Nedostatek učitelů potřebujeme lidi z praxe
Ve školství chybí velké množství učitelů a ministerstvo chce proto podniknout dva kroky, aby se krize neprohlubovala. Prvně je potřeba do škol přilákat co nejvíce mladých učitelů a zvýšit atraktivitu zaměstnání, například v podobě zvyšování mezd. Druhou možností je učení žáků lidmi z praxe, kteří mají znalosti, ale nemají pedagogické vzdělání.
„Analýza ukazuje, že nedostatek je alarmující. Stávající situace je ještě únosná, ale v dlouhodobém hledisku by mohlo v příštích letech chybět až deset tisíc učitelů. Není to ideální možnost nebo lepení problému, ale možnost, která je v v tuto chvíli nutná. Je k tomu ale potřeba podpora, například v podobě uvádějícího učitele,“ vysvětlil ministr školství. Návrh by se měl projednávat na dalším zasedání vlády.
Matematika nepovinná pro všechny?
Plaga také minulý týden prohlásil, že chce zrušit povinnou maturitu z matematiky. Momentálně by měli závěrečnou zkoušku z matematiky povinně skládat studenti na gymnáziích a lyceích v roce 2021, v roce 2022 se mají přidat ostatní školy. Podaný návrh na sjednocení maturity všech škol pro rok 2022 chce ministr změnit ještě jednou a povinnou matematiku pro všechny střední školy posunout o osm až deset let dál, až bude školství připravené.
„V posledních letech nedošlo na našich školách k systémové změně vyučování matematiky a myslím si že není správně začínat takové téma tvrdou represí a bariérou v podobě povinné maturity. To nepřivede učně k technickým oborům, neoblíbí se tím matematika. Potřebujeme výuku změnit, udělat k tomu prostor učitelům. Matematika není o memorování, ale o její aplikaci. Výsledky tomu ale neodpovídají,“ vysvětlil svoje kroky ministr.
Technika nový předmět v pilotním projektu
Další velkou změnou je pilotáž nového předmětu technika na vybraných školách. Cílit bude na žáky druhého stupně, vyučovat se bude jednu hodinu týdně, případně jako dvouhodinovka v rámci čtrnácti dnů.
Školáci dostanou pilky i 3D tiskárny. Narychlo se připravuje nový předmět |
V hodinách by se podle možností školy měla objevit aplikována informatika a celkově by měla být výuka propojená s informačními a digitálními technologiemi, robotikou a zároveň by měla podporovat rozvoj praktických dovedností do života.
Pilotního programu se v letošním roce zúčastní 20 až 30 škol, finálně by měl být škol zhruba dvojnásobek. Ministerstvo do pilotního projektu vybralo školy, které už teď mají prostředky na to techniku vyučovat. Provozní a personální náklady jim uhradí ministerstvo.
Asistenti pedagoga plnohodnotná pomoc ve třídách
Výraznou změnou je také pozice asistenta pedagoga. Od ledna příštího roku budou asistenti pedagoga ve speciálních školách financováni jako standardní pozice, ne jako podpůrná opatření. Ministerstvo tím chce školám snížit nadměrnou administrativu a také tím upevnit pozici asistenta ve třídě.
V běžných školách mají děti od října častěji začít sdílet jednoho asistenta pedagoga. V současné době mohou být ve třídě celkem tři asistenti. Ve speciálních školách budou asistenti financováni jako standardní pozice a v klasických školách budou placení stále jako podpůrná opatření.
„Asistent pedagoga bude integrován do personálu dané školy, a ne fixovaný na jednoho žáka. Dlouho trvá zapracování a když už se to podaří, žák se speciálními potřebami odejde. S ním většinou i asistent. Ideální stav bude, když půjde o zaměstnance školy i v případě, kdy tam dítě se speciálními potřebami nebude. Záviset to bude na velikosti školy,“ doplnil Plaga.
Finance platy, regionální školství a sport
Ministerstvo chce i nadále pokračovat ve zvyšování mezd a platů ve školství. Od ledna se platy pedagogických pracovníků zvýší o 10 procent a nepedagogických pracovníků o 7 procent. Cílem je, aby v roce 2021 byly platy pedagogů i nepedagogů na 150 procent úrovně roku 2017.
Školství dostane ještě miliardu, peníze půjdou například na nové učitele |
Školské odbory chtěly patnáctiprocentní zvýšení mezd ve školství. Celkově je růst platů pozvolný, spousta učitelů slibované částky na výplatních páskách nemá. Pokud ale bude ministerstvo pokračovat, mohlo by vládní slib stihnout.
Financování sportu se bude přesouvat pod agendu Národní sportovní agentury. Ministr Plaga se ale ještě dohodl s ministryní financí na zvýšení návrhu rozpočtu na sport více než miliardu korun na 7,25 miliardy.
Regionální školství čekají změny v systému financování. Od Nového roku už nebudou dostávat peníze podle počtu žáků, ale podle rozsahu výuky a odučených hodin. Nový systém má zohlednit rozdílnou velikostní a oborovou strukturu škol v krajích, finanční náročnost podpůrných opatření a rozdílnou platová úroveň pedagogů v jednotlivých školách.