhou volbou pro ně byl nematuritní obor,“ říká mluvčí a dodává: „Navíc na druhý termín už šli otrkaní mazáci, kteří si prošli prvním termínem.“
TYP ŠKOLY | PRVNÍ TERMÍN | DRUHÝ TERMÍN |
---|---|---|
osmiletá gymnázia | 49,2 | 53,2 |
šestiletá gymnázia | 56,8 | 59,1 |
čtyřleté obory | 51 | 57 |
čtyřletá gymnázia | 66,4 | 70 |
lycea | 59 | 62,9 |
SOŠ | 49,6 | 54,3 |
SOU | 40,9 | 46,2 |
nástavby | 33,3 | 37,9 |
Již dříve šéf Cermatu Miroslav Krejčí upozorňoval na skutečnost, že testy jsou těžší, protože jejich cílem není ověřit znalosti, ale rozřadit děti podle jejich schopností. Přesto se všem dětem dařilo lépe v mateřštině než matematice, důvod ale v Cermatu nechtěli tipovat.
Pokud se žák nedostane na školu, kam chtěl, nebo ani na jednu, má si podle Patákové podat odvolání proti rozhodnutí a to přímo řediteli školy. „A to ve lhůtě tří pracovních dní ode dne doručení rozhodnutí. Odvolání uchazeč podává řediteli školy, který rozhodnutí o nepřijetí vydal, a ředitel školy následně odvolání postupuje ke krajskému úřadu příslušného kraje,“ uvedla na dotaz mluvčí.
Více se podle ní rodiče a jejich děti dozvědí přímo na webových stránkách Cermatu ZDE.
Páťák, či sedmák? To je jedno, testy z matematiky měli od Cermatu často stejné |
Přestože v prvním kole přijímacího řízení jsou Cermatem organizované přijímací zkoušky, ve druhém kole už tomu tak není. „Další přijímačky děti nečekají. V případě volných kapacit mohou školy vyhlásit druhé a případně další kola přijímacího řízení. To poskytuje šanci pro nepřijaté uchazeče, aby se přihlásili znovu. O přijetí rozhoduje ředitel školy. Může zohlednit výsledky jednotné přijímací zkoušky. Současně určí náhradní způsob hodnocení v případě uchazečů, kteří zkoušku nekonali,“ vysvětluje Patáková s tím, že ve druhém a případných dalších kolech již není počet přihlášek nijak omezený.
TYP ŠKOLY | PRVNÍ TERMÍN | DRUHÝ TERMÍN |
---|---|---|
osmiletá gymnázia | 32,9 | 39,2 |
šestiletá gymnázia | 42,1 | 40,7 |
čtyřleté obory | 34,7 | 41,5 |
čtyřletá gymnázia | 50,9 | 55,4 |
lycea | 41,7 | 46,6 |
SOŠ | 33,2 | 38,6 |
SOU | 26,2 | 31,9 |
nástavby | 14,6 | 18,6 |
Velkým tématem bylo i zjištění některých rodičů, že přijímací zkoušky z matematiky byly pro páťáky i sedmáky částečně stejné. Některé úlohy byly totožné, jiné velmi podobné. Krejčí vysvětluje, že je to způsobené tím, že sedmáci nemají přesně definované, co mají v sedmé třídě umět, zatímco pro uzlový ročník páťáků je tomu přesně naopak.
„Musí učivo probrat mezi sedmou až devátou třídou, proto není možné přesně určit, co z nich kdo umí,“ vysvětlil. Za pravdu mu dal i první ředitel Cermatu Martin Chvál, podle kterého jde o běžnou praxi. „Někdy jsou testy shodné více, někdy méně. Ale je to standardní postup,“ sdělil dříve iDNES.cz.