Informace vyplývají z analýzy výsledků maturitních testů, kterou v pátek zveřejnila na svém webu společnost Cermat. Didaktické testy na začátku května poprvé konalo 62,5 tisíce maturantů, což je o 1,4 tisíce více než loni.
Zatímco v roce 2013 neuspělo v maturitních testech 10,5 procenta prvomaturantů, loni to bylo 17 procent. Neúspěšnost v tomto období narůstala každoročně. Pod hranici patnácti procent se počet neúspěšných dostal naposledy v roce 2014, kdy výsledné číslo činilo 12,7 procenta.
„Trend růstu neúspěšnosti v didaktických testech se tak letošním rokem podařilo zastavit, což souvisí s poklesem neúspěšnosti v předmětech druhé povinné zkoušky,“ uvedl Cermat v analýze.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
10,5 | 12,7 | 15,2 | 15,4 | 16,1 | 17,0 | 14,1 |
Zdroj: Cermat |
U testu z matematiky, kterou si letos vybrala asi pětina maturantů, uspělo 84,5 procenta z nich. Bylo to o 6,3 procentního bodu více než loni. V případě cizích jazyků se úspěšnost dost lišila, ovšem i zde meziročně buď poklesla, nebo stagnovala.
V nejoblíbenější angličtině test zvládlo 96,4 procenta studentů, což je o 2,6 procentního bodu víc než před rokem. Angličtinu si přitom vybralo 94,5 procenta těch, kteří dělali zkoušku z cizího jazyka.
Maturanti uspěli v testech lépe na všech typech škol. Nejvíce se zlepšili v nástavbovém studiu a v učilištích, které jinak vykazují u státních maturit nejhorší výsledky.
V matematice se letos maturanti zlepšili, čeština jim naopak šla hůře |
Loni testy nesložilo 34,4 procenta maturujících učňů, letos to bylo 29,7 procenta. Na nástavbách klesla neúspěšnost meziročně z 47,2 procenta na 42,4 procenta. Naopak nejméně si polepšili gymnazisté, kteří mají obecně se státní maturitou nejmenší potíže. Letos jich testy neudělalo 1,6 procenta, tedy o 0,7 procentního bodu méně než loni.
Většina neúspěšných maturantů letos selhávala v testu z češtiny. Úspěšnost v něm se dostala na 89,7 procenta, oproti loňsku to bylo o 0,3 procentního bodu méně. Na češtině ztroskotala zhruba polovina z celkového množství neúspěšných.
Velká část poslanců chce odložit zavedení povinné maturity z matematiky |
V testu z druhého maturitního předmětu, tedy matematiky nebo cizího jazyka, neuspěla zhruba čtvrtina neúspěšných. Další přibližně pětina jich propadala z obou povinných testů.
Studenti, kteří si vybrali matematiku, v ní nicméně selhávali častěji než v češtině. V některém z testů neuspěli z 18,9 procenta. Velkou neúspěšností se vyznačovali také maturanti, kteří zvolili jako druhý předmět němčinu. Testy nezvládla zhruba třetina z nich, přičemž to bylo většinou častěji kvůli němčině než kvůli češtině. Naopak maturující z angličtiny měli potíže spíše s češtinou.
Maturitní testy psalo počátkem května 62 549 žáků, kteří šli ke zkoušce poprvé. Dalších 853 žáků zkoušku dělalo v odloženém termínu a 5 783 jich maturovalo v opravném nebo náhradním termínu. Ze všech studentů letos neuspělo u maturity 17,4 procenta, což je o 4 procentní body méně než před rokem.